اولین گام برای درمان برخی بیماری‌ها اصلاح رژیم غذایی است. از این رو مراجعه به متخصص تغذیه اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ابتدایی‌ترین انسان‌ها همواره در اندیشه غذایی مناسب برای رفع نیاز خود هستند، زیرا خوراک، اساسی‌ترین نیاز بشر است. بر همگان روشن است که هر غذایی را نمی‌توان مصرف کرد و تغذیه سالم بسیار مهم است. در حقیقت ریشه بسیاری از بیماری‌ها تغذیه ناسالم است و در اولین گام برای درمان بسیاری از بیماریها، اصلاح رژیم غذایی از سوی متخصصان امر توصیه می‌شود.

امروزه بیش از گذشته رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته و دست یابی به یک برنامه غذایی مناسب و سالم دغدغه بسیاری از افراد است. اما آیا به همین میزان مراجعه به متخصصان تغذیه نیز صورت می‌گیرد؟ به عبارت دیگر آیا افراد در تلاش هستند که برنامه غذایی سالم را از سوی متخصصان و کارشناسان این حوزه دریافت کنند؟

تغذیه ناسالم عامل بسیاری از بیماری‌ها

از مطهره خانم بانوی هنرمند جوانی که هنر خیاطی را پیشه خود ساخته و مدتی است از کمردرد رنج می‌برد درباره مراجعه به متخصص تغذیه سوال کردم. او گفت: دو سال پیش به یک متخصص طب سنتی مراجعه کردم و او در مرحله اول اصلاح رژیم غذایی را به من توصیه کرد. هنگام استفاده از رژیم غذایی بهبودی قابل توجهی را به دست آوردم، اما پس از مدتی رژیم را رها کردم و اکنون دوباره درد قدیمی به سراغم آمده است.

او ادامه داد: در واقع رعایت رژیم غذایی برای مدت طولانی برایم دشوار بود، زیرا پزشک بر استفاده از مواد غذایی با مزاج گرم تاکید داشت و حتی گاهی مرا از مصرف میوه‌های فصل مانند مصرف پرتقال در فصل زمستان منع می‌کرد.

در این زمینه از دکتر نبی متخصص طب سنتی سوال کردم. او پاسخ داد: در حقیقت بسیاری از افراد طب سنتی را به معنای استفاده از دارو‌های گیاهی برای درمان بیماری می‌شناسند، در حالی که تاکید اصلی طب سنتی بر اصلاح رژیم غذایی فرد است و پس از آن به درمان بیماری با استفاده از دارو‌های غیرشیمیایی می‌پردازد.

میزان مراجعه یزدی‌ها به متخصص تغذیه / اهمیت تغذیه در دوران کرونا

او افزود: در طب سنتی گاهی در اصلاح رژیم غذایی برای برخی از افراد استفاده از میوه‌های فصل منع می‌شود. به عنوان مثال ممکن است برخی از افراد با مصرف هنداونه در فصل تابستان دچار نفخ شکم و بیماری شوند لذا به این افراد توصیه می‌شود از مصرف هندوانه خودداری کنند.

نبی ادامه داد: در واقع همان طور که در قرآن توصیه شده انسان‌ها به آنچه می‌خورند، بنگرند و توجه داشته باشند، هر فرد باید برای خود یک لیست از مواد غذایی سیاه و سفید تهیه کند و غذا‌هایی را که احساس می‌کند با مصرف آن‌ها دچار ناراحتی، درد، بیماری و حتی کج خلقی می‌شود در لیست سیاه قرارداده و به تدریج از برنامه غذایی خود حذف کند. در واقع بسیاری از افراد وارد یک چرخه غذایی معیوب شده و غذای ناسالم مصرف می‌کنند. سپس زمانی که دچار بیماری می‌شوند به پزشک مراجعه می‌کنند، در حالی که باید از ابتدا بر مصرف مواد سالم تاکید داشته باشند.

اهمیت تغذیه در دوران کرونا

همان طور که پیشتر اشاره شد، تغذیه سالم به سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی دارد و بر اساس پژوهش‌های علمی، مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی در مقابله با بیماری کووید ۱۹ نیز موثر هستند. در واقع پزشکان استفاده از ویتامین ث، مصرف شیرینی های طبیعی مانند خرما، توت و کشمش را به جای قند و شکر‌ و استفاده نکردن از شیر و پنیر پرچرب را در مقابله با کووید ۱۹ بسیار موثر می‌دانند؛ لذا مراجعه به متخصص تغذیه و استفاده از یک برنامه غذایی سالم و مفید در شرایط شیوع بیماری کرونا بسیار اهمیت دارد.

میزان مراجعه یزدی‌ها به متخصص تغذیه / اهمیت تغذیه در دوران کرونا

میزان مراجعه مردم به متخصص تغذیه

به نظر می‌رسد در میان رشته‌های مختلف پزشکی، علم تغذیه از سوی مردم بیشتر مورد غفلت واقع شده و افراد کمتری مراجعه به متخصصان این حوزه را برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری خود ضروری می‌دانند. در این باره با یکی از متخصصان تغذیه یزد که دارای تجربه ۲۵ ساله در این حوزه است، به گفتگو نشستم.

علی عزیزی کارشناس علم تغذیه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توجه شهروندان به مسئله تغذیه و همچنین تعداد دفاتر مشاوره تغذیه در شهر‌ها افزایش یافته، گفت: در گذشته اطبا برای بیماران نسخه‌هایی شامل برنامه‌های غذایی نیز ارائه می‌کردند. اما امروزه مشخص است که حوزه تغذیه نیز مانند بسیاری دیگر از حوزه ها، تخصصی است و برنامه غذایی مناسب برای هر بیمار باید از سوی متخصص تغذیه ارائه شود؛ لذا بسیاری از مراجعان ما اکنون از سوی سایر پزشکان برای دریافت برنامه غذایی معرفی می‌شوند.

علی عزیزی کارشناس علم تغذیه

او افزود: به طور کلی اگر بخواهیم تقسیم بندی درباره آمار مراجعان ارائه دهیم، باید گفت ۸۰ درصد از مراجعان به علت چاقی و ۱۶ درصد به دلایلی مانند بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی مراجعه می‌کنند.

عزیزی معتقد است: بسیاری از افراد برنامه غذایی را به عنوان یک رژیم لاغری می‌شناسند درحالی که تغذیه فراتر از رژیم لاغری، عامل موفقیت در زندگی است و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله برای ورزشکاران، درمان بیماری ها، موفقیت در تحصیل و کنکور نقش اساسی دارد.

چرایی کاهش مراجعه به متخصص تغذیه

از دکتر عزیزی پرسیدم با وجود اهمیت تغذیه چرا مراجعات مردمی به متخصصان تغذیه کمتر صورت می‌گیرد؟

او پاسخ داد: دلیل عمده این امر را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «خودم می‌دانم چه چیز باید بخورم». این جمله من را به یاد پاسخ مطهره خانم خیاط انداخت. زمانی که از او پرسیدم آیا قبل از بارداری قصد مراجعه به یک متخصص تغذیه را دارید؟ و او در حالی که لبخند می‌زد پاسخ داد: در این مورد می‌دانم، چه چیز‌هایی را باید بخورم و چه چیز‌هایی را نباید.

علی عزیزی کارشناس تغذیه یکی دیگر از دلایل مراجعه کم به متخصصان تغذیه را ترس آن‌ها از منع مصرف غذا‌های پرکالری و فست فود‌ها عنوان کرد.

میزان مراجعه یزدی‌ها به متخصص تغذیه / اهمیت تغذیه در دوران کرونا

او ادامه داد: غذا‌های پرکالری تا زمانی که سالم باشند، منع نمی‌شوند. همچنین مصرف فست فود‌ها به طور کامل ممنوع نیست بلکه باید تعداد دفعات مصرف کاسته شود.

رژیم‌های اینترنتی آری یا خیر؟

با جست وجویی کوتاه در صفحات وب و پیج‌های اینستاگرام به انواع رژیم‌های غذایی و پیج اشخاصی برخورد می‌کنم که خود را کارشناس تغذیه معرفی کرده و با شعار‌های فریبنده مانند کاهش ده کیلوگرم وزن در کمتر از یک ماه مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند. حتی زمانی که از دوستانم درباره مراجعه به متخصص تغذیه سوال می‌کنم، خانم امیری، بانویی که مادر دو فرزند است و همسرش تا حدی اضافه وزن دارد، چنین پاسخ می‌دهد: پیج خیلی خوبی را می‌شناسم که برنامه‌های غذایی مناسبی ارائه می‌دهد، حتی همسرم از این پیج یک برنامه غذایی را دریافت کرده و نتیجه خوبی گرفته است.

خانم جعفری نیز می‌گوید: مدت ۱۲ دوره از یکی از رژیم‌های غذایی موجود در اینستاگرام استفاده کردم و ۱۶ کیلو وزنم کاهش یافت.

اما علی عزیزی کارشناس تغذیه بر این اعتقاد است که کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌تواند خطرناک باشد، با این حال بسیاری از مردم همواره راه‌های سریعتر و آسان‌تر را انتخاب می‌کنند. در واقع هرگونه رژیم غذایی باید از سوی متخصص تغذیه ارائه شود.

میزان مراجعه یزدی‌ها به متخصص تغذیه / اهمیت تغذیه در دوران کرونا

دکتر نبی متخصص طب سنتی نیز معتقد است که پیروی از رژیم‌های لاغری خیلی سخت برای مدت طولانی در بسیاری از افراد غیرممکن بوده و افرادی که از چنین رژیم‌هایی استفاده می‌کنند پس از مدتی آن را رها کرده و مجدداً به همان وزن اولیه خود باز می‌گردند.

او افزود: به قول قدما «ترک عادت موجب مرض است» و هیچ عادتی را نمی‌توان ترک کرد مگر به تدریج. هر فرد باید به تدریج عادت‌های غذایی غلط را ترک کرده و عادات غذایی سالم را جایگزین کند.

عزیزی کارشناس تغذیه یکی دیگر از دلایل کاهش مراجعه مردمی به متخصصان تغذیه را شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: برخی از افراد تصور می‌کنند که چنانچه در زمان حاضر، رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند، سیستم ایمنی آن‌ها تضعیف شده و احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری کرونا افزایش می‌یابد. در حالی که باید گفت رژیم غذایی درست، نه تنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند بلکه آن را تقویت می‌کند و بسیاری از افرادی که برنامه غذایی کارشناسی شده را دنبال می‌کردند پس از ابتلا به کرونا، کرونای خفیفی گرفته و توانستند خیلی زود سلامت خود را بازیابند.

میزان مراجعه یزدی‌ها به متخصص تغذیه / اهمیت تغذیه در دوران کرونا

روشن است که دلایل مراجعه نکردن به کار‌شناس تغذیه و دریافت برنامه غذایی کارشناسی شده قابل قبول نبوده و غفلت در این زمینه می‌تواند سلامت افراد را با خطر مواجه سازد.

گاهی لازم است از لذت طعم‌های چرب و شیرین و تند و تیز غذا‌های ناسالم صرف نظر کنیم تا طعم شیرین زندگی سالم را به خود و اعضای خانواده بچشانیم.

گزارش از: ناهید عنصری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار