برنج‌های مناطق کوهستانی مازندران به بار نشسته و آماده برداشت شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  پایان تابستان است و پایان برداشت برنج در دشت‌های سبز مازندران، اما در مناطق کوهستانی استان داس‌ها تازه از انبار‌های خانه‌ها بیرون آورده شدند برای برداشت خوشه‌های زردی که در پایان تابستان قد می‌کشند.

برنج اگرچه محصولی است که عمدتا در مناطق جلگه‌ای و دشت مازندران کاشته می‌شود، اما خاک این استان در همه جا حاصلخیز است حتی در کوهستان‌هایی که زمستانش سرد است و استخوان سوز و تابستانش گرم است و سوزان.

مناطق کوهستانی مازندران به دلیل سرمای زمستان دیرتر از مناطق دشت زیر کشت برنج می‌روند و برنج‌ها هم دیرتر قد می‌کشند درست زمانی که مزارع زیر نور آفتاب سوزان شهریور می‌درخشند شالیزار‌ها هم پر می‌شوند از مردان و زنان روستایی که به شیوه نیاکان خود با داس برای دروی ساقه‌های برنج آمده‌اند.

بارش اندک باران اگرچه امسال کام برخی شالیکاران را در مناطق جلگه‌ای مازندران تلخ کرده بود اما باران مهمان همیشگی کوهستان‌های استان است، شالیکاران کوهستان‌های شمال هیچگاه کابوس خشکی نمی‌بینند.

ارقام برنج کوهسار، حسنی و گرده از جمله رقم های مقاوم به سرما هستند که در مناطق کوهستانی مازندران کشت می شوند و اگرچه با دانه هایی کوتاه و چاق ، خاصیت بازار پسندی کمی دارند اما به دلیل ماندگاری فراوان گزینه مناسبی برای سفره ی کوهستان نشینان است.  

 


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار