شورای علمای اهل تشیع بامیان:

عشر به حکومت تعلق نمی گیرد

شورای علمای شیعه بامیان نسبت به پرداخت عشر (زکات) به حکومت اعتراض کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان شورای علمای اهل تشیع در ولایت بامیان می‎ گویند که طبق فقه مذهب جعفری به حکومت اسلامی عشر پرداخت نمی‌شود.

نصرالله واعظی، رئیس شورای علمای شیعه مرکز بامیان گفت که در فقه شیعه عشر نه به حکومت اسلامی که به فقرا اختصاص یافته است. آقای واعظی گفت که در فقه ما جمع آوری عشر که اصطلاحا به آن زکات گفته می‌شود مواردی نداریم که به حکومت داده شود. ما داریم که برای فقرا، مساکین، یتیم‌ها و مسائل عام المنفعه داده شود.

در بخش دیگر آقای واعظی تاکید کرده بود که طالبان قانون احوال شخصیه اهل تشیع را به رسمیت بشناسند و مطابق حکومت‎‌های قبلی در کشور حقوق این گروه مذهبی را رعایت کنند.

در روزهای اخیر گزارش‌‎هایی بود که طالبان جمع آوری عشر را در بخش‌های شهر بامیان و ولسوالی‌ها آغاز کرده‌اند.

نصرالله واعظی می‎‌گوید که طالبان به آنان گفته جمع‌آوری عشر قانون عمومی در سراسر کشور است اما در بامیان همچون سایر مناطق شیعه‌نشین می‌توانند مقدار آن را به نصف کاهش دهند. آقای واعظی از قول طالبان گفت: یک مراعاتی که قبلا در مناطق شیعه‌نشین داشتیم. ده به یک از سایر مناطق گرفتیم و بیست به یک از اهل تشیع. در این حالت تا این مردم بتوانند نصف آن را به فقرا بدهند و نصف دیگر را به طالبان.»

در همین حال آقای واعظی می‌گوید که رهبری شورای علمای اهل تشیع در حال گفتگو با مسئولین بلندرتبه طالبان در کابل است. او خوشبین است که این گفتگوها نتیجه مثبت دهد و عشر طبق فقه شیعه به همان گروه‌های اصلی‌اش یعنی، فقرا و مسائل عام‌المنفعه اختصاص بیابد نه برای حکومت.

مقام‌های طالبان در بامیان هنوز رسما در این قضیه واکنشی نداشته‎‎‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، تشیع ، بامیان ، زکات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار