معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون ۱۴ هزار بیمار بر اثر کرونا در استان اصفهان فوت شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در نشست خبری با موضوع آخرین اخبار مربوط به بیماری کرونا در حوزه درمان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به موج سهمگین پنجم که دردسر زیادی برای حوزه درمان کشور داشت، گفت: موجی که درگیر آن هستیم مرداد سختی ایجاد کرد و به جرات می‌توان گفت تلخ‌ترین شرایط حوزه درمان را در ۱۸ ماه گذشته تجربه کردیم.

وی با بیان تعداد بیماران بستری در پیک پنجم، گفت: تعداد بیمار بستری در یک شبانه روز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ بیمار و تعداد تست‌های مثبت نیز به حدود سه هزار تست مثبت روزانه رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مواجه با سیل عظیم بیماران موجب شد از تمام ظرفیت بیمارستان‌های استان استفاده شود، افزود: در شهر اصفهان بیمارستان الزهرا اصلی‌ترین سانتر درگیر بیماری بود که روزانه بیش از ۶۵۰ بیمار بستری داشت. بیمارستان امین نیز به طور کامل درگیر بیماری بود و بیش از ۲۰۰ بیمار روزانه بستری می‌کرد.

کلیدری ادامه داد: بیمارستان عیسی بن مریم نیز در این دوران به طور میانگین ۱۳۰ بیمار بستری داشت و تعداد بیماران مبتلا به کووید در دو بیمارستان تامین اجتماعی (شریعتی و غرضی) به ۴۷۰ بیمار بستری در دو مجموعه رسید. همچنین بیمارستان صدوقی و بیمارستان صحرایی آن روزانه بیش از ۱۲۰ بیمار بستری کردند و از ظرفیت بیمارستان‌های خیریه نیز استفاده شد و حداقل از ۵۰۰ بیمار در روز‌های اول و ۸۰۰ بیمار روز‌های پایانی مرداد در این بیمارستان‌ها بستری داشتیم.

به گفته وی تمام بیمارستان‌های استان در طول موج پنجم کرونا با تمام ظرفیت استفاده شدند و حتی بیمارستان‌های خصوصی مانند میلاد برخی روز‌ها تا ۱۸۰ بیمار یا بیمارستان عسگریه ۷۰ تا ۱۰۰ بیمار پذیرش داشتند. بر اساس آمار تا پایان هفته گذشته به ۳۷۰۰ بیمار بستری رسیدیم که ۲۳۰۰ نفر از آن‌ها در شهر اصفهان بستری بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای تشکیل پرونده موقت برای برخی از بیماران در استان خبر داد و گفت: با این روش نیز روزانه حدود ۲ هزار بیمار تحت درمان قرار می‌گرفتند که با ۳۷۰۰ بیماری بستری در بیمارستان‌ها جمعیت دو برابر موج قبلی درگیر کرونا در استان داشتیم.

از ابتدای هفته تاکنون در اصفهان سیر صعودی در تعداد بیماران نداشته ایم

کلیدری اضافه کرد: تعداد پذیرش بیماران نشان دهنده این است که سیر صعودی متوقف شده و احتمال اینکه موج بیماری به اوج خود رسیده باشد تخمین زده می‌شود. از ابتدای هفته تا کنون سیر صعودی در تعداد بیماران نداشته ایم و اگر این وضعیت ادامه یابد و گرفتار نوسانات خاصی نشویم به نظر می‌رسد وضعیت بیماری در ۱۰ روز آینده به ثبات برسد.

وی با تاکید براینکه این اتفاق مربوط به شهر اصفهان است و در شهرستان‌ها هنوز سیر صعودی ادامه دارد، تصریح کرد: در شهرستان‌های بزرگ و نزدیک به شهر اصفهان، تعداد بیماران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ بیمار در هر شهرستان رسیده و در شهرستان‌های کوچک‌تر روند همچنان افزایشی است و هنوز وضعیت ثبات دیده نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها شهرستان نقطه امن استان در شرق را نایین و در غرب استان گلپایگان اعلام کرد و گفت: در این دو شهرستان در این موج تعداد بیماران نسبت به قبل بیشتر نشده و امیدواریم در روز‌های اینده با ابتلای بالا مواجه نشوند.

به گفته کلیدری، تعداد بیماران بستری حال حاضر در بیمارستان‌ها در استان از توان ساختار بیمارستان‌ها خارج است.

وی تاکید کرد: در موج قبلی تعداد بیماران ۲۸۰۰ نفر در روز بود که اکنون دو برابر موج قبلی به صورت بستری و تشکیل پرونده موقت تحت درمان قرار می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ظرفیت سازی برای استفاده بیشتر از شرایط پذیرش بیمارستانی خبر داد و گفت: پیش بینی تشکیل یک بیمارستان صحرایی از دو هفته پیش آماده سازی شد تا در جوار سپاهان شهر در صورت حاد شدن شرایط استفاده شود. این بیمارستان ۱۵۰ تخت خوابه تا چند روز اینده آماده خواهد بود. همچنین پیش بینی شد و در نظر داشتیم ظرفیت بیمارستان الزهرا به ۷۵۰ تا ۸۰۰ و بیمارستان امین را به ۳۰۰ تخت برسانیم با این براورد که تعداد بیماران بستری به ۴ هزار برسد.

کلیدری در خصوص آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید از ابتدای شیوع کرونا در استان تا امروز، تصریح کرد: از ابتدای کرونا تعداد ۱۴۵ هزار بیمار در استان بستری و حدود ۱۴ هزار بیمار فوت شدند که هشت هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها دارای تست مثبت و مابقی منفی البته با علائم کووید بوده است.

مرگ ۱۴۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرداد

وی گفت: در مرداد مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط بدی بود و بالغ بر ۱۴۷۰ نفر در محدوده دانشگاه علوم پزشکی جان خود را از دست دادند که به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ نفر در روز است. البته در روز‌های گذشته تعداد مرگ زیاد شده که طبیعی است و اکنون بین ۴۵ تا ۶۰ مرگ در شبانه روز رسیده است. براورد ما این است این تعداد ادامه داشته و مانند پیک‌های قبلی در طول ۱۰ تا ۱۵ روز آینده شرایط آرام شود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، براورد ما این است که دوره ثبات بیماران را ظرف ۱۰ روز تا دو هفته تجربه کنیم و اگر اتفاق غیرعادی رخ ندهد امیدواریم تا ۱۰ روز آینده تعداد بیماران ریزش و موج بیماری شروع به نزول کند و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد موج فروکش کند.

وی با تاکید براینکه بیش از یک ماه است که خدمات غیر اورژانس در بیمارستان‌های استان انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سعی شد از ظرفیت بیمارستان‌های تخصصی کمتر استفاده شود و برای مثال بیمارستان کاشانی برای بیماران تصادفی حفظ شود.

کلیدری با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان ها، اظهار کرد: هر پرستار باید در هر شیفت ۳ تا ۴ بیمار داشته باشد، اما در شرایط موج پنجم وضعیتی حاکم شد که در برخی شیفت‌ها به ۷ تا ۸ بیمار هم رسید و این موضوع فشار بالایی به کادر پرستاری تحمیل کرد، البته این عزیزان با وجود تمام مشکلات پای کار ایستادند که جای تقدیر دارد. در ICU به ازای هر تخت یک پرستار باید باشد که اکنون در شرایط موچ پنجم هر ۳ یا ۴ تخت یک پرستار داشت که این تنها با از خودگذشتگی کادر درمان اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص فراخوان جذب نیروی داوطلب، گفت: فرخوان اعلام شد و از ظرفیت نیرو‌های داوطلب استفاده کردیم، همچنین از ظرفیت دانشجویان پرستاری ترم ۶ به بعد نیز استفاده و تعدادی نیرو به بیمارستان‌ها تزریق شد. درحالیکه تعدادی از همکاران به صورت داوطلبانه ساعت‌های آزاد خود را در اختیار بیمارستان‌ها گذاشتند، همچنان هم نیازمند نیرو هستیم و البته می‌دانیم که بضاعت استان نیز در این حد است.

احتمال خیزش دوباره کرونا در آبان در صورت انجام نشدن واکسیناسیون و محدودیت‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص نگرانی از سویه لامبدا اظهار کرد: این سویه از پرو آغاز شده و احتمال ورود آن وجود دارد، اما اصلی‌ترین اقدامی که برای جلوگیری از گسترش باید انجام شود، واکسیناسون بیشتر است و در صورتی که نتوانیم جمعیت بیشتری را واکسینه کنیم نیاز به اعمال محدودیت خواهد بود.

کلیدری با بیان اینکه چیزی جز اعمال محدودیت و واکسیناسیون ما را از شر این ویروس و سویه‌های جدید آن نجات نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر واکسیناسیون خوب انجام نشود و اعمال محدودیت خوب نباشد، در غیر این صورت در آبان شرایط بدی خواهیم داشت.

وی گروه هدف انجام واکسیناسیون در استان را ۳ونیم میلیون نفر اعلام کرد که یک و نیم میلیون نفر تاکنون حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند و گفت: ظرفیت واکسیناسیون را افزایش داده ایم.

کلیدری در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص قارچ سیاه و علت شیوع آن، توضیح داد: این بیماری در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی رخ می‌دهد که در راس آن مبتلایان به دیابت قرار دارند و در این بیماری قسمت‌هایی از صورت و جمجمه گرفتار می‌شود که به دلیل اینکه بافت‌هایی را تخریب می‌کند، جدا از درمان‌های دارویی ممکن است با جراحی بافت‌های آسیب دیده درمان شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مسیر درمان مبتلایان به کووید دچار تناقض هستیم، ادامه داد: تجویز کورتون‌ها در بیماران کووید به ناچار است که البته این درمان منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و در فردی که خودش سیستم ایمنی ضعیفی دارد اجازه فعالیت این عفونت فرصت طلب بیشتر می‌شود، از این لحاظ گفته می‌شود درمان با کورتون‌ها دارای پارادوکس است. در این زمینه پزشک با رصد بیمار در صورت بروز علائم هوشیار است و با کم و زیاد کردن مصرف کورتون بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد.

کلیدری در خصوص شیوع این قارچ در اصفهان گفت: چند نمونه در اطفال و افراد بالغ در اصفهان گزارش شده که البته تعداد آن زیاد نبوده، اما حادثه به جهت اینکه هولناک است بسیار حائز اهمیت است. در این موج و تعدادی از بیماران دیابتی مبتلا شدند و مواردی از اطفال در اصفهان گزارش شد که مبتلا به دیابت بودند. امیدواریم با فروکش کردن بیماری این بیماری هم کم شود.

وی در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: تصمیم گیری در این خصوص بر عهده ستاد کرونا است و تلاش ما این است که هیچ کودکی به جهت کرونا دچار آسیب نشود. باید صبر کنیم وضعیت واکسیناسیون و سویه‌های کرونا مشخص شود و تصمیم نهایی اعلام شود.

کمتر از ۲ هزار نفر از کادر درمان واکسینه نشده اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۲ تا ۳ درصد کادر درمان به کرونا از بعد از واکسیناسیون خبر داد و گفت: عمده کادر واکسینه شده اند و گرفتاری عمده‌ای نداشته ایم و درحال حاضر کمتر از ۲ هزار نفر از کادر درمان واکسینه نشده اند که از سوی خود افراد تصمیم گیری شده است.

کلیدری در توضیح ابتلای مادران باردار به کووید در استان اظهار کرد: در این موج تعداد ابتلای مادران باردار بالا بوده و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مادر باردار در استان داشتیم. مرگ مادران باردار هم زیاد بوده و به همین دلیل بر واکسینه شدن مادران باردار پافشاری کردیم. در حال حاضر واکسن سینوفارم برای این گروه تایید شده تا همه مادران باردار بالای ۱۲ هفته سن بارداری تشویق به تزریق واکسن شوند.

کلیدری از دریافت واکسن از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: هفته گذشته ۲۵ درصد واکسن برکت و ۷۵ درصد واکسن‌های وارداتی که عمدتا سینوفارم است برای این هفته در اختیار داده شده است. بر اساس قول وزارت بهداشت مقرر شده به زودی مشکل دوز دوم واکسن‌های آسترازنیکا و اسپوتنیک رفع شود. البته کمبود این نوع واکسن‌ها مشکل همه کشور است و قول داده شده که رفع شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تزریق واکسن راه نجات از شر این ویروس دانست و گفت: مرگ در اثر ابتلا به کرونا در گروه واکسینه شده کم بوده است. به زودی نتیجه ارزیابی‌ها را اعلام می‌کنیم. واکسیناسیون و عوارض آن در کمیته‌ای در معاونت درمان ارائه و عوارض واکسن در این کمیته ۲۰ نفر بررسی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد نسبت عوارض نسبت به میزان واکسیناسیون ناچیز بوده است البته نمی‌توان این موضوع را به قطعیت اعلام کرد.

وی در خصوص تزریق دوز سوم واکسن گفت: بحث‌های زیادی شده و در حدود یک ماه پیش سی دی سی اولین توصیه را اعلام کرد که بر اساس آن افراد باضعف ایمنی به فاصله ۸ ماه پس از تزریق دوز دوم دوز سوم تزریق شود واعلام کردند واکسیناسیون دوز سوم از سپتامبر برای گروه‌هایی که ۸ ماه از تزریق دوز دوم گذشته انجام شود. در ایران هم این بحث مطرح و در کمیته علمی بررسی شد و ما نیز اعلام کردیم موافق تزریق دوز سوم خصوصا به کادر درمان هستیم. امیدواریم به زودی تصمیم گیری شود و البته این موضوع منوط به تامین واکسن است.

وی در توضیح عواقب تاخیر تزریق دوز، گفت: بحث در این خصوص زیاد است و توصیه می‌شود تزریق بین دو دوز بیش از سه ماه به تاخیر نیفتد.

به گفته کلیدری دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر انجام ندادن تست پی سی آر در افراد زیر ۶۰ سال برای حفظ ظرفیت‌ها بود نه برای اینکه انجام ندهیم که چیزی را پنهان کنیم. برای مثال در خانواده‌ها وقتی یک نفر مبتلا به کرونا است نیاز به تست دیگر افراد وجود ندارد و این کار برای مدیریت بهتر منابع و البته مختص مراکز دولتی بود.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.