دو جوان ریگانی دراقدامی ارزشمند گلخانه ای با ظرفیت تولید نهال برای روستاهای بیابانی این شهرستان ایجاد کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، راه اندازی  گلخانه در دل کویر که به سرسبزی منطقه بیابانی ریگان انجامیده با همت و سرمایه شخصی دو جوان خلاق ریگانی  به سرانجام رسیده است.

مساحت این گلخانه ۱۵۰ مترمربع اعلام شده که با ۱۵۰ میلیون تومان از سرمایه شخصی این دو جوان و با تامین زمین از سوی شهرداری ریگان به مرحله بهره برداری رسیده است.

این گلخانه در تولید انواع گل‌های زینتی بومی، گل‌های آپارتمانی و نیز نهال مرکبات فعالیت دارد و صاحبانش می‌گویند آمادگی دارند تمامی نهال بومی منطقه را برای دهیاری‌ها و روستا‌های شهرستان ریگان تامین کنند.

اقدام ارزشمند این دو جوان، مسئولان شهرستان را به بازدید از این گلخانه کشانده به طوری که فرماندار ریگان به همراه برخی دیگر مسئولان محلی از این گلخانه بازدید و در جریان فعالیت‌های آنان قرار گرفتند.

امین باقری فرماندار ریگان در جریان بازدید از این گلخانه گفت: ریگان از شهرستان‌های کویری استان است که توفان‌های شدید، سالانه خسارت‌های میلیاردی به زیرساخت‌های آن وارد می‌کند و چنین اقداماتی در مقابله و جبران خسارت‌های زیرساختی می‌تواند الگوی سایر جوانان منطقه باشد.

او افزود: ضمن اینکه ایجاد سرسبزی و کاشت نهال در ریگان می‌تواند توفان‌های شن را کاهش داده و از میزان خسارت‌های آن بکاهد.

فرماندار ریگان تاکید کرد: به جوانان علاقه‌مند که در این زمینه‌ها فعالیت‌های اشتغالزا داشته باشند تسهیلات اختصاص می‌یابد.

باقری بیان کرد: ترویج چنین اقدامات اشتغال زا و توسعه‌محور در ریگان درحالی است که این شهرستان نه تنها بالاترین ضریب محرومیت را در کشور با ضریب ۹ داراست، بلکه از توفان‌های مداوم شن رنج می‌برد و هر اقدامی در کاشت نهال و ترویج توسعه محیط زیست با هدف کاهش آثار توفان‌های شن و نیز خشکسالی، می‌تواند نویدبخش باشد.

نهال کاری، ایجاد بادشکن و مالچ پاشی می‌تواند از تشدید توفان شن‌های روان جلوگیری کند که اقدام این دو جوان در راه اندازی گلخانه در ریگان از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت تلقی شده است.

محمد جواد نژادی مقدم طلبه جوانی که در راه اندازی این گلخانه مشارکت داشته با اشاره به آثار مخرب توفان‌های مداوم شن در این شهرستانی که همجوار با سیستان و بلوچستان قرار دارد، گفت : توفان شن آسایش مردم را گرفته و نمی‌توان بی تفاوت نشست.

این جوان ریگانی تصریح کرد: هربار که از کنار روستایی عبور می‌کنیم که به علت توفان شن خالی از سکنه شده، حس بسیار بدی به انسان دست می‌دهد و با خود می‌گوییم کاش می‌توانستیم همه مشکلات شهرستان را حل کنیم.

این طلبه جوان گفت: فعالیت‌های زیست محیطی و اجرای طرح‌ها در زمینه کشاورزی و محیط زیست بتواند ضمن توسعه اشتغال، به اقلیم منطقه نیز کمک کند.

محمد هاشم زهی دیگر جوان ریگانی نیز که کارشناس حسابداری است گفت: از راه کشاورزی امرار معاش می‌کردم تا اینکه به فکرمان رسید  درآمدهایمان را جمع کرده و به ساخت گلخانه اختصاص دهیم.

به گفته او ین دو جوان  ۱۵۰ میلیون تومان از درآمد خودشان را صرف ساخت این گلخانه کرده اند که انواع گل‌های زینتی و نهال مرکبات در آن تولید می‌شود.

او تاکید کرد: این گلخانه ظرفیت تامین نهال روستا‌های شهرستان را داراست.

برابر آمار‌ها ۱۵۰ روستای ریگان در کانون بحران فرسایش بادی قرار دارندو خالی از سکنه شدن ترسی است که گریبان همه  روستاییان را گرفته است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: گلخانه ، فرسایش بادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.