اولین باغ گیاه شناسی نوین ایران و خاورمیانه با قدمتی ۹۰ ساله در دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است.

حسن شاهمحمدی، البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: باغ گیاه شناسی یا باغ بوتانیک(botanic garden) به محلی اطلاق می‌شود که نباتات مختلف را در آن جمع آوری و به طور طبیعی از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

او افزود: به عبارت دیگر باغ گیاه شناسی، باغی از کلکسیون یا موزه انواع گیاهان زنده است.

شاهمحمدی گفت: اولین باغ گیاه شناسی نوین ایران و خاورمیانه در استان البرز با قدمتی ۹۰ ساله در سال ۱۳۱۰ در مدرسه عالی فلاحت، محل فعلی دانشکده کشاورزی کرج با وسعتی بالغ بر ۳ هکتار در ضلع غربی این دانشکده احداث شد.

 او در تشریح بخش های مختلف باغ‌های گیاه شناسی، افزود: بخش هورتوریوم، که محل شناسایی و تشریح و طبقه بندی گیاهان است؛ بخش هرباریوم، که محل نگهداری گیاهان رده بندی شده است که تحت فشار خشک شده اند؛ بخش فیتوترون، که آزمایشگاه مجهزی از وسایل فیزیکی و مواد شیمیایی برای رویانیدن و کنترل گیاهان است و گرین هاوس، که همان گلخانه برای نگهداری و تکثیر گیاهان با آب و هوای مختلف است همگی ازبخش های مختلف یک باغ گیاه شناسی محسوب می شوند.

این البرزپژوه گفت: اولین تحقیقات گیاه شناسی نوین در ایران توسط گیاه شناس معروف پروفسور اروین کائوبا اطریشی با کمک دانشجویان خود در این رشته که اقدام به جمع آوری و شناسایی گیاهان منطقه کرج کرده بودند، انجام شده است.

او افزود: پروفسور ژولین گوتیه فرانسوی و پروفسور اروین کائوبا اتریشی و دکتر احمد حسین عدل را می‌توان از بنیان گذاران باغ‌های گیاه شناسی در ایران دانست.

شاهمحمدی گفت: از استادان گیاه شناس برجسته ایرانی که در سال‌های اولیه احداث و تاسیس این باغ گیاه شناسی قدیمی مسئولیت و یا کرسی تدریس داشته اند می توان به دکتر عین الله بهبودی، حبیب الله ثابتی، اسفندیار اسفندیاری و اسماعیل میردامادی اشاره کرد.

او افزود: در محوطه باغ گیاه شناسی نوین دانشکده کشاورزی کرج بیش ۴۰۰ گونه درخت و درختچه از سراسر جهان کاشته شده است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.