شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کوه های هندوکش این روزها شاهد تغییرات گسترده در زندگی مردمان دامنه اش است ،دراین گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود .

شروع یک تغییر /تابویی که حالا شکست

روز گذشته مردم جهان و افغانستان برای اولین بار شاهد حضور یک گرداننده زن در برنامه ای تلویزیونی شبکه طلوع  بود. این اولین بار است که یک زن در در زمان حاکمیت طالبان در تلویزیون حاضر می شود.

طالبان پیش از تسلط بر کابل مداوم در مواضع خود بر تغییر تاکید داشته واعلام کرده بودند که در چهارچوب شریعت اسلام، زنان می توانند از حق کار وفعالیت برخوردار باشند.

به باور آگاهان طالبان برای نشان دادن  ادعاهای تغییر خود باید به اقدامات گسترده تر وتساهل بیشتر نسبت به حقوق زنان و اقلیت ها دست بزنند.

با این همه مردم افغانستان خاطرات تلخی از 5 سال سلطه طالبان در دهه 90 میلادی در افغانستان دارند. درآن زمان طالبان با زنان و اقلیت های قومی برخورد های خشونت آمیز زیادی داشتند.

سکوت میدان هوایی کابل شکست

اولین طیاره بعد از خروج آمریکایی‌ها در میدان هوایی کابل به زمین نشست. این طیاره متعلق به یک شرکت هوایی قطری است . کادر تخنیکی(فنی) در این طیاره حضور داشتند. ظاهرا قرار است برای راه اندازی میدان هوایی کابل کارها از سرگرفته شود.

با وجود خروج آمریکایی ها از افغانستان و نگرانی مردم و کارشناسان از انزوای بین المللی افغانستان اولین طیاره به کابل رسید.مردم انتظار دارند وضعیت میدان هوایی کابل هرچه زودتر عادی شود .

میدان هوایی کابل پس از تسلط طالبان و تجمعات گسترده و کوشش مردم برای خروج از کشور چند هفته در صدر اخبار جهان قرار گرفته بود.

گفتنی است که در مدت تلاش نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان از طریق میدان هوایی چند انفجار نیز بین مردمی که عمدتا همکاران افغانستانی ومترجمین این نیروها در مدت حضورشان در کابل بودند رخ داد. در این رویداد های خونین بیش از 170 نفر جان خود را از دست دادند.

علیرضا و مجتبی احمدی دو برادر خبرنگار بودند که در همان انفجارها جان باختند. مسئولیت این حمله ها را گروه داعش شاخه خراسان بر عهده  گرفت.

هواپیمای حامل کمک در  میدان هوایی بلخ نشست

همزمان با خروج خارجی ها از افغانستان سازمان های مهم بین المللی و حتی دبیر کل سازمان ملل خطر وقوع فاجعه انسانی ناشی ازفقر، سرما و همچنین افزایش نرخ بیکاری در پی سقوط دولت را مطرح نموده است. با وجود نگرانی ها از قطع شدن کمک های جامعه بین المللی یک طیاره حامل کمک های سازمان صحت جهانی در وزن ۱۲ تن تجهیزات طبی به میدان هوايي بلخ رسید. این تجیهزات طبی شامل بسته‌های صحی برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر، امکانات انجام ۳ هزار و ۵۰۰ عملیات جراحی و نیز درمان ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار تروما می‌باشد.

وقتی  آمریکا از طالبان اجازه می‌گیرد

مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا بعد از زمان خروج نیروهای امریکایی از کابل در اولین اظهاراتش در یک کنفرانس خبری در کنار لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا امکان دارد آمریکا در زمینه عملیات ضدتروریستی علیه داعش با گروه طالبان همکاری کند گفت: امکان پذیر است.

وی افزود است: ما نمی‌دانیم طالبان در آینده چگونه خواهد بود اما از تجربه خود می‌توانم بگویم که در گذشته یک گروه بی رحم بوده است و معلوم نیست حالا که دوباره به قدرت رسیده تغییر می‌کند یا نه، باید دیده شود. در جنگ برای کاهش خطراتی که متوجه ماموریت و نیروهاست آنچه را که باید انجام می دهیم، نه آنچیزی که لزوما می خواهیم.

مارک میلی همچنین گفته که احتمالاً عملیات‌های هوایی ضد تروریستی در هماهنگی با طالبان در افغانستان انجام شود. این نوع از همکاری بین طالبان و آمریکا در آنچه آنها آن را مبارزه با تروریسم می خوانند تا کنون کم نظیر است .

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان روز سه شنبه کامل شد و امریکا به جنگ ۲۰ ساله در افغانستان پایان داد.

دره شکست ناپذیر در محاصره طالبان

علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت گفت : پنجشیر همیشه در محاصره و همیشه پیروز است.

روز گذشته نیز امیرخان متقی از رهبران طالبان خبر از شکست مذاکرات با رهبران دره پنجشیر داد. چند روز قبل طالبان و نیروهای خیزش مردمی در نشستی توافق کردند به یکدیگر حمله ای نداشته باشند تا در فضای آرام مذاکرات دنبال شود در همین مدت بارها مواضع نیروهای خیزش مردمی پنجشیر از سوی طالبان هدف قرار گرفت .از ۳ روز بدین سو حملات طالبان علیه پنجشیر آغاز شده است .

خلاء قدرت در افغانستان میراث آمریکایی ها

کیث کلاگ، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و جانشین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده دونالد ترامپ، می‌گوید خلاء قدرتی که جو بایدن در افغانستان ایجاد کرده بسیار بدتر از آنچه است که در عراق داعش  را به وجود آورد.

کلاگ به خبرگزاری فاکس نیوز  گفته است: در عراق حداقل یک دولتی سر کار بود که ما از آن حمایت می‌کردیم. لشکر ۸۲ هوابرد پس از عقب‌نشینی بیشتر نیروهای آمریکایی از این کشور به دولت عراق کمک کرد. در افغانستان چنین خبری نیست.

کارشناسان میگویند زمانی که یک قدرت خارجی از کشوری ناگهان خارج می شود آن کشور در شرایط بحرانی به دلیل نبود قدرت سیاسی قرار می گیرد و در عین حال ممکن است بین گروه هایی درگیر در اخراج قدرت خارجی نزاع صورت گیرد .

مسئله فوق یک بار در زمان حکومت کمونیست ها و پس از خروج نیروهای شوروی اتفاق افتاد که در تعقیب آن جنگ داخلی بین احزاب مجاهدین صورت گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.