معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز طرح ایمن سازی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری تب مالت به صورت رایگان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی و به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی استان، اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اقدام به واکسیناسیون گسترده و پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت دامی سنگین علیه بیماری تب مالت بصورت رایگان نموده و حدودا تا پایان آبان ماه امسال ادامه خواهد داشت.

او گفت : این بیماری از دو منظر بهداشتی و اقتصادی حائز اهمیت است، به همین دلیل اداره کل دامپزشکی استان به روال هر ساله همه جمعیت دامی استان را علیه این بیماری ایمن می‌نماید.

یارویسی افزود: در چندین ساله گذشته با اجرای برنامه‌های مدون مراقبتی و با پوشش گسترده واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری تب‌مالت، شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا به تب‌مالت انسانی در استان بوده‌ایم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: در اجرای پروسه ایمن سازی جهت جمعیت دام سنگین استان حدود ۵۰ تیم بخش دولتی و غیردولتی مشارکت دارند و انتظار می‌رود در پایان عملیات که احتمالا اواخر آبان ماه است، بیش از ۵۰ هزار راس گوساله و بالغ بر ۸۰ هزار راس گاو بالغ علیه این بیماری ایمن شوند.

او ادامه داد: عملیات ایمن سازی جمعیت دام سبک استان اعم از روستایی و عشایری از اردیبهشت ماه شروع شده و خوشبختانه با تحقق پیش بینی‌های به عمل آمده تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شده اند.

او از مردم خواست برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت، مصرف لبنیات پاستوریزه را در سبد غذایی خود قرار داده و تحت هیچ شرایطی مواد لبنی سنتی غیر پاستوریزه مصرف نکنند، از مصرف گوشت دام‌هایی که در معابر و غیر از کشتارگاه کشتار می‌شوند خودداری نموده و گوشت مصرفی خود را حتما از مراکزی که مورد تایید دامپزشکی است، تهیه نمایند.

یارویسی گفت: با وجود نظارت‌های مستمر بازرسان بهداشتی دامپزشکی بر تولید، استحصال، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، شهروندان می‌توانند با گزارش به موقع از طریق سامانه‌های ارتباطی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ نقش مهمی در کاهش تخلفات بهداشتی داشته باشند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.