پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان، برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

به‌ گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به‌ نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی، مهرگان را پس از نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان باستان خواند که با اعتدال پاییزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته است.

حسن زاده با بیان اینکه جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در بین جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگزاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است، دعوت می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این دو سرزمین ریشه‌های دوستی جدانشدنی دارند.

حسن‌زاده افزود: در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدارو حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرا می‌خواند.

او در پایان تصریح‌کرد: در جلسه آینده شورای ثبت میراث‌ناملموس این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار