سفیر فرانسه در استرالیا، تصمیم کانبرا مبنی بر لغو قرارداد خرید زیردریایی از پاریس را خیانتی عمدی توصیف کرد و آن را مایه تاسف دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از راشاتودی، ژان پیر تیبو، سفیر فرانسه در استرالیا، تصمیم کانبرا مبنی بر لغو قرارداد خرید زیردریایی از پاریس که باعث بحران دیپلماتیک بین دو کشور شد را یک خیانت از پیش برنامه ریزی شده توصیف کرد.

تیبو ساعاتی قبل از فراخوانده شدن، در مصاحبه با نشریه‌ای استرالیایی اظهار داشت که گزارش‌های مستقلی وجود دارد که نشان می‌دهد استرالیا ۱۸ ماه قبل از اعلام رسمی لغو قرار داد ۹۰ میلیارد دلاری با فرانسه، تصمیم به لغو این قرارداد را داشته است.

سفیر فرانسه در ادامه افزود: «این بدان معناست که ما در این ۱۸ ماه گمراه شده بودیم. مقدمات این خیانت ۱۸ ماه به طول انجامید. اگر گزارشات این خیانت  عمدی ثابت شود، این نشان دهنده از بین رفتن اعتماد بین دو کشور خواهد بود.»

این دیپلمات با اشاره به اینکه وزیران خارجه و دفاع فرانسه و استرالیا در اواخر ماه گذشته جلسه‌ای را برای بحث در مورد روابط دفاعی بین دو کشور برگزار کردند، عنوان کرد: «ما قصد داشتیم که راه‌های جدیدی را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه باز  کنیم، اما پس از ۱۵ روز با لغو این قرارداد عظیم، ما از پشت چاقو خوردیم.»

او در ادامه افزود: «این پروژه بزرگ نمادی از رابطه بین یک کشور اروپایی و استرالیا بود و لغو بدون هشدار آن واقعاً مایه تاسف است.»

این در حالی است که  استرالیا روز پنجشنبه از لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی با شرکت فرانسوی Naval Group، پس از ایجاد یک اتحاد دفاعی و امنیتی جدید با آمریکا و انگلیس خبر داد.

در واکنش به این اقدام استرالیا، فرانسه امروز، شنبه، در اقدامی بی سابقه سفیران خود را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
کلا این استرالیاییا آدمای بی وجووین
برادر زن من با اینکه سالها اونجا استاد دانشگاه بود ولی بهش پاسپورت استرالیایی نمیدادن در حالی که به بقیه کشورا بعد از یه سال کارمندی میدادن و به میلیونها چینی و هندی و بقیه دادن ولی به این فقط وقتی تو قضیه فتنه طرفدار فتنه گرا شد دادن تازه سر همین قضیه از هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر که کلی مزایا براش داشت اخراجش کردن
یعنی این پاسپورت میلیاردها تومن پاش افتاد
آخرین اخبار