مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود از حدود ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول سیب و گلابی، بیش از ۲۷۰ هزار تن محصول برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان تولید سیب و گلابی در خراسان رضوی گفت: براساس آخرین آمار، سطح زیر کشت سیب و گلابی در استان حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

او با بیان این‌که ۱۵ هزار و ۶۵۰ هکتار از این میزان محصول سیب و پنج هزار و ۱۵۰ هکتار محصول گلابی کشت شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید بالغ بر ۲۷۵ هزار تن محصول از باغات سیب و گلابی استان خراسان رضوی برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به بازار هدف داخلی و خارجی برای محصولات برداشتی در امسال، ادامه داد: شهرستان‌های مشهد، طرقبه شاندیز، چناران، قوچان و نیشابور، تولید کنندگان عمده این محصول در استان هستند که حدود ۸۵ درصد از تولید استان را به خود اختصاص داده‌اند.

میری با اشاره به کیفیت محصولات تولید شده در خراسان رضوی بیان کرد: سیب و گلابی تولید شده در این مناطق از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور است که ۳۰ درصد از محصول تولیدی استان، به کشور‌های هدف صادر می‌شود.

او تصریح کرد: ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به «گُلدِن» و «رِد دِلیشز» است و دیگر ارقام تابستانه شامل «سیب گلاب» و «محله شیخی» است که علاوه بر آن، ارقام وارداتی جدید از جمله «گرانی اسمیت»، «رد استارکینگ»، «جونا گلد»، «گالا»، «برابرن» و «فوجی» نیز کشت و برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: متوسط عملکرد باغات سیب استان در هر هکتار بالغ بر ۱۵ تن و برای محصول گلابی، حدود ۱۲.۵ تن در هکتار است که این میزان در باغات مدرن و مدیریت‌پذیر، به ۱۰۰ تن در هکتار نیز می‌رسد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.