پس از شدت گرفتن درگیری ها در پنجشیر مقامات سیاسی خواهان مذاکره برای حل منازعه شدند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش‌ها از ولایت پنجشیر می‌رساند که درگیری بین نیروهای جهبه مقاومت به رهبری احمد مسعود و نیروهای طالبان ادامه دارد. هر دو طرف ادعا دارند که بر حریف دست بالا دارند.

در تازه‌ترین مورد فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، اعلام کرده است که ولسوالی پریان پنجشیر از طالبان پس گرفته شده است.

او مدعی شده است که نزدیک به یک هزار نفر از افراد طالبان به علت انسداد مسیر برگشت و خروج گیر افتاده‌اند و تمام آن‌ها هنگام عقب‌نشینی از سوی مردم محل با کمک نیروهای مقاومت کشته یا اسیر شدند. به گفته دشتی، بیش‌تر اسیران خارجی و شهروند پاکستانی هستند.

طالبان این ادعا را تأیید نمی‌کنند. بلال کریمی، از سخنگویان طالبان می‌گوید که به جز بازارک، مرکز ولایت پنجشیر و ولسوالی رخه تمام نقاط پنجشیر در کنترل نیروهای طالبان است.

با این حال، شماری از چهره‌های سیاسی تأکید کرده‌اند که به جای جنگ، باید گفت‌وگو بین طالبان و جبهه مقاومت دوباره آغاز شود.

هرچند دو طرف گفت‌وگوهایی را نیز انجام داده‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت در پیامی از طالبان خواسته است که حملات خود را به پنجشیر متوقف و گفت‌وگوهای جامع را آغاز کنند. شورای شمالی نیز خواهان توقف حملات طالبان شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین با نشر پیامی بر گفت‌وگو میان طالبان و جبهه مقاومت تأکید کرد.

حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت اشرف غنی نیز خواستار از سرگیری گفت‌وگوها شده است.

چند روز پیش طالبان اعلام کردند که مذاکرات با جبهه مقاومت پنجشیر به نتیجه نرسیده است و به همین دلیل پنجشیر را تحت محاصره قرار داده‌اند.

امیرخان متقی، مسئول کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، روز چهارشنبه دهم سنبله با نشر نوار صوتی گفت که مذاکرات این گروه با رهبران مقاومت در ولایت پنجشیر بی‌نتیجه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، پنجشیر ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار