با وجود اینکه سال‌هاست از مهران به عنوان مرز اول کشورمان برای حضور در مراسم اربعین و صادرات کالا به عراق یاد می‌شود، اما ایجاد منطقه آزاد در مهران تنها در حد یک حرف باقی مانده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، سال ۱۳۸۱ و پس از سقوط رژیم صدام، روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور ایران و عراق آغاز شد. وجود عتبات عالیات و ضرورت واردات کالا و مصالح ساختمانی به این کشور جنگ زده در کنار آیین‌های مذهبی باعث رونق اقتصادی در مناطق مرزی کشورمان با عراق شد.

در این میان مرز بین المللی مهران به علت نزدیکی به شهر‌های مرکزی کشور عراق و امن بودن این مرز، مورد توجه زائران، تجار و بازرگانان قرار گرفت، موضوعی که پای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرز با کشور عراق را به میان آورد.

 

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

 

ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران

با به وجود آمدن ضرورت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرز با کشور عراق نمایندگان دیگر استان‌های همجوار ایلام، برای ربودن گوی توسعه و ایجاد آن در استان‌های خود با قدرت لابی و چانه زنی بالایی که داشتند وارد میدان شدند، موضوعی که باعث کشیده شدن ترمز توسعه در مهران شد.

قدرت بالای چانه زنی، در کنار اعتبارات ویژه‌ای که به استان‌های خوزستان و کرمانشاه تخصیص یافت باعث شد تا اعتباراتی که می‌بایست به ایلام برای ایجاد کارخانه‌ها، صنایع و هرآنچه که برای یک منطقه آزاد نیاز است صرف توسعه زیرساخت‌ها در مرز‌های پرویزخان در کرمانشاه و چذابه در خوزستان شود.

بی مهری‌ها به مرز بین المللی مهران به حدی بود که در زمانی که شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی غربی‌ها بودیم و این مرز می‌توانست نقش مهمی در ارزآوری به کشورمان را ایفا کند باز مغفول ماند و اعتبارات توسعه به آن اختصاص نیافت.

مهرانِ مظلوم ..

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

با وجود اینکه مرز مهران اولویت زائران اربعین، تجار و بازرگانان قرار گرفت و با انجام مطالعات در راستای شناخت نیاز‌های بازار عراق می‌توانستیم در حوزه‌های گردشگری سلامت با ایجاد مراکز درمانی در استان ایلام و مرز مهران، احداث صنایع برای صادرات کالای استاندارد، کارخانه تولید مصالح ساختمانی و ... شاهد ایجاد اشتغال، فقرزدایی در مناطق مرزی و ارزآوری برای کشورمان باشیم، اما این اتفاق نیفتاد.

حسین محمدی از شهروندان مهرانی با انتقاد از بی توجهی‌ها به مناطق مرزی مهران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: با وجود میزبانی سالانه میلیون‌ها زائر اربعین در این شهرستان، اما هنوز زیرساخت‌های مهران پاسخگوی نیاز‌های اهالی شهرستان نیز نیست.

بی توجهی مسئولان به مناطق مرزی استان را می‌توان از طولانی شدن ایجاد آزادراه ایلام به مهران، تامین زمین مورد نیاز برای ایجاد منطقه آزاد و عدم توسعه صنعت استان و... مشاهده کرد.

در کنار بی برنامگی‌های مسئولان استانی و بی مهری مدیران کشوری نباید از هدررفت سرمایه‌های ملی در استانمان از سوی مدیران استانی به راحتی گذشت.

باوجود اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران در هاله‌ای از ابهام مانده بود که مسئولان استان به دنبال توسعه مناطق مرزی استانمان با کشور عراق افتادند. موضوعی که می‌توان گفت بدون انجام اقدامات کارشناسی پیش رفت.

نبود هدف مشترک ایلام را از توسعه دور کرد/ از اینجا مانده و از آنجا رانده

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

مسئولان استانی به جای هدف گذاری برای توسعه مهران، بخشی از سرمایه‌های توسعه‌ای ایلام را در مرز چیلات هزینه کردند.

منطقه ای مرزی که توسعه یافت، اما، چون دولت عراق برای بازگشایی آن از سوی مرز‌ها برنامه‌ای ندارد و زیرساختی را در آن سوی مرز فراهم نکرده، باعث بر باد رفتن بخشی از سرمایه‌ها در این برهه از تاریخ شد.

سجاد مهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به ضرورت انجام مطالعات علمی قبل از اجرای طرح‌های کلان اقتصادی گفت: برای رسیدن به قله‌های پیشرفت در کنار انجام طرح‌های مطالعاتی، باید به تفاهم نامه‌های بین دو کشور و ضرورت توسعه دو سویه توجه کرد.

سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر سخن از ایجاد چندین منطقه آزاد تجاری در مرز‌های ایران با کشور‌های همسایه به میان آمد و نمایندگان مردم در خانه ملت با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری در کشور، از جمله یک منطقه آزاد تجاری در مرز مهران با کشور عراق موافقت کردند، موضوعی که بار دیگر امید‌ها را در دل اهالی این منطقه روشن کرد.

حرف و حدیث‌هایی که در حد چندین مصوبه و حرف باقی ماند و این روز‌ها نیازمند یاری و پیگیری دلسوزانه مسئولان نظام برای برداشته شدن رخت محرومیت در این استان را دارد.

مهران به منطقه آزاد ارتقا یافت

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

اردیبهشت ماه امسال بود که با تصویب اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرستان مرزی مهران به منطقه آزاد ارتقا یافت موضوعی که مردم را به بازگشت توسعه به ایلام امیدوار کرد.

موضوعی که باز امید‌ها را در دل مردم این استان روشن نگه داشت، چراکه مرز مهران با صادرات ۷۲۳ تن در ۵ ماهه نخست و ارز آوری ۳۷۰ میلیون دلاری در جایگاه نخست صادرات درمرز‌های عربی با کشور عراق قرار دارد و این موضوع بار دیگر از توجه به مهران حکایت داشت.

تصویب طرح منطقه آزاد در مهران و بررسی‌ها و بازدید مسئولان مناطق آزاد باعث شد تا پای یک وعده دیگر به میان بیاید.

منطقه آزاد تجاری مهران سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد

 

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، از تصویب طرح جامع منطقه آزاد مهران خبر داد و گفت: این منطقه سال ۱۴۰۱ بمنظور رونق و توسعه اقتصادی استان و کشور به بهره برداری می‌رسد.

حمیدرضا مومنی افزود: برای تصویب طرح جامع مهران تا پایان امسال باید کاربری زمین‌ها تعیین تکلیف شوند و مشخص شود هر کاربری چه مزایایی برای منطقه دارد.

او اضافه کرد: علاوه بر تعیین مشاور برای هر سرمایه گذار باید منابع مالی شفاف، مدت زمان اجرای پروژه مشخص و اهلیت سرمایه گذار نیز محرز شود.

بگفته‌ی مومنی نداشتن الگو و فقدان برنامه ریزی هدفمند و مسنجم در هر منطقه آزاد را موجب هدررفت سرمایه و اتلاف زمان ذکر کرد و تاکید کرد: برای ایجاد مناطق آزاد باید اراضی آن منطقه در اسرع وقت تعیین تکلیف و تمامی امور با نظارت و اجرای صحیح قوانین مناطق آزاد توسط بخش خصوصی انجام شود.

او ادامه داد: سیاست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بگونه‌ای است که مناطق آزاد جدید تا زمانیکه طرح جامع نداشته باشند به بهره برداری نخواهند رسید.

حال باید ماند و دید آیا مسئولان استانی و کشوری برای فراهم ساختن این زیرساخت‌ها اقداماتی انجام می‌دهند؟ یا این برنامه‌ها مانند دیگر مصوبات به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

فرجام نامعلوم منطقه آزاد تجاری مهران/وعده‌ها به کجا ختم می‌شود؟

ایجاد مناطق آزاد تجاری در کنار ارز آوری نقش مهمی در تولید، اشتغال و برداشته شدن چهره فقر در مناطق مرزی ایفا می‌کنند، موضوعی که حمایت ویژه مسئولان ارشد را می‌طلبد.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
استانهای غربی لر و کرد نشین هیچگونه منفعتی از هیچ دولتی ندیده اند آقای رئیسی یه فکری بکن هروز هروز جوانان این سرزمین دارن هی مهاجرت میکنن به شهرهای بزرگ