کارشناس اقتصادی گفت: طبق قانون بودجه امسال، خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بالای یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات هستند.

عبدالرضا ارسطو کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس از دی ماه امسال امسال اظهار کرد: مالیات بر خودرو‌های لوکس برای اولین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که خودرو‌های بالای ۷۰۰ میلیون تومان به میزان ۰.۲ درصد ارزش آن‌ها مشمول مالیات شوند.

او افزود: اما این مالیات در سال ۹۹ هیچ گونه وصولی نداشت. براساس بررسی‌های ما دولت حتی آیین نامه اجرایی آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصویب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس با تکمیل و تغییر مالیات بر خودرو‌های لوکس آن را مجددا مصوب کردند.

پیش بینی درآمد ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات  خودروهای لوکس

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ اخذ این مالیات بیان کرد: این قانون به صورت پلکانی برای خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودرو‌های بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد و خودور‌ها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودرو‌های بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات می‌شوند. این نوع مالیات در طبقه بندی نظام مالیاتی ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار می‌گیرد و با مالیات بر درآمد تفاوت‌هایی دارد.

ارسطو ادامه داد: در مالیات بر خودروهای لوکس صرفا مالکیت خودرو بدون توجه به اینکه میزان آلاینده بودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با در نظر گرفتن معیار قیمت مشمول مالیات شده اند. در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی پیش بینی شده است. دولت مکلف بوده که تا انتهای خرداد ماه آیین نامه اجرایی آن را تصویب کند، اما تا کنون خبری از تصویب آن نیست. براساس گزارش درآمد‌های مالیاتی سه ماهه ابتدای امسال نیز رقمی از این محل وصول نکردیم.

ارسطو با اشاره به نقد‌هایی که به این قانون وارد است، تصریح کرد: درباره این مالیات اختلاف نظر‌هایی میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. یکی از این اختلافات این است که تعریف ما از خودروی لوکس چه می‌تواند باشد؟

هدف اخذ مالیات از خودرو در سایر کشورها، تنظیم گری بازار است

او افزود: در قانون بودجه امسال و سال گذشته خودرو‌های بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شده اند. در حالی که در کشور‌های دنیا خودرو‌هایی با شاخص و برند‌هایی خاص، خودروی لوکس معرفی و مشمول مالیات‌های مضاعف شده اند. البته تقریبا در بسیاری از کشور‌های دنیا مالکیت خودرو به صورت دوره‌ای و سالانه مشمول مالیات می‌شود، اما از آن به عنوان ابزاری برای تنظیم گری بازار و محیط زیست استفاده کردند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در کشور ما نیز در گذشته در قانون مالیات بر ارزش افزوده، چند مدل مالیات بر خودرو داشتیم. البته ارقامی که خودرو‌ها را مشمول می‌کرد، بسیار پایین‌تر از قانون بودجه فعلی بود؛ مانند مالیات شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولی خوبی نیز داشته است.

او افزود: شاخص دقیقی برای اینکه تعداد خودرو‌هایی که مشمول این قانون می‌شوند وجود ندارد. براساس گزارش‌های ما حدود ۴۰ درصد مردم از خودرو استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین شاید کمتر از ۵ درصد جامعه خودروی بالای یک میلیارد تومان هم نداشته باشند. این قانون می‌تواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند. ما هر کاری کنیم که از راه‌های مالیاتی تا حدودی این کسری بودجه را کنترل کنیم، مسلما می‌توانیم از تبعات بعدی کسری بودجه از جمله تورم نیز جلوگیری کنیم.

ارسطو اظهار کرد: قانون بودجه یک قانون یک ساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی می‌شود را در جای خود اصلاح کنیم. فکر می‌کنم بزرگترین نقدی که به مالیات خودرو‌های لوکس وارد می‌شود، این است که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یکساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی برای بررسی کارشناسی بیشتر آن و رفع ایرادات آن در بستر بودجه وجود ندارد.

او در پایان اشاره کرد: اگر نمایندگان مجلس طرحی ارائه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی جایگاه خود را پیدا کند، مسلما خیلی از ایرادات و انتقاداتی که به آن می‌شود را می‌توان برطرف کرد و قابلیت اجرای بالاتری هم پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
به نظر من باید یه موتور و گریبکس عالی رو پژو پارس نصب کنیم و باهاش بریم بازار جهانی
البته فنربندی عقب رو هم به تلسکوپی تبدیل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
عجیبه که مزخرفترین ماشینای دنیا رو ما تولید میکنیم ولی زیباترین ماشین دنیا هم که ژاپنیا و اروپاییام حسرتش رو میخورنم اختصاصا تولید ماست یعنی پژو پارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
من یک مغازه دار هستم و بیشتر از ده بار برای پیگیری میزان مالیات سال 98 تا 99 را داشته ام تا مالیات بپردازم ولی ظاهرا دست هایی نمیخواهند تا پول مالیات را دریافت کنند تا دولت دچار مشکل شود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۴۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
والا همه میدونن مالیاتها وقتی شد 3000 میلیار
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۴۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
به غیر از کارمندان دولت // فکنکنم ادم عاقلی و بالغی مالیات بده // // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۴:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
درود، در کشور ما هیچکس هیچ چیزی سر جایش نیت، فقط دولت دنبال گران کردن، مالیات و عوارض و پسماند و هزار یک برنامه است که سر مردم در بیاورد و پول بگیرد، هیچ جایی در دنیا نمیابید که مانند ایران، که قیمت خودرو اصلا در رنج خود نباشد، و بدتر اینکه خودروهای قدیمی که دارای نقص فنی شده اند هنوز به قیمتهای گزاف و بی حساب و کتاب معامله میشوند، جای بسی تاسف است، باید خون گریست.
Iran (Islamic Republic of)
کامران وکیل
۱۲:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
در همه جای دنیا یک بار مالیات میگیرند. خلاص!
در خصوص خودرو یک مرتبه وقتی پولش را در می آوریم مالیات بر درآمد میدهیم- وقتی وارد میشود صد در صد تعرفه میدهیم، با تداوم ممنوعیت قیمت ماشین چهارصد بازار جهانی بالا میرود، ان را هم مصرف کننده میدهد. خودروهایی که با سیاست های حمایتی دولت ارزش چند ده برابری پیدا میکنند را لوکس خطاب میکنند و از آن مالیات میگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
به نظر من که باید مالیات از این خودروها بیشتر باشه مالکان این خودروها پولهای یامفت دارند که ابن مالیاتها براشون پول تو جیبی یه روز بچه هاشونم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
پراید رو هم دارن میرسونن به همین قیمت که از اون هم مالیات بگیرن و قشر ضعیف هم کلا قید ماشین خریدن رو بزنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
من که ماشین ندارم و از خودروی پدرمون لذت میبریم (پراید)
اما بدون اونایی که ماشین آنچنانی دارن همون آیی هستن که خودشون تورم تولید میکنن تا تو درکی از لذت نداشته باشی
به جای اینکار آ مردم رو ثروتمند کنید تا هم لذت عمر و زندگی ببرن هم بتونن مالیات بدن و آورده جور کنن برا دوستای مختلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
من ماشینمو ۱۲۰ میلیون خریده بودم الان قیمتش رفته بالا به خاطر ناتوانی دولت در کنترل تورم
الان چرا من باید مالیات بر تورم رو بدم آخه چه قانونیه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
خدایی خودتونو مسخره کردین
دزدی از جیب مردم تا کی
وقتی پرای 1000 تومنی بشه 150 میلیون
پارس 2 میلیونی بشه 300 میلیون
دیگه مالیات خودرو لوکس چه صیغه ایه ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
پارس مگه خودرو لوکسه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
تا پنج سال دیگه شامل حال پرایدم میشه با این روند افزایش قیمت تا یک میلیارد میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
احتمالا چند وقت بعد طوری قانون به نفع پولدارها میچرخه که فقط کسانی که پراید مدل پایین و تیبا دارن مالیات میدن ! هنوووز هم آثار علی برکت الله !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
بگیرید ازشون که انقدر فخر نفروشن
Iran (Islamic Republic of)
کوروش فرهودیان
۱۹:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
عقده برای سلامتیت ضرر داره
آخرین اخبار