یکی از اولین پل‌های بزرگ ارتباطی راه آهن سراسری ایران پلی در مسیر خط آهن سراسری تهران - تبریز و در محدوده کلاک کرج البرز است.

حسن شاهمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که یکی از اولین پل‌های بزرگ ارتباطی راه آهن سراسری ایران پلی در مسیر خط آهن سراسری تهران-تبریز در محدوده کلاک کرج البرز است، گفت: پس از بررسی و تهیه نقشه‌های اولیه در سال ۱۳۰۸ فعالیت ساخت راه آهن سراسری از چهار محور شمال به جنوب و غرب به شرق آغاز شد.

یکی از این محور‌های بسیار مهم، محور راه آهن تهران-تبریز است که از همان سال‌های نخست قطعاتی از آن به طول حدود ۱۴۲ کیلومتر در استان تهران تحت عنوان حوزه ۱۵ با جدیت احداث شد.

شاهمحمدی گفت: در این مسیر ۲ ایستگاه از جمله کرج و قزوین و ۴ نیم ایستگاه شامل کردان، هشتگرد و... و یک پل بزرگ بر روی رودخانه کرج در محدوده کلاک است که بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۲ ساخته شده که قبل از وقوع جنگ جهانی دوم با افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

او افزود: این پل بتنی بسیار مستحکم از ۷ دهانه بزرگ قوس دار تشکیل شده که ۲۲۵ متر طول و ۶ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد؛ به پاس زیبایی و عظمت این پل در ۲۵ شهریور سال ۱۳۲۰ تمبر یاد بودی از آن در دو رنگ قرمز و بنفش به ارزش ۲۵ دینار توسط اداره پست وقت به چاپ رسید.

این البرزپژوه گفت: این پل زیبا می‌تواند به عنوان یکی از آثار بسیار مهم در یکصد سال گذشته به ثبت آثار ملی میراث فرهنگی کشور برسد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.