یک مقام مسئول گفت: در مطالعات آمایش ۴ مزیت موقعیت منطقه‌ای و بعد به ترتیب، انرژی، معدن و منابع انسانی را برای کشور در نظر داریم.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمت نیا معاون امور آمایش سرزمین و برنامه و بودجه در رابطه با الزامات سند توسعه مکران بیان کرد: مهم‌ترین الزامات هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها است. در تامین زیربنا‌ها در نوار ساحل عمان که حدود ۶۳۷ کیلومتر است و به نوعی بهترین پهنه کشور برای توسعه باید در نظر گرفته شود.

او افزود: اما متاسفانه چندان از این پهنه استفاده نشده است و فقط دو کانون جمعیت قانونی میناب و چابهار است. مهم‌ترین مشکل تامین زیر ساخت‌ها، کاهش محرومیت منطقه و تامین امکانات خدماتی و آموزشی در این پهنه بسیار ارزشمند است.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در پارس جنوبی عسلویه منطقه محروم داشتیم که با توجه به استفاده از قابلیت‌های آنجا به نوعی پایتخت اقتصادی هم برای منطقه و سطح کشور شده است. در مطالعات آمایش، ۴ مزیت برای کشور در نظر داریم، اول موقعیت منطقه‌ای و بعد به ترتیب، انرژی، معدن و منابع انسانی است.

او افزود: یکی از مکان‌های کلیدی کشور سواحل مکران است که می‌تواند گلوگاهی برای کشور‌های آسیای میانه و افغانستان باشد که علاوه بر درآمد‌های ترانزیتی، مزیتی در حوزه دفاعی و امنیتی به حساب می‌آید.

او در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اینکه بسیاری از محصولات گرمسیری در این مناطق تولید می شوند، موضوع شیلات و به ویژه بحث تامین آب شرق کشور و نیمه کشور از طریق آب شیرین کن و نمک زدایی آب دریا با توجه به عمق ساحل نیز وجود دارد.

رحمت نیا در ادامه افزود: مطالعات عسلویه مطالعات حوزه نفوذ آمایش است که آن جا نیز انجام شده است و قرار بود از دیلم تا چابک این پهنه گسترده شود، اما این عدم هماهنگی بین وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها سبب شد که پهنه عسلویه از آن منتفع نشود. اما خوشبختانه در بحث سواحل مکران از سال ۱۳۷۹ بنا به تاکید مقام رهبری مورد توجه دولت قرار گرفت.

او افزود: سند توسعه مکران را داریم که تمام این بحث‌ها و هماهنگی‌ها در آن مشخص شده و ان‌شاءالله با هماهنگی دولت و سایر دستگاه‌ها نظامی و دفاعی مشکلات کمتر در آن منطقه پدید می‌آیند.

رحمت نیا در پایان گفت: اجرای برنامه‌ها بحث بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دارند، در جاسک بهترین پهنه را برای استقرار صنایع انرژی داریم که حتی نخست وزیر چین گفته بود بهترین پهنه که می‌تواند رشد اقتصادی برای صنایع پتروشیمی ایجاد کند همین منطقه است، اما متاسفانه خط لوله گاز و برخی زیر ساخت‌ها را برای این پهنه نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار