یک استراتژیست صهیونیست معتقد است نبرد اخیر با غزه تمام نشده و تل‌آویو فقط دو راه دارد یا شرایط السنوار را بپذیرد یا جنگی بی‌سرانجام را آغاز کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یدیعوت آحارانوت، «میخائیل میلشتاین» پژوهشگر و استراتژیست صهیونیست در مرکز «هرتسلیا» اعلام کرد حرکت جسورانه «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه در نبرد «شمشیر قدس» به این جنبش نیرویی تازه بخشیده و حماس دست به کار شده و معادلات بازی با این رژیم را تغییر داده است.

میلشتاین در ادامه این مقاله گفت: السنوار طبق یک فرمول خاص عمل می‌کند، فرمولی که نیازی به درگیری گسترده ندارد و حماس هم این گونه درگیر شدن را نمی‌خواهد.

استراتژیست صهیونیست افزود: رفتار السنوار به هیچ عنوان غیر منطقی و دلیلی بر بعد مذهبی-دینی او نیست بلکه بر اساس یک ایدئولوژی خاص  است که بر محور ارزیابی نیرو‌های امنیتی اسرائیل و اهداف اولیه ایدئولوژیکش استوار شده است.

شرق‌شناس صهیونیست فاش کرد این رژیم درحال حاضر با یک بحران ایدئولوژیک دشوار در نوار غزه روبروست و اگر می‌خواهد آرامشی را که قبل از نبرد شمشیر قدس داشت بدست بیاورد باید شرایط السنوار را بپذیرد که به معنی موافقت با انتقال کمک‌های قطر به این باریکه برای بازسازی غزه و افزایش چشمگیر رفت‌وآمد و تجارت با آن است.

میلشتاین اضافه کرد: بازگشت اسرائیل به حالت قبلی و قبول شرایط السنوار تضعیف قدرت بازدارندگی اوست، اما دومین گزینه پیش روی اسرائیل یک نبرد گسترده و بزرگ است که موجب بازنویسی قوانین بازی با حماس است با این حال مقامات تل‌آویو در صورت ضروری دیدن این مرحله باید ۳ استراتژی را دنبال کنند: ۱) ابتکار عملی شدید و تهاجمی، ۲) وارد آوردن ضربه محکم به فرماندهی حماس، ۳) تضمینی که موجب شود مراحل مهم مانند تبادل زندانیان بدون امتیاز دادن به حماس حل شود.


بیشتر بخوانید:

ازسرگیری درگیری‌های شبانه جوانان فلسطینی در شرق غزه
جهاد اسلامی: بدنبال شکستن محاصره غزه هستیم


میلشتاین در ادامه گفت: بین این دو گزینه دیگر هیچ گزینه میانی وجود ندارد و تداوم وضعیت فعلی می‌تواند حماس را قوی‌تر کرده و ما را غافلگیر کند چرا که واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد حماس قصد ندارد از مواضع خود کوتاه بیاید و نمی‌خواهد به فشار‌های مصر و قطر پاسخ دهد، درست است که مصر گذرگاه رفح را به عنوان اقدامی تنبیهی بر روی غزه بست، اما هنوز معلوم نیست که این کشور بتواند حماس را مجبور به قبول شرایط اسرائیل کند یا نه.

استراتژیست صهیونیست در پایان هم گفت: واقعیت پیچیده در غزه نشان می‎‌دهد نبرد شمشیر قدس هنوز پایان نیافته بلکه به عنوان یک داستان باز باقی مانده و درحال تغییر قوانین بازی اسرائیل و حماس است.

گفتنی است دو روز پیش هم اتاق مشترک گروه‌های فلسطینی که اقدام به ارسال بالون‌های آتش زا و مواد منفجره به سوی سرزمین‌های اشغالی می‌کند، از افزایش تنش تدریجی با رژیم صهیونیستی خبر داده و اعلام کرد این افزایش تنش از شنبه شب در شرق نوار غزه آغاز می‌شود؛ همچنان که به گفته آن‌ها پرتاب بالن‌های آتش زا و مواد منفجره از روز یکشنبه شروع می‌شود.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته چندین بار نوار غره را مورد حملات هوایی قرار داده و این باریکه را به شدت محاصره اقتصادی کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۱:۴۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
نتانیاهو رفت بنت(بتانه)اومد.
بنت ذهن بیخودی داره افکارشم بیخوده
بدتر از نتانیاهو سرش میاد طوریکه به آسمان سنگ پرتاب کنه،
ستارگان جهد از هم متلاشی میشوند به اذن خداوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
صلوات بر مومنین و مرگ بر ظالمین
آخرین اخبار