لزوم حمایت از طرح شیرین‌سازی آب در کویر خراسان رضوی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد گفت: در شهرهای کویری خراسان رضوی بصورت آزمایشی می‌توان موضوع شیرین‌سازی آب در کویر و کشاورزی مدرن را همزمان انجام داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مدنی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد در نشست مجازی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: چند سال پیش طرح‌هایی در حوزه شیرین‌سازی آب در کویر برای یکی از شهرستان‌های جنوبی استان انجام می‌دادیم و این موضوع را در کنار «مپنا» تا حدودی پیش بردیم؛ اما به دلیل اینکه بودجه ای به این مساله اختصاص نیافت موضوع متوقف شد.

او افزود: مساله این است که برای به دست آوردن آب آشامیدنی حتی در منطقه کویری می‌توان اقدام کرد؛ بدون اینکه آب خلیج فارس را شیرین و منتقل نمود، می‌توان آب شرب این مناطق کویری را فراهم کرد اما نکته این است که صنایعی در آن مناطق وجود دارد که با وضعیت اقلیمی آن منطقه سازگار نیست؛ مثل صنایع فولادی.


بیشتر بخوانید



عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به فعالیت استارت اپ‌هایی در حوزه کشاورزی مدرن، ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ که جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر می‌رسد، نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی داریم و اگر به این استارت‌آپ‌ها کمک شود می‌توانند بحث کشاورزی مدرن را پیش ببرند.

مدنی بیان کرد: همچنین می‌توان پیشنهاد و درخواست کرد که مسئولان برای کمک به بهینه سازی آب در کویر کمک نمایند تا به صورت پایلوت در نقطه‌ای انجام شود و سپس آن طرح را در دیگر نقاط پیش برد. موضوع دیگر، وضعیت شکننده شهرهاست؛ شهر‌های کوچک به دلیل مشکلات آبی به مرور زمان مهاجرت‌های زیادی خواهند داشت باید به مساله آب توجه کرد.

او تصریح کرد: می‌توان در یکی دو شهر خراسان رضوی به عنوان پایلوت این طرح را در پیش گرفت حتی می‌توان به عنوان پایلوت موضوع شیرین سازی آب در کویر و کشاورزی مدرن را همزمان انجام داد و کار را پیش برد.

مدنی تاکید کرد: ما در وهله اول نیاز به تثبیت شرایط و بهبود سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد وضعیت آبی در هر سال داریم.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.