کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور مردم رمز بقای NGO هاست/ در کشور ما فرآیند اخذ مجوز مقداری پیچیده و طولانی است

فعال سیاسی اصولگرا در زمینه فعالیت NGO ها در کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه فعالیت NGO‌ها در کشور بیان کرد: همانطور که از نام کامل NGOها یعنی NGO Non Governmental Organization برمی‌آید سازمان‌های غیردولتی و سمن‌هایی هستند که در وزارت کشور تعیین تکلیف شده‌اند، مجموعه‌هایی هستند که افراد بدون داشتن گرایش‌ و فعالیت‌های سیاسی در پی اقداماتی برای ارتباط با مردم و حاکمیت و فعالیت‌های اجتماعی هستند و از همین رو نیز نهاد های مدنی محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: یکی از ارکانی که می‌تواند به فعالیت مردم در صحنه اجتماعی کمک کند همین NGO ها هستند.

کنعانی مقدم در زمینه چگونگی اخذ مجوز سمن‌ها بیان کرد: در ابتدا بستگی به این دارد که نوع فعالیت‌شان به چه نحوی باشد ، اما در کل باید از طریق وزارت کشور اقدام به اخذ مجوز کنند و بعد اگر در زمینه خاصی بخواهند فعالیت کنند، برای مثال در زمینه انجمن‌های دوستی نیاز به مجوز وزارت خارجه دارند و یا اگر در زمینه فعالیت‌های خیریه‌ای بخواهند فعالیت کنند باید مجوزهای لازم را از نیروی انتظامی هم اخذ کنند.

فعال سیاسی اصولگرا افزود: در کشور ما فرآیند اخذ مجوز مقداری پیچیده و طولانی است و عمدتا افرادی که مجوزها را اخذ می‌کنند بعدها درگیر این هستند که پاسخگوی قوانین و مقررات وزارت کشور باشند. اگر مجامع خود را به صورت مرتب برگزار نکرده و یا فعالیت‌های خود را مداوم گزارش نکنند و یا دستور العمل‌های لازم را نداشته باشند، بعد از مدتی این مجوزها باطل می‌شود.

دبیرکل حزب سبز با اشاره به فعالیت‌های جاسوسی در پوشش این سازمان‌ها تشریح کرد: یکی از ابزار نفوذ در کشورها NGOها هستند که توسط سازمان‌های بین المللی پیگیری و به سازمان‌های جاسوسی متصل می‌شوند. در دنیا این شیوه بسیار گسترده است و نمونه این موارد را در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان شاهد هستیم. به خصوص از زمانی که آمریکایی ها وارد خاک این کشورها شدند هزاران NGO را تاسیس کرده و از آنها به عنوان ابزاری برای سلطه استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران مراقبت‌های لازم در این زمینه انجام شده است، اما باز هراز چندگاهی شاهد این امر هستیم که از این طریق برای نفوذ و جمع آوری اطلاعات و یا اقدامات مخرب استفاده شده است.

وی درباره راه حل این موضوع گفت: در ابتدا باید اهلیت افرادی که قرار است مجوز بگیرند ثابت شود و از نظر فعالیت‌ها کنترل شده و ارتباط‌شان با سازمان‌های بین المللی هم به طور کامل روشن شود. عمدتا NGOها در سامان ملل دارای کرسی‌هایی هستند که نظارتی محسوب شده و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. اگر فرضا سازمان ملل بخواهد در زمینه ایران تصمیمی را بگیرد، رجوع می‌کند به NGO هایی که در این زمینه کرسی‌های نظارتی دارند و عمدتا اینها مجموعه‌هایی هستند که دارای مواضع مخالف جمهوری اسلامی هستند.

کنعانی مقدم علت کاهش فعالیت سمن ها در کشور را نیز اینگونه تشریح کرد: عمدتا مشارکت مردم بالاترین عامل بقای این سازمان‌هاست و اگر بنا باشد که مردم در این سازمان ها حضور پیدا کنند و بعد اقداماتی خلاف عرف انجام دهند و اعضا مجبور به پرداخت هزینه آن باشند قاعدتا جذابیتی نخواهد داشت و از همین رو نیز مردم چندان رقبتی به فعالیت در این سازمان ها ندارند.

فعال سیاسی اصولگرا درباره تاریخ این سازمان‌ها بیان کرد: عمدتا این سازمان ها بعد از انقلاب فعالیت بیشتری در کشور داشتند، صلیب سرخ و  هلال احمر هم جزو سازمان‌های مردم نهاد محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار