نشست اعضای حزب حرکت‌اسلامی‌ با طالبان؛ جامعه تشیع در نظام جدید نقش مشخص و جدی خواهند داشت

ایجاد حکومت همه شمول اسلامی و توقف جنگ در پنجشیر در نشست حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان با خلیل‌الرحمن حقانی مطرح شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست اعضای حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان با خلیل‌الرحمن حقانی،یکی از اعضای ارشد طالبان و اعضای شورای رهبری این گروه در کابل برگزار شد.

در این نشست وضعیت مردم، احزاب سیاسی و مذاهب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدهادی و دیگر اعضای حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان موارد ذیل پیرامون وضعیت آینده مردم و افغانستان را بیان کردند:

۱. انسان‌های افغانستان در نظام جدید نباید به قومیت‌های سادات، هزاره، تاجیک، ازبک، پشتون و از آن جزئی‌تر به ابدالی، غلجایی و… تقسیم شوند.

۲. مردم، احزاب سیاسی و مذاهب اسلامی نباید در عمل انجام شده قرار گیرند، بلکه در حکومتی همه‌شمول اسلامی باید تصمیم‌گیرنده باشند.

۳. جامعه تشیع از قرن‌های گذشته در جهاد، ایثار و فداکاری در افغانستان سهم فعال، جدی و غیرقابل کتمان داشته است.

۴. حقوق دینی مذهبی و سیاسی اجتماعی جامعه تشیع و تمام اقوام افغانستان باید تحقق پیدا کند.

۵. رضایت مردم، سبب مشروعیت نظام جدید می‌شود و مشروعیت داخلی، مشروعیت بین‌المللی را درپی دارد. بنابراین عمل‌کرد طالبان باید رضایت واقعی مردم را جلب نماید.

۶. حاکمیت‌های قبلی افغانستان، از پادشاهی تا توتالیتر، آنوکراسی، الیگارشی و دموکراسی پوشالی غربی نتوانست رضایت مردم و دولت همه‌شمول را مبتنی بر تمام انسان‌های این سرزمین به‌دور از قومیت و تعصب به‌همراه داشته باشد، که باعث شکست، خفت و فرار مسئولین نظام‌های قبلی شده است.

۷. اگر طالبان می‌خواهند تسلط و حاکمیتشان همانند نظام‌های قبلی در کشور خاتمه پیدا نکند، باید شرایطی را به وجود بیاورند که مردم، علما و احزاب سیاسی در تصمیم‌گیری نظام جدید نقش واقعی داشته باشند.

۸. جنگ در ولایت پنجشیر راه‌حل نیست، بلکه باید از راه مذاکره و مسالمت‌آمیز به پیش برود و این مسئله رضایت و مشروعیت مردم را در پی دارد.

۹. حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان که در سی و دو ولایت و ۱۶۸ ولسوالی حضور و نفوس دارد، باید در تصمیم‌گیری‌های دولت جدید سهم قابل ملاحظه و جدی داشته باشد.

در همین راستا خلیل‌الرحمن حقانی و شورای رهبری این گروه از طالبان مسائل ذیل را مطرح کردند:

۱. تصمیم بر این است که نظام همه‌شمول از اقوام و احزاب مختلف به‌وجود آید. البته افراد و احزابی که با آمریکایی‌ها و غربی‌ها ارتباط داشته‌اند، در این نظام نقشی نخواهند داشت یا حضور کم‌رنگ دارند.

۲. جامعه تشیع در نظام جدید نقش مشخص و جدی خواهند داشت و در امور مذهبی خود آزادانه عمل می‌کنند، همان‌طور که در این ماه محرم، مراسم‌های عزاداری را در امنیت، آزادی و بهتر از هر سال دیگر انجام داده‌اند.

۳. نظام جدید را اقوام مختلف، احزاب و علما تشکیل می‌دهد.

۴. حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان، به‌عنوان جریان فراقومی و فرامذهبی، جهادی، ارزشی و مردمی در نظام جدید نقش فعال و جدی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار