به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریدون کافی مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی در نشست دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان، گفت: متاسفانه واحدهای تولیدی و فعالان بخش کشاورزی به طور مستمر در حوزه نهادههای دامی در دو سال گذشته درگیر مشکلات بوده اند و از ابتدای امسال این مشکلات بیش از گذشته دامن گیر واحدهای تولیدی شده است.
او افزود: ۸۰ کارخانه خوراک دام عضو اتحادیه استان، در مجموع روزانه ۴ هزار تن کنسانتره تولید میکنند و این ظرفیت نیازمند حجم عظیمی از بار نهاده دامی است. این یعنی اگر روزانه ۴ هزار تن نهاده وارد استان شود، باز هم در انبار کارخانهها مواد اولیه وجود ندارد و فقط کفاف تولید روزانه را میدهد بنابراین باید نهادههای ورودی بیشتری داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی ادامه داد: نکته اینکه بیش از ۸۰ درصد نهادههای دامی وارد شده به استان، از خارج از کشور تامین میگردد و به دلیل تحریمهای موجود، مدتی است که قیمت آنها چندبرابر شده و گاه نهادهها به خاطر مشکلات ارزی، در بنادر و در شرایط غیر استاندارد دپو میشود لذا نهادهای که با کیفیت مطلوب وارد بنادر میشود، به دلیل مشکلات مذکور پس از ۴ تا ۵ ماه و حتی یکسال در شرایط گرم و غیر استاندارد نگهداری شده و کیفیت خود را از دست میدهد، این در حالی است که در هر شرایطی و با هر کیفیتی این نهادهها به کارخانجات ارسال میشود و وقتی کیفیت آن پایین باشد، باید به نوعی از دام سبک خورانده شود این موضوع در نهایت به سلامت جامعه هم آسیب میرساند.
افزایش چهار مرحلهای کرایه حمل از پارسال
کافی با اشاره به افزایش کرایه حمل از پارسال تاکنون در ۴ مرحله بیان کرد: اخیرا هم نماینده وزارت راه اعلام کرد که افزایش کرایه حمل توافقی است، اما نکته این است که اگر این نرخ گذاری توافقی است؛ چرا این مشکلات به وجود میآید؟ نکته دیگر اینکه در بنادر شاهد این هستیم که برخی شرکتهای حمل و نقل به صورت خاص مجوز حمل را اخذ میکنند و این مجوز به همه اعطا نمیگردد.
او تصریح کرد: این در حالی است که کارخانجات بزرگ خوراک دام دارای کامیونهای زیادی هستند و حتی کامیونهای خود را برای حمل سهمیه نهاده شان به بندر میفرستند؛ اما متاسفانه بارگیری در بندر برای این کامیونها صورت نمیگیرد. دلیل این امر، فعالیت مافیایی برخیها در زمینه حمل نهاده است. این شرکتها و افراد ما را تحت فشار قرار میدهند تا به ناچار نسبت به پرداخت پشت بارنامه اقدام کنیم.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی تاکید کرد: ارقام پشت بارنامه وضعیتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده که به رغم زحماتی که میکشند، حاشیه سود کمی دارند. از طرفی، ارقام پشت بارنامه که باید در محاسبات سازمانهای صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی لحاظ شود؛ به دلیل اینکه اسنادی که ارائه میدهیم مورد قبول آنها نیست، لحاظ نمیگردد.
کافی درخصوص حمل ریلی نهادههای دامی به استان نیز اظهار کرد: در سالهای اخیر با چند شرکت ریلی و خصوصی برای حمل نهادهها هماهنگ کردیم؛ اما متاسفانه به نتیجهای نرسیدیم. درخواست ما این بود که بار نهادهای که سهمیه استان است، همانطور که با حمل ریلی به سازمانها میرسد، به دست واحدهای تولیدی نیز برسد.
او افزود: به دلیل مافیایی که در بنادر وجود دارد، شماره تلفن صاحب بار به دست راننده میرسد و تک تک رانندههای کامیون با ما تماس میگیرند و ضمن اشاره به قیمت مصوب حمل کالا، قیمتی نزدیک به دو برابر آن را برای حمل کالای ما اعلام میکنند؛ شرکتها و کارخانهها نیز در این شرایط مجبورند که بپذیرند تا حمل نهاده هر چه سریعتر صورت گیرد.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در حالی که حمل بار ۱۰ تنی کارخانهها باید با کامیون ارسال گردد، از بندر به ما اعلام میکنند که این مقدار باید با تریلی حمل شود در این صورت ما باید کرایه حمل ۱۵ تا ۲۰ تن کالا را بپردازیم.
انتهای پیام//ف. ح