فعالیت ۵۴۳ بهورز در چهارمحال و بختیاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: ۵۴۳ بهورز در ٣٠٥ خانه بهداشت، در چهارمحال و بختیاری مشغول به خدمت رسانی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از روستا‌ها خانه‌هایی با نام خانه بهداشت تاسیس و کادر متخصص این خانه‌ها با نیروهایی به نام بهورز  تامین شد.

او افزود: کاهش میزان مرگ و میر در روستا ها، جلوگیری از عوارض حاملگی‌های متعدد، واکسیانسیون کودکان، آموزش مادران و... از مهمترین فعالیت‌های بهورزان است.


بیشتر بخوانید


جزایری اضافه کرد: به دنبال تحقیق گسترد‌های که وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی، برای آگاهی از وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی انجام داد، این نتیجه به دست آمد که ۴۰ درصد از مرگ و میر‌های کشور در پنج سال اول زندگی کودکان اتفاق میافتد و ۸۰ درصد آن نیز در یک سال اول زندگی است

او اظهار داشت: بهورزان در ارتباطی صمیمی با مادران روستایی و تلاشی گسترده، توانسته اند میزان مرگ و میر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان، از ۱۴۰ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال ۱۳۶۳ به ۵۴ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال ۱۳۷۰ کاهش دهند و این به معنای جلوگیری از مرگ یک هزار و ۷۲۰ مادر در سال است.

جزایری تصریح کرد: این آمار در سال‌های بعد نیز پیشرفت قابل ملاحظ‌های داشته است. همچنین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز از ۲۰۰ نفر در هر یک هزار نفر به ۲۵ نفر در یک هزار نفر کاهش یافته است.

او گفت: تلاش بهورزان در دور افتادهترین روستا‌های کشور موجب میشود خدمات بهداشتی لازم به روستاییان ارائه شود و به این وسیله از اشاعه بیماری در جامعه جلوگیری شود.

جزایری اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری،۵۴۳ بهورز در ٣٠٥ خانه بهداشت مشغول به خدمت رسانی هستند.

او ادامه داد: نقش بهورزان در سلامت جامعه حیاتی است. امروز که ما شاهد کاهش مرگ و میر مادران و کودکان هستیم، باید همه را مرهون زحمات و تلاش بهورزان بدانیم، زیرا ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشور در گروی تلاش و فعالیت بهورزان است.

انتهای پیام/ع

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار