رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:ارقام موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه ۷۰ درصد دیمزار‌های کشور را پوشش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، یافته‌های این موسسه شامل گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و کلزا در عرصه‌های دیم کشور به خوبی توسعه یافته است.

علیزاده گفت: این موسسه ۸۷ رقم معرفی کرده که بخش زیادی از این ارقام در استان‌های دیم خیز و در شرایط آب و هوایی متفاوت زیرکشت می‌روند.

او اضافه کرد: امسال هم ۱۵ رقم جدید شامل گندم، جو، نخود و دانه روغنی به ارقام معرفی شده این موسسه اضافه خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هم اکنون ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در بخش‌های غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، علوفه و مدیریت منابع در حال اجراست.

علیزاده افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه دیمزار‌های ۱۶ استان کشور را تحت پوشش قرار داده است.

او گفت: ارقام این موسسه در مقایسه با ارقام بومی ۱۰ تا ۲۰ درصد برتری عملکرد دارند و نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم هستند.

او  افزود: با وجود تنش خشکی، کاهش بارندگی‌ها ارقام این موسسه عملکرد خوبی در مقایسه با ارقام بومی و محلی داشتند.

علیزاده گفت: دیم کاران با عمل به توصیه‌های فنی این موسسه می‌توانند در سال‌های خشک شاهد افزایش عملکرد در تولید محصولاتی زراعی دیم باشند.

 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.