هفته گذشته دستورالعمل اجرایی شدن صنعت مقابله با ریزگرد‌ها به خراسان جنوبی ابلاغ شد.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: هفته گذشته با تلاش‌های ستاد ملی گرد و غبار در سازمان محیط زیست برنامه‌ای تحت عنوان صنعت مقابله با ریزگرد‌ها به استان ابلاغ شد که در آن برای دستگاه‌های متولی برنامه‌ای ۱۰ ساله تعیین شده است.

او افزود: رویکرد این صنعت پیشگیرانه و به صورتی است که سیاست‌های توسعه ای، تصمیم سازی و چیدمان توسعه به سمتی برود که کمترین آسیب به طبیعت وارد شده، دچار تخریب و فرسایش نشویم و مردم را نیز برای همراهی‌های بیشتر آموزش دهیم.

اکبری ادامه داد: البته یک بخش از اهداف مقابله‌ای است؛ یعنی مکان‌هایی در کنار شهر، کنار اماکن مسکونی، کنار ریل و بزرگراه‌ها که در آن جا کانون فرسایش یا حرکت ماسه‌های روان را داریم، منابع طبیعی به اجبار باید با عوامل مخرب مقابله کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: در این صنعت تمام وظایف دستگاه‌ها بررسی شده است و سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور و حتی تمام استانداری‌ها باید به انجام صنعت مقابله با ریزگرد‌ها کمک کنند.

او بیان کرد: مجموعه ما زیرنظر کارگروه زیربنایی استان که با ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مدیریت می‌شود، ناظر، هماهنگ کننده و دبیر این صنعت است.

اکبری اظهار کرد: به طور مثال برنامه‌های جهاد کشاورزی طی ۱۰ سال، تغییر سیستم شتر داری، تبدیل دامداری سنتی به صنعتی و تغییر کاربری‌ها در کشاورزی حفاظتی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در ادامه عنوان کرد: منابع طبیعی در مورد چرای دام و برنامه‌های مقابله با بیابانزایی، آب منطقه‌ای در بحث حق آب تالاب ها، مدیریت آب و پیشگیری از برداشت پیش رویه، آموزش و پرورش در بحث آموزش ها، شرکت برق و گاز در رساندن برق و گاز به مناطق دور افتاده برای جلوگیری از سوزاندن مراتع و دیگر دستگاه‌ها وظایفی مربوط به سازمان خود برای کمک به این صنعت دارند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.