سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: تمامی اقوام و جریاناتی که در افغانستان هستند باید بتوانند متناسب با ویژگی‌هایشان در قدرت و اداره کشور سهم داشته باشند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رویکرد ایران در قبال افغانستان، گفت: موضع ایران در قبال طالبان بسیار روشن است و آنچه ایران بر آن تاکید دارد مساله دولت فراگیر است؛ یعنی تمامی اقوام و جریاناتی که در افغانستان هستند بتوانند متناسب با ویژگی‌هایشان در قدرت و اداره کشور سهم داشته باشند و هم مقام معظم رهبری و هم آقای رئیسی به این موضوع اشاره کرده‌اند.

او ادامه داد: با توجه به این موارد ما از ملت افغانستان حمایت می کنیم؛ علاوه بر این مساله ورود به پنجشیر و حمایت از احمد مسعود مساله دیگری است که در حال حاضر چون احمد مسعود هم نماینده کل افغانستان نیست. اگرچه موضعش این است که زبان مطالبه گر مردم افغانستان هستیم، اما حقیقت این است که بدنه اجتماعی در حال حاضر سکوت کرده و منتظر این است که مشخص شود طالبان چگونه به وعده‌های خود عمل می‌کند.

ظهره وند افزود: ایران در تلاش است تا طالبان وارد مسیری شود که قبلا در مسیر دوحه تعیین شده بود. اینکه الان ملا برادر درگیر شده و فعلا در صحنه نیست دلیلش همین است که ملا برادر تاکید داشته تا به جای این دولتی که اکنون تشکیل شده یک دولت فراگیر تشکیل دهد.

وی در پایان گفت: باید زمان داده شود تا دید طالبان تصمیم نهایی اش چیست نه اینکه آتش جنگ را بیافروزیم و افغانستان وارد دور جدیدی از بحران شود؛ ضمن اینکه خود ملا برادر از مخالفان حمله به پنجشیر است. بنابراین و در چنین وضعیتی به صلاح نیست که نه ایران و نه هیچ کشوری بخواهد در مناقشات داخلی این کشور وارد شود باید دید که روند تحولات این کشور در افغانستان به چه سمتی می رود و بعد در این باره میتوان اظهار نظر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار