نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه ما به صورت جدی این است که بند بند مجوز زیست محیطی صادر شده برای مجتمع دامپروری سیرک اجرا شود.

احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: پایه اشتغال در استان چهارمحال و بختیاری کشاورزی و دامپروری است، به عبارتی اگر امروز ما رتبه اول بیکاری کشور را داریم به خاطر این است که توسعه اشتغال در استان ما مبتنی بر مزیت‌های پایدار نبوده است.

او افزود: از مزیت‌های پایدار استان ما حوزه کشاورزی و دامپروری است که یک زنجیره ارزش افزوده بسیار زیادی را ایجاد می‌کند، از ایجاد کارخانه‌های لبنیاتی، تا فرآوری محصول، تا ایجاد قطب‌های تولید دام، شیر و گوشت که جزو ضروریت توسعه صنایع غذایی کشور است.


بیشتر بخوانید


راستینه اضافه کرد: یکی از اقداماتی که انجام شد تلاش برای جذب سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در صنایع مبتنی بر آمایش سرزمینی کشورمان هست، در این خصوص جلسات متعددی با وزارتخانه‌ها و نهاد‌های انقلابی در خصوص حل مسئله اشتغال استان انجام شد.

او ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که در راستای سند آمایش استان به منظور ایجاد اشتغال پایدار و همچنین تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفت مجتمع بزرگ شیر و گوشت ۶ هزار رأسی مجموعه منطقه روستا‌های سیرک و نوآباد است.

راستینه گفت: با توجه به اینکه زمین‌های این منطقه زمین‌های بنیاد مستضعفان بوده و باید حداکثر بهره وری از این زمین‌ها صورت بگیرد، طرحی توسط بنیاد انجام شد که یک مجموعه مولد سه هزار رأسی به همراه سه هزار گله یعنی سرجمع ۶ هزار رأس در دستور کار قرار گرفت، یک مجتمع کاملا صنعتی که همه مراحل تولید، نگهداری و ذخیره سازی از لبنیات گرفته تا مجموعه زایشگاه مجتمع تا مجموعه دامپزشکی کلینیک مجتمع تا مجموعه نگهداری گوساله‌ها و همچنین تصفیه خانه بزرگ این مجتمع که با آخرین فناوری‌های روز دنیا اجرا می‌شود.

او افزود: پروژه‌ای با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که به صورت مستقیم ۱۵۰ نفر و غیرمستقیم حدود هزار اشتغال ایجاد می‌کند.

راستینه اضافه کرد: با راه اندازی این مجتمع، شیر مورد نیاز کارخانه شیر خشک پگاه و کارخانه‌های که امروزه به دلیل نبود شیر با یک سوم ظرفیتشان مشغول هستند تامین می‌شود.

او ادامه داد: مردم این منطقه دغدغه‌های در خصوص این مجتمع دارند و ما وظیفه داریم که دغدغه مردم را بشنویم و در راستای رفع دغدغه‌های مردم تلاش کنیم.

راستینه عمده دغدغه مردم را مسائل زیست محیطی بیان کرد و گفت: تلاش شد محیط زیست استان بدون هیچگونه فشاری وبر اساس نظرات کارشناسی دقیق نسبت به بررسی مطالعات زیست محیطی پروژه اقدام کند یکی از مسائلی که مردم نگران آن هستند بحث فضولات دامی است، به همین منظور مواردی در مطالعات این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه این مجتمع قویترین تصفیه خانه مدرن که جزو تصفیه خانه‌های مدرن کشور هست را دارد افزود: با کامل شدن مطالعات زیست محیطی این مجتمع سرانجام پروانه بهره‌برداری صادر شد.

راستینه اضافه کرد: تلاش شد تا با هماهنگی شرکت اجرا کننده و همچنین بنیاد مستضعفان مدل‌های اجرا شده این پروژه که در سطح کلان به عنوان پروژه‌های کاملا معتبر ملی است و توانسته اند مسائل زیست محیطی را به درستی حل بکند، تعدادی از مردم روستا از مجتمع بزرگ شیر و گوشت علویجه بازدید کردند و از نزدیک شاهد این مجتمع صنعتی بودند که مسئله بو و پشه در آنجا مدیریت شده بود.

او ادامه داد: دغدغه ما به صورت جدی این است که بند بند مجوز زیست محیطی صادر شده برای این پروژه اجرا بشود، از شبکه رینگ محیط زیستی سبز تا تصفیه خانه و مدیریت پسماند فاضلاب که کمترین آسیب‌های زیست محیطی را داشته باشد.

راستینه گفت: این پروژه تمامی مراحلش انجام شده و سرمایه‌گذار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان آماده سرمایه‌گذاری است، مجوز پروانه بهره‌برداری صادر شده و آماده تجهیز کارگاه است که اگر مسائل جزئی آن حل شود تا ۳ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار