مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز جهانی حافظت از لایه اُزُن، گفت: بازیابی لایه اُزن می‌تواند پیامد‌های تغییرات اقلیمی را مهار کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حیات روی زمین وابسته به لایه اُزُن است و تخریب لایه اُزُن مسیر تابش مستقیم پرتو‌های فرابنفش خورشید به سطح زمین را باز می‌کند.

این امر آثار مخرب فراوانی را به همراه دارد و انواع بیماری‌ها همچون سرطان پوست، آب مروارید، تحریک و تخریب سیستم ایمنی بدن، توقف رشد گیاهان و آثار نامطلوب بر روی جانوران را منجر می‌شود.


بیشتر بخوانید


شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به مسئولیت همگانی در برخورد با مسائل محیط زیست گفت: افزایش مقدار گاز‌های گلخانه‌ای در جو و پدیده گرمایش جهانی از عوامل تخریب لایه اُزُن هستند.

او افزود: کلروفلوروکربن‌ها در حالت انبوه هزاران بار مخرب‌تر از گاز‌های گلخانه‌ای هستند و آب و هوا را گرم می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: براساس «اصلاحیه کیگالی» پروتکل مونترال، حذف تدریجی استفاده از گاز‌هایی با اثرات گلخانه‌ای مانند «هیدروفلوروکربن‌ها» (HCFC) تا سال ۲۰۳۰ میلادی مطرح است و با کاهش استفاده از آنها، همانطور که توافق شده است، انتظار می‌رود تا چهار صدم درجه سانتی‌گراد از افزایش دمای جهان تا پایان قرن جلوگیری شود و در عین حال محافظت از لایه اُزن ادامه یابد.

او ادامه داد: با نوآوری جدید در جایگزین کردن هیدروفلوروکربن‌ها، فرصتی برای بهبود بهره وری انرژی در بخش سرمایش فراهم می‌شود. وی اذعان کرد: این نوآوری‌ها باعث افزایش خنک کنندگی و کارایی زنجیره سرد، بدون افزایش تأثیرات آب و هوایی می‌شوند.

احمدی گفت: با توسعه راه حل‌های زنجیره سرد کارآمدتر و دوستدار محیط زیست، امکان دسترسی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان غذا و دارو به پیش سرمایش، ذخیره سازی و حمل و نقل صحیح و اصولی فراهم می‌شود و محصولاتی مانند غذا و واکسن‌ها در شرایط ایمن و خوب به دست مردم می‌رسند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۴ میلادی، به دلیل اهمیت حفاظت از لایه اُزُن ۱۶ سپتامبر را به عنوان «روز جهانی برای حفاظت از لایه اُزُن» اعلام کرد و شعار «خودمان، غذا‌ها و واکسن هایمان را خنک نگه داریم» برای امسال در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار