مدیر برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف نقش راهبردی در جهش تولید استان دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمدرضا سعیدی مدیر برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف دام، طیور، شیلات و آبزیان، زراعت، باغبانی و صنایع تبدیلی نقش راهبردی در جهش تولید استان دارد.

کشاورزی مولفه اصلی جهت رسیدن به اهداف ترسیمی در طرح جهش تولید است در سال ۹۹ تعداد ۱۵ پروژه در زمینه توسعه باغات در اراضی شیب دار، توسعه کشت گیاهان دارویی، تامین و انتقال آب به اراضی کشاورزی، اصلاح نژاد دام و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تعریف شد که با مساعدت استانداری و سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان، تاکنون بالغ بر ۶۱۵ میلیارد ریال برای این پروژ‌ها ها اختصاص یافته است و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به طور میانگین در حدود ۹۰ درصد برآورد شده است.


بیشتر بخوانید


تکمیل و بهره برداری این پروژه‌ها سبب اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شیب دار دیم استان به باغات آبی تبدیل خواهد شد و رشد ۴۸ درصد اعتبارات تملک دارائی سرمایه‌ای بخش کشاورزی استان نسبت به سال ۹۸ را در بر خواهد داشت.

مبلغ ۴۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات جهش تولید جهت تکمیل ۱۰ پروژه تامین و انتقال آب در حوزه کارون اختصاص یافت.

با تخصیص این مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم استان به توسعه باغات آبی تبدیل می‌شوند که پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این طرح‌ها جهش چشگیری در میزان ارزش تولیدات بخش کشاورزی در سطح استان و افزایش اشتغال می‌شود.

همچنین مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات جهش تولید جهت تکمیل زیر ساخت مجتمع گلخانه‌ای استان به مساحت ۳۰ هکتار شامل مجتمع گلخانه‌ای و تولید قارچ جونقان به مساحت ۱۲ هکتار و مجتمع گلخانه‌ای بلداجی به مساحت ۱۸ هکتار اختصاص یافت که با فراهم شدن زیر ساخت‌های مجتمع‌های مذکور، واحد‌های مربوطه آماده واگذاری به بهره برداران جهت راه اندازی هستند.

مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات جهش تولید به ۲ پروژه ترکیب ژنتیکی گوسفند پر بازده و توسعه و ساماندهی گاو‌های دو منظوره اختصاص یافت که با تخصیص این مبلغ سالیانه تعداد ۲ هزار راس گوسفند حاصل تلاقی گاو آمیخته و بومی با نژاد‌های دو منظوره (سمینتال) حاصل می‌شود که منجر به افزایش تولید شیر و گوشت می‌شود.

همچنین مبلغ ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات جهش تولید جهت توسعه باغات در اراضی شیب دار به مساحت ۷۰۰ هکتار و ۳۰ میلیارد ریال جهت توسعه کشت گیاهان دارویی زعفران و گل محمدی به مساحت ۳۰۰ هکتار در سطح استان اختصاص یافت که با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال بیش از هزار نفر مهیا می‌شود.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و مصوبه شورای برنامه ریزی استان مبلغ ۵۱۲ میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از محل استانی و متوازن به جهاد کشاورزی اختصاص یافت که نسبت به پارسال ۵۷ درصد رشد داشته است و پس از مشخص شدن برش شهرستانی متناسب با ظرفیت و شاخص‌های مربوطه در کمیته برنامه ریزی هرشهرستان جهت تکمیل پروژه‌های اولویت دار نیمه تمام و زیرساختی و همچنین پروژ‌های مستمر شهرستانی مصوب شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.