مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: احیای بافت فرسوده شهری یکی از ظرفیت‌های اصلی و کم هزینه‌تر برای تامین مسکن در طرح ویژه دولت برای ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان امروز در جلسه شورای مسکن استان اصفهان گفت: نگاه ویژه به احیای بافت فرسوده شهری برای تامین مسکن در طرح ویژه دولت در کنار اقدام ملی مسکن ضروری است و در این جهت باید اقدامات وسیع‌تری انجام شود.

وی با بیان اینکه تامین مسکن از مسیر احیای بافت فرسوده شهری، سود بیشتری داشته و منابع مالی کمتری نسبت به تولید مستقیم نیاز دارد، اظهار کرد: در احیای بافت فرسوده، زمین متعلق به مردم است که در اختیار دستگاه سازنده قرار می‌گیرد و دولت فقط تسهیل‌گری می‌کند.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه با احیای بافت فرسوده در کلانشهر اصفهان دیگر نیاز به الحاق زمین به این شهر و توسعه بهارستان یا سپاهانشهر نداریم، تصریح کرد: این کار کمی زمانبر است، اما اساسی و زیربنایی بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در کلانشهر اصفهان چند محله از جمله همت آباد، حَصه، قائمیه و اطراف حرم زینبیه (س) برای احیای بافت فرسوده پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: این طرح در محله همت آباد شروع شده است و با توجه به موفقیت‌هایی که داشت می‌تواند به‌عنوان نمونه عملی در کشور توسعه یابد.

به گفته وی در ۷۵ هکتار بافت فرسوده محله همت آباد اصفهان حدود ۳۹ هزار نفر ساکن هستند و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های کافی و بازآفرینی شهری نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در آن تولید کرد که به ارتقای سطح زندگی و گسترش خدمات منجر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تاکید کرد: توسعه احیای بافت فرسوده شهری نیاز به افزایش امتیازات، تجمیع مصوبات با هدف افزایش میزان تسهیلات مالی، تسهیلگری و ورود مدیریت شهری به آن دارد.

وی همچنین با اشاره به طرح ویژه دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، گفت: بطور معمول سهم استان اصفهان هفت تا ۱۰ درصد کشور است که در چهار سال بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار واحد خواهد بود.

قاری قرآن با بیان اینکه این واحد‌ها توسط بخش‌های مختلف مانند مردم، انبوه سازان و مسکن اقشار ویژه با ارائه تسهیلات تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از این سهم نیز با عنوان اقدام ملی در قالب جهش تولید مسکن در مصوبه اخیر مجلس مطرح و ابلاغ شده است که باید درباره آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن در استان اصفهان در سه مرحله ۱۱۶ هزار و ۸۷۱ نفر ثبت نام کردند که از بین آن‌ها ۲۷ هزار و ۲۳۶ نفر حائز شرایط شدند، افزود: از بین آن‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شدند و نزدیک به ۱۲ هزار نفر اقدام به واریز وجه کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در استان برای حدود ۴۳ هزار واحد اقدام ملی مسکن تامین زمین شده که بیشتر از تعداد متقاضیان تایید شده است، گفت: درباره پرونده مسکن مهر نیز هیچ موردی از تعهدات دولت در استان باقی نمانده و ۱۶۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شده است.

در این جلسه مباحث و مصوبات مختلفی درباره احداث مسکن برای اقشار مختلف مردم مانند ایثارگران و محرومان مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

رییس جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود.

اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و سومین استان پرجمعیت کشور به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.