وزیر خارجه آمریکا از آغاز به کار یک تیم دیپلماتیک در دوحه که با آمریکایی‌ها در افغانستان در تماس است، برای رسیدگی به موضوع افغانستان، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) در اظهاراتی از آغاز به کار یک تیم دیپلماتیک در دوحه قطر برای رسیدگی به موضوع افغانستان خبر داد.

بلینکن در این اظهارات گفت که این تیم دیپلماتیک با آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان هستند، در تماس است.

او در ادامه افزود: «ما با افغانستانی‌های آسیب‌پذیر و همچنین شرکای خارجی خود در افغانستان در تماس هستیم و در حال بررسی بیشترین تعداد ممکن از مهاجران افغانستانی هستیم که برای ویزای جدید خود را تقاضا داده‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین از تشکیل یک کنفرانس در سطح وزیران با حضور ۲۰ کشور در هفته آینده خبر داد.

او در ادامه اعلام کرد: «من به دوحه سفر می‌کنم و با سران قطر ملاقات می‌کنم و از تلاش‌های آن‌ها در تخلیه‌ها مهاجران افغانستان و شهروندان آمریکایی تشکر خواهم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که آمریکا از کمک به آمریکایی‌ها و همکاران افغانستانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، دست برنخواهد داشت.

او در ادامه از همکاری با قطر و ترکیه برای راه‌اندازی فرودگاه کابل در اسرع وقت خبر داد.

بلینکن همچنین با اشاره به تشکیل دولت جدید در افغانستان گفت: «ما اخباری مبنی‌بر تشکیل دولت افغانستان شنیده‌ایم، اما به طور قطعی ماهیت این دولت را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.»

او در ادامه افزود: «ما امیدواریم که دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود و طالبان به تعهدات خود عمل کنند.»

این مقام آمریکایی همچنین درباره دولت بعدی افغانستان اظهار داشت: «ما انتظار داریم دولت بعدی افغانستان به تعهد خود در زمینه آزادی سفر احترام بگذارد و در راستای مبارزه با تروریسم قدم بردارد.»

گفتنی است جرالدین گریفیتس، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا امروز (جمعه) در اظهاراتی تأکید کرد که آمریکا از تشکیل دولتی در افغانستان که شامل همه احزاب شود، حمایت می‌کند.

این اظهارات در حالی بیان ‌می‌شود که آمریکا طی ۲۰ سال اشغال افغانستان، هیچ اقدام مثبت و پایداری برای توسعه سیاسی و پیشرفت این کشور انجام نداد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار