مدیر بخش توسعه و برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی گفت:معمولا اولین برخورد یک زائر یا گردشگر در مشهد می‌تواند با یک تاکسیران باشد، بنابراین آموزش‌هایی برای تاکسیرانان مشهدی از جمله مشتری‌مداری اجباری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل حیدری مدیر برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی گفت: از آنجایی که بحث آموزش تاکسیرانان زیرمجموعه حوزه توسعه و برنامه‌ریزی سازمان است آن را به طور جدی پیگیری کردیم و آن را برای رانندگان مبادی حرم اجباری کردیم؛ در این آموزش‌ها مواردی همچون مشتری‌مداری، ارتباط با مخاطب، تیپ‌شناسی و از این قبیل مسائل از سرفصل‌هاست.

او در خصوص دوره‌های برگزار شده افزود: سعی کردیم با این آموزش‌ها سطح برخورد رانندگان با مخاطب ارتقا پیدا کند. البته ماجرای کلاس‌های آموزشی با شیوع بیماری کرونا تا حدودی نیمه کاره ماند. در همین مدت با بررسی‌هایی به این نتیجه رسیدیم که اگر رانندگان به یک زبان دیگر تسلط داشته باشند، این موضوع تاثیر به‌سزایی در ارتباط و تعامل آن‌ها با زائران و گردشگران خواهد داشت. به همین دلیل اقدام به برگزاری کلاس‌های زبان عربی نیز کرده‌ایم.

مدیر برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر سرفصل‌هایی به آموزش این عزیزان اضافه شده و اصولا تمدید و یا گرفتن پروانه منوط بر گذراندن این دوره‌ها و کسب نمره قبولی است. بر این اساس رانندگان هر ۴ سال یک مرتبه در این سیکل قرار می‌گیرند و باید با گذراندن دوره‌ها و آزمون‌ها مباحث برایشان تکرار شود. این اقدامات به دلیل تقویت آموزش‌ها و ارتباط با مخاطب از سوی سازمان صورت گرفته است.

حیدری ارتباط با زائران را مهم دانست و بیان کرد: در مبادی وردی حرم مطهر و فرودگاه مشهد گلایه‌هایی از تعداد معدودی از تاکسیرانان از سوی زائران وجود داشت که ظاهرا مبلغ بیشتری از کرایه تصویب شده از آنان دریافت کرده بودند؛ با اینکه این تعداد اندک بود، اما باز هم به این دلیل که اولین برخورد زائر و گردشگر در مشهد با رانندگان وسیله نقیله عمومی همچون تاکسی‌هاست، این موضوع برای ما اذیت‌کننده تلقی می‌شود.


بیشتر بخوانید



او تصریح کرد: برای حل این مشکل در اواخر سال ۹۸ سیستم صدور فاکتور راه‌اندازی و در اطراف حرم مطهر، فرودگاه و راه آهن به کار گرفته شد که به وسیله آن مسافر می‌توانست با رجوع به کیوسک مستقر شده در محل و تعیین مسیر خود در دستگاه کلیه اطلاعات لازم برای سفر خود را دریافت کند.

مدیر بخش توسعه و برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی تأکید کرد: در این سیستم از نرم‌افزار مسیریاب نشان استفاده می‌شود که از قابلیت‌های آن می‌توان اعلام مقصد روی صفحه نمایشگر سیستم به مسافر، صدور فاکتور در همان لحظه، مشخص کردن کرایه و حتی نشان دادن بهترین مسیر اشاره کرد که کار را برای راننده و مسافر بسیار راحت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به دسترسی مجدد راحت مسافر به تاکسی مورد نظر اشاره کرد که با داشتن اطلاعات امکان‌پذیر شده است.

حیدری اظهار کرد: صدور این فاکتور‌ها باعث شد شکایات، مخصوصا در مبادی ورودی فرودگاه، راه‌آهن و حرم مطهر حدود ۹۳ درصد کاهش پیدا کند و شفافیت وجه پرداختی برای مسافر و راننده چالش موجود در این موضوع را از بین برد؛ به عبارتی مسافر هنگام استفاده از وسیله نقیله عمومی (تاکسی‌ها) از مسیر خود و میزان کرایه دریافتی اطلاع دارد.

او افزود: راه‌اندازی استند‌های هوشمند در گلوگاه‌های ورودی شهر همچون فرودگاه و راه‌آهن اتفاق دیگری بود که صورت گرفت. با استفاده از این استند‌ها که در سالن‌های این مبادی قرار گرفته، این قابلیت در اختیار زائر و گردشگر قرار می‌گیرد که بدون مراجعه به کیوسک‌های مستقر در محل برای صدور فاکتور بتواند با استفاده از این دستگاه به راحتی تاکسی رزرو کنند. استقرار این استند‌ها در سالن‌های فرودگاه، راه‌آهن و حرم مطهر مسافرن را از مراجعه به کیوسک‌ها نیز راحت کرده است.

سیستم امتیازدهی جایگزین جریمه و برخورد سلبی با راننده متخلف شد

مدیر بخش توسعه و برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به سیستم امتیازدهی و ارزیابی راننده تاکسی‌ها اشاره کرد. در گذشته برخورد سازمان با رانندگان متخلف بیشتر به شکل سلبی بود و به صورت جریمه صورت می‌گرفت، اما از دیدگاه ما بهتر بود که این شکل از برخورد تغییر کند تا انگیزه‌ای در رانندگان ایجاد شود.

حیدری بیان کرد: در ابتدا بازرسان سازمان به شکل دستی قبض جریمه صادر می‌کردند، اما در حال حاضر امتیازدهی توسط اپلیکیشن نصب شده روی گوشی راننده و بازرس انجام می‌گیرد. برای مثال راضی بودن مسافر، ظاهر مناسب خودرو و راننده از جمله گزینه‌های ثبت امتیاز مثبت است. پس از ثبت امتیاز‌ها در سامانه، تاکسیرانان به وسیله آن رتبه‌بندی می‌شوند و بر اساس رتبه‌هایی که دارند، می‌توانند از تسهیلات سازمان استفاده کنند که این تسهیلات شامل تجهیزات خودرو و مواردی از این قبیل است.

او تصریح کرد: این امتیازدهی صرفا به وسیله بازرسان ما صورت نمی‌گیرد بلکه مسافران نیز در امتیازدهی نقش دارند. ۷۰ درصد از ناوگان عمومی به یک QR مجهز شده‌اند که در آن امکان پرداخت کرایه از طریق کیف پول مسافر ایجاد شده و با تعریف یک کد USSD و شماره‌گیری کد ۶۶۵۵، با زدن علامت مربع به عنوان کد هوشمند مربوط به راننده، مسافر این امکان را دارد که شکایت و یا رضایت خود را در سامانه ثبت کند. مسافران همچنین می‌توانند با فشار دادن کلید یک شکایت یا رضایت خود از راننده را در سامانه به ثبت برساند و از یک تا ۵ به وی امتیاز دهند.

مدیر بخش توسعه و برنامه‌ریزی تاکسیرانی خراسان رضوی تأکید کرد: به عقیده من با این اقدامات مسافران و شهروندان می‌توانند مستقیما با بازخورد اقدامات صورت گرفته روبه رو شوند چرا که در گذشته مسافر باید با سازمان تماس می‌گرفت، اما در حال حاضر با وجود سیستم‌های مربوطه به صورت اتوماتیک شکایات در سامانه ثبت شده و بررسی مسائل توسط مسئولان به راحتی صورت خواهد گرفت.


انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.