حسین فرامرزیان در کارگاه کلوچه‌پزی پدرش در میدان امام شهر شوشتر یک مهندس الکترونیک بیکار، ولی یک کلوچه‌پز حرفه‌ای است که به دلیل تلاش چهارماهه برای رساندن ۸۱۹ هزار تومان به صاحبش، حالا هم برای خیلی‌ها نام‌آشنا و محترم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فرامرزیان در کارگاه کلوچه‌پزی پدرش در میدان امام شهر شوشتر یک مهندس الکترونیک بیکار، ولی یک کلوچه‌پز حرفه‌ای است که به دلیل تلاش چهارماهه برای رساندن ۸۱۹ هزار تومان به صاحبش، حالا هم برای خیلی‌ها نام‌آشنا و محترم است. در ادامه گفت و گو با این جوان پاک‌دست شوشتری را می‌خوانید.

دوستم گفت در توییتر درباره‌ام چیز‌هایی نوشته‌اند

 من اصلا اهل فضای مجازی نیستم و معمولا سرم در لاک خودم است. بیشتر وقتم هم در کارگاه کلوچه‌پزی می‌گذرد؛ از ۵ صبح می‌آییم تا ۲ بعدازظهر و از ۵ عصر کار می‌کنیم تا ۹ شب.

 یک روز یکی از دوستانم به من گفت در توییتر درباره‌ام چیزی نوشته‌اند و مردم دارند راجع‌به من حرف می‌زنند. من عضو توییتر نیستم، اما برای این‌که بدانم چه خبر است عضو شدم و نظرات مردم درباره خودم را خواندم.

عده‌ای نسبت به من خیلی لطف داشتند، ولی برخی هم حرف‌هایی زدند که بهتر است درباره‌اش چیزی نگویم.

شرح ماجرا

 از زمانی که کرونا شروع شد ما دستگاه‌های کارتخوان را جلوی پیشخوان مغازه گذاشتیم تا مشتری‌ها خودشان کارت بکشند و بهداشت رعایت شود. خیلی پیش می‌آمد که مردم مبلغ را اشتباه می‌کشیدند، اما چون من فیش‌ها را نگاه می‌کردم اگر اشتباهی رخ می‌داد همان لحظه مشکل را برطرف می‌کردم یا اگر مشتری رفته بود، ولی او را می‌شناختم بعدا سراغش می‌رفتم و مبلغ را به او برمی‌گرداندم.

در روز مورد نظر مغازه خیلی شلوغ بود. یک خانم و آقایی که اهل آبادان بودند برای خرید سوغات به مغازه ما آمدند و به‌جای ۹۱هزار تومان ۹۱۰ هزار تومان، کارت کشیدند و رفتند. آن روز، چون سرمان شلوغ بود من کارتخوان را نگاه نکردم، آن‌ها هم فیش را برنداشتند. وقتی مغازه خلوت شد و فیش‌ها را نگاه کردم دیدم که مبلغ اشتباه کشیده شده. سعی کردم از دستگاه تراکنش بگیرم، ولی کارتخوان وقتی تراکنش می‌دهد چهار رقم وسط شماره کارت را به صورت ستاره نمایش می‌دهد؛ بنابراین من نمی‌دانستم مبلغ اضافه را چطور باید به صاحبش برگردانم.

به‌ناچار به بانک مراجعه کردم، اما گفتند باید از طریق پشتیبانی دستگاه در تهران درخواست بدهی. البته من با پشتیبانی دستگاه تماس گرفتم و متقاعدشان کردم که شماره کامل کارت را به من بدهند.

 بعد از گرفتن شماره کارت با خودم فکر کردم که بهتر است مطمئن شوم آیا صاحب این کارت همان شخصی است که به مغازه ما آمده بود یا خیر؛ بنابراین به شماره تلفنش نیاز داشتم.

برای گرفتن شماره تلفن وی به بانک صادرکننده کارت رفتم، ولی آنجا چه کارمندان و چه رئیس حاضر به دادن شماره نشدند. حتی گفتم که لازم نیست شماره را به من بدهید و خودتان تماس بگیرید و ببینید که فرد مورد نظر همانی است که من فکر می‌کنم که این‌بارهم موافقت نکردند، چون فکر می‌کردند ممکن است من قصد سوءاستفاده داشته باشم یا دارم دروغ می‌گویم. خلاصه بعد از چند بار رفت‌وآمد به بانک با آن‌ها حرفم شد، مخصوصا این‌که به من گفتند دست از پیگیری‌هایم بردارم و قضیه را رها کنم.

نمی‌توانستم قضیه را ندیده بگیرم

واقعا دستم به جایی بند نبود، ولی، چون نمی‌توانستم قضیه را ندیده بگیرم با خانواده‌ام دنبال یافتن راهی بودیم، یعنی از هر کسی که می‌شناختیم، کمک می‌خواستیم تا شاید راهی برای پیدا کردن فرد مورد نظر وجود داشته باشد.

 یک روز یکی از مشتری‌های دائم ما به مغازه آمد و چون کارمند بانک بود از او کمک خواستم. او هم لطف و پیگیری کرد تا این که با رو انداختن به چند نفر موفق شد شماره تماس را برایم پیدا کند.

۴ ماه دنبال صاحب پول گشتم!

از ۶ اردیبهشت امسال ماجرا شروع شد تا ۴شهریور که پول را کارت به کارت کردم.

در این مدت هیچ وقت نگفتم ولش کن، اما خسته شدم تا جایی که چند باری خواستم پول را به همان شماره کارتی که داشتم، واریز کنم، اما باز دلم راضی نمی‌شد.

باور کنید او اصلا نمی‌دانست که این اتفاق رخ داده و در فلان روز ۸۱۹هزار تومان اضافه کارت کشیده.

اگر ۱۰۰۰ تومان هم جابه‌جا شده بود همین قدر پیگیری می‌کردم!

ما خانوادگی این روحیه را داریم و پدرمان به ما یاد داده امانتدار باشیم. اگر ۱۰۰۰ تومان هم جابه جا شده بود من حتما همین قدر پیگیری می‌کردم، اگر ۱۰۰میلیون تومان بود هم همین طور. ما اهل حلال و حرام هستیم و این چیز‌ها برایمان خیلی مهم است.

وقتی پول مردم چه کم و چه زیاد پیش من است بسیار ناراحت و معذبم و خوابم نمی‌برد.

در این این چهارماه فکر همه مان مشغول بود و برای پیدا کردن راهی تلاش می‌کردیم، ولی دستمان به جایی بند نبود.

وقتی امانتدار نبودن عده‌ای را می‌بینم از دنیا ناامید می‌شوم

وقتی امانتدار نبودن عده‌ای را چه بین مردم و چه مسئولان می‌بینم از دنیا ناامید می‌شوم و آرزو می‌کنم ای‌کاش دنیا تمام شود تا آدم‌ها این‌طور رفتار نکنند. فکر می‌کنم در قفس هستم.

وقتی این همه بی‌عدالتی، دزدی و اختلاس را می‌بینم و می‌شنوم، آرزو می‌کنم‌ای کاش نباشم تا این چیز‌ها را ببینم. من کسانی را سراغ دارم که برای نان شب خود خیلی سختی می‌کشند و اذیت می‌شوند.

دنیا ارزش حرام‌خوردن ندارد!

کسبه‌ای هستند که خیلی از من بهترند و در شهر خودمان شوشتر از این کاسب‌های امانتدار زیادند، ولی خب بالاخره عده‌ای هم هستند که رعایت امانت و انصاف نمی‌کنند. به این آدم‌ها می‌گویم باور کنید مال دنیا ارزش این کار‌ها را ندارد و مگر آدم قرار است چه قدر جمع کند، جمع هم کرد بعد می‌خواهد کجا ببرد؟

در این دنیا یک اعتبار و نام نیک از آدم‌ها می‌ماند و یک پرونده که آدم با خودش به آن دنیا می‌برد؛ انسانیت و پاک بودن.

برای من خیلی مهم است و معتقدم آدم تحت هر شرایطی باید پاک زندگی کند. اوضاع اقتصادی خیلی ناجور و نابسامان است، ولی ما نباید به هر کاری دست بزنیم بلکه باید شرافتمندانه زندگی کرد.

 

منبع: جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
اگر آخرتی هم در کار نباشد احترام گذاشتن به حقوق دیگران زندگی را زیبا ولذت بخش می کند من هم مانند این جوان تلاش کردم حق کسی را نخورم امیدوارم خدا توفیق ادامه این مسیر را به من بدهد درود برجنین جوانان وارسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
اگر واقعا چنین چیزی باشد اول هم باید آن جوان را عربق در دید بوس کرد بخاطر این همه پاک دستی بخدا همچنین انسانها پاک اولان کم پیدا می‌شود دوم همچنین انسانها پاک دست دردنیا از نظر خوبی انسانیت برای خودشان خریدند .. آفرین احسن بتو ای جوان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۸:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
خدا حفظت کنه جوان پاکدست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
تو که میگی سرت شلوغه چرا اینقدر فرصت کردی دنبال اونا بگردی...خودتی
Pakistan
حق الناس
۱۸:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
چون ک ب روز حساب و قیامت اعتقاد داره از کارش میزنه تا حسابش و پاک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
ای پسرجوان حالا درنظر بگیرید ببین همین دعای های خیرچقدر برای خوب سلامتی بیاره پسرمن همین کاری انجام دادی انجام داد او مال صندوق بانک بود که یک کارمند یک ملیون براش خیلی بود خداوند برات سلامتی بده چون پاک هستی برای مسلمانان دعاکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
درود بر تو
ای کاش همه مثل شما بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
ماشالله ماشالله بهش بگین ماشالله هرکه چشم نداره ببینه خوب بودن رو چشماش کور بشه انشالله انشالله انشالله انشالله انشالله قربونش بشه انشالله دشمناش بمیرن انشالله
باهم بریم کربلا انشالله انشالله انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
دستش درد نکنداماازاین چیزها زیاداست خودم راننده تاکسی هستم چندماه قبل یک ساک از مسافر افغانستانی درماشینم جاماند که داخلش یک گوشی 20ملیونی وحدودا باوجه نقدوطلا هاش 10ملیون روهم 30م بود که گشتم وصاحبش بیدا کردم باکلی مشقت وبه اودادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
خاک توسرت افغانی هم آدمه؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
واقعا مال دنیا ارزش نداره .درود بردوست عزیز.درودبرشوشتر خوب ومردم خوب شوشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
درود خدا بر تو موفق باشی به همراه خانواده محترم تان احسنت به تو جوان پاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
خدا به مال و زندگیت برکت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
احسنت بر شما جوان وپدری ک چنین فرزندانی دارد،بله حلالش ۴۰روزهم دوام‌ندارد،کاش دیگران عبرت بگیرند،ما دایی داریم ک پدربزرگمان ک زنده بودمهرمغازه رابنام خودش زد هرچی ثروت و سرمایه بودجمع کرد ب خواهریی ک داره ی ریال ندادن،هنوزم کارشون ادامه داره،ن از حرام می ترسند ن از دنیا واخرت،دنیایی ک کرونا بی داد میکنه اینا همچنان جمع میکنندب ناحقی
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
سلام من خودم کاسب هستم ازقرار یک روز هفت میلیون بار فروختم خودم کارت مشتری گرفتم کشیدم من هفتصدهزارتومان بجای هفت میلیون کشیدم که خدا برای اون اقا خوش بخواد بعداز یک هفته پول برام اورد که من هیچ متوجه نشدم که کم کشیدم ادم خوب زیاده
Iran (Islamic Republic of)
زری
۱۹:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
میشه از این آدم های خوب هم سر راه من قرار بکیره، من خیلی از مردم می ترسم بابت هر کار مالی و سرمایه گذاری میکنم کلی استرس بهم دست میده، استرس دنیا میاد روی سر من
Iran (Islamic Republic of)
بهروز اسمعیلی نهر
۰۶:۵۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
من می خواهم حرام بخورم شما حرفی دارید؟ آنقدر در دانش پیشرفت کنم که به هر پولی که بدهند راضی نشوم.
چرا وقتی نوبت استخدام آذریها می رسد سخن از نهی از منکر می کنید غافل از اینکه 70% مردم پارسی آنچه کسب کرده اند از را ه حرام بدست آورده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
تفرقه ننداز عمو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
دمش گرم
Netherlands
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
آفرین مرد با خدا خیلی خوشحال شدم هنوز انسان های خوب خیلی زیاد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
خدا حفظت کنه..کاش همه مردم اینجوری بشن..ان شاالله با اومدن امام زمان عج میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
آفرین صد آفرین هزار و سیصد آفرین فرشته روی زمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خدابداددزدان غارتگران احتکارگران زمینخاران نرسد بیشرمهای کصیف،،،،وامادرودخدا براین مردجوان زحمتکش باغیرت خداخیروبرکت توزندگیش عنایت بفرماید ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
انشاالله همیشه سلامت باشی و خودت وخانواده ات در پناه خدای مهربون سالم باشی جوون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خدا این جوان شوشتری را حفظ کند و انشا ا... خیر دنیا و آخرت ببیند او یک جوان نمونه است
هرجا هست موفق باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
خدایا از این خصلت ها به ما عطا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
عامین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام احسنت کار خوبی انجام دادی به قول یکی از دوستان ما نمیدانیم میتوانیم در آخرت جوابگوی مال حلالی که با زحمت به دست آوردیم و وجوهات شرعی را هم پرداخت کردیم بر بیاشیم یا نه چه برسد به مال مردم خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
فقط انسان های معمولی و تهیدست انقدر حلال خور هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
گل گفتی