یکی از کارآفرینان فضای مجازی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را باید کارآفرینان و نه سایرین طراحی کنند.

محمدتقی (زوبین) نعمتی، کارآفرین فضای مجازی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر پذیری کسب و کارهای اینترنتی از قوانین جدید گفت: فعالیت ما در فضای مجازی برمبنای توسعه کسب و کارها در اینترنت است. امروزه برای درست کردن سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و برای بهبود ارتقای عملکرد بیماری‌ها و اختلالات مغزی به صورت حضوری و دستی در مراکز ارتقای عملکرد آزمایش هایی برروی افراد انجام می‌شود.

این کارشناس حوزه کسب و کار اینترنتی عنوان کرد: محققان و دانشمندان در جهان، در خواست‌کنندگان طرح‌های پژوهشی در این پلتفرم هستند و مشارکت‌کنندگان در این طرح‌ها را مردم عادی و بیماران در سراسر جهان تشکیل می‌دهند. این پروژه اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند اما مهم‌ترین هدفی که نتایج آن می‌تواند تأثیر بسزایی در زندگی انسان‌ها داشته باشد، افزایش مشارکت مردم در طرح‌های تحقیقاتی است، طرح‌هایی که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله ام‌اس، کمک کند.

نعمتی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بیان کرد: طرح صیانت را باید کارآفرینان طراحی کنند و افراد بدون تخصص، صلاحیت طراحی آن را ندارند، چرا که با اجرای آن هزینه زیرساختی کشور افزایش می‌یابد.

او ضمن تاکید بر اینکه ما نیز مانند کشور‌های خارجی می‌توانیم بر اپلیکیشن‌هایی که در ایران وجود دارند، نظارت کنیم،گفت: مشکل ما اینجاست که مردم نسبت به رفتار‌های دولت بی اعتماد شده‌اند و ترس از رفتارهای سلیقه‌ای دارند، در غیر این صورت اگر دولت با یک رویکرد مناسب این موضوع را مطرح می‌کرد می‌توانست قابل قبول‌تر مسیر را پیش ببرد.

او ادامه داد: راهی که ما بتوانیم یک طرح صیانت قوی در این کشور داشته باشیم، این است که مردم جوامع دیگر را نیز به سمت خود جذب کنیم و به نوعی یک سیستم بین المللی از برنامه‌های خود درست کنیم، یعنی هم از جامعه خودمان به شکل استاندارد و کارشناسی شده (و نه سلیقه ای) صیانت کنیم و هم صدای خودمان را در جهان بلندتر کنیم و برنامه‌هایمان را به صورت بین المللی توسعه دهیم.


بیشتر بخوانید


نعمتی در پاسخ به این سوال که طرح صیانت چطور باید طراحی شود؟ گفت: چاره کار طراحی آن توسط متخصصان این حوزه در کشور و همچنین فرهنگ سازی برای خانواده‌ها به منظور درست کردن سطح دسترسی و استفاده درست از ابزار‌های هوشمند است؛ به علاوه ما باید محتوا‌هایی تولید کنیم که قابل رقابت با محتوا‌های خارجی باشند.

او ادامه داد: موارد دیگری نیز به عنوان راهکار برای طراحی مطرح می‌شوند که شامل رویکرد حاکمیت به سمت فناوری و استفاده از اپلیکیشن‌های دارای منابع باز (open source) برای اعتماد و توجه مردم دنیا، صیانت از اطلاعات کاربران، ایجاد فرهنگ سازی در خانواده‌ها برای جلوگیری از ابتذال با تولید محتوا، عدم مبارزه با تکنولوژِی، عدم برخورد رادیکال و انحصار گرایی به منظور پشتیبانی از نمونه های داخلی در رقابت با شبکه‌های محبوب جهانی، قانون گذاری در راستای ثبت حقوقی تکنولوژی‌های غیر متمرکز و بیمه کردن کاربر در این برنامه‌هاست تا در صورت سرقت اطلاعات امکان بازخواست برنامه و شکایت وجود داشته باشد.

این کارآفرین در پایان گفت: این طرح نباید به یک باره طراحی، بررسی و نهایی شود، بلکه احتیاج به زمان زیادی برای بررسی دارد. همچنین از تعدادی از کارآفرینان و متخصصان فضای مجازی نیز برای مشارکت در طراحی این طرح باید استفاده شود، در نتیجه  تنها تصمیم گیران نباید نمایندگان مجلس در کمیسیون حاضر نباشند. هر چند که عزیزان اظهار می کنند که روی این طرح ساعت ها و روزها کار کارشناسی شده، اما خروجی قانع کننده نیست. اگر همگرایی و همکاری ذکر شده بتواند جامه عمل به خود بگیرد، می‌تواند همسو با پیشبرد طرح،  اعتماد در کاربران فضای مجازی ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار