ابهامات درباره قارچ سیاه به شایعات آن دامن زده است، اما واقعا چه افرادی در معرض عفونت قارچ سیاه هستند؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین زرین‌فر استادیار گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که بر اثر ابتلا به بیماری‌ها و یا مصرف دارو سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید نسبت به خطر ابتلا به قارچ سیاه بیشتر مراقبت کنند؛ عفونت قارچ سیاه در واقع توسط یک گروه از عوامل قارچی به نام "موکوراسه ها" ایجاد می‌شود که این عوامل قارچی مسری نیست، اما نیاز به درمان سریع دارد.


او افزود: برای پیشگیری از این عفونت، افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای تضعیف کننده سیستم ایمنی نظیر دیابت کنترل نشده بوده و یا از کورتون‌ها با دوز بالا و طولانی مدت استفاده می‌کنند، باید از محیط‌هایی که دارای تراکم اسپور‌های قارچی و گرد و غبار است، پرهیز کرده و در صورت لزوم از ماسک‌های باکیفیت برای جلوگیری از ورود اسپور‌های این قارچ‌ها استفاده کنند.


استادیار گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: گروه یاد شده اگر علائمی به صورت سینوزیت، ضایعات تیره در صورت و سردرد داشتند، بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی و یا عفونی مشورت کنند.


زرین فر بیان کرد: در گذشته اغلب بیماران درگیر قارچ سیاه جزو افراد با دیابت کنترل نشده بودند، ولی اخیرا به علت استفاده از دارو‌های کورتونی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این گروه از بیماران هم در گروه‌های حساس و مستعد ابتلا به قارچ سیاه قرار گرفته اند. دکتر زرین فر گفت: این بیماری مسری نبوده و اغلب اسپور‌های قارچی از محیط بیرون (هوا) وارد سیستم تنفسی بخصوص سینوس‌ها شده و به دلیل ایجاد نکروز شدید در نواحی سینوس ها، بینی و چشم، و به رنگ تیره درآمدن این نواحی، به عنوان عفونت قارچ سیاه معروف شده است.


او تصریح کرد: برای تشخیص دقیق و قطعی این عفونت قارچی، علائم بالینی در کنار نتایج آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه قارچ شناسی ضروری است.


او داروی قارچ سیاه را شامل" آمفوتریسین ب و پسوکونازول" عنوان کرد که فقط با تجویز پزشک متخصص قابل تجویز است.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.