مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان تا پایان شهریور به سازمان یونسکو ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: برای تشکیل پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان به بخش‌های مطالعاتی بسیاری از جمله نقشه برداری، تهیه طرح‌های مرمت، بازسازی،گردشگری، مدیریتی و اعلام وضع موجود نیاز است تا با ترجمه به زبان انگلیسی به سازمان جهانی یونسکو ارسال شود.

 تجری ادامه داد: تمام مراحل کار مطالعاتی برای تشکیل پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان با همکاری سازمان نقشه برداری نیرو‌های مسلح انجام شده و تا پایان شهریور به یونسکو ارسال می‌شود.

او افزود: در این راستا عملیات اجرایی نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان در محدوده روستای قلعه‌جیق بزرگ شهرستان گمیشان، با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال از ردیف اعتبارات ملی سال ۱۳۹۹ در هفته دولت آغاز می شود.

او افزود: این طرح در زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع و با زیربنای ۳۳۲ مترمربع احداث خواهد شد.

تجری گفت: ساختمان نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان با نقشه مربع مستطیل، مشابه قلعه‌های دیوار بزرگ گرگان به‌ صورت یک طبقه طراحی‌شده است.

او گفت: این ساختمان شامل بخش‌هایی مانند تالار سخنرانی و پخش فیلم، نمایشگاه اشیای باستان‌شناسی، نمایشگاه عکس و تابلو، غرفه محصولات فرهنگی، غرفه صنایع‌دستی، نمازخانه، چای‌خانه و... است که به معرفی ظرفیت‌های منطقه با محوریت دیوار بزرگ گرگان می‌پردازد.

تجری افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با همراهی پایگاه‌های جهانی و ملی در تلاش است با تهیه و تأمین حداقل امکانات اطلاع‌رسانی و رفاهی، زمینه حضور را برای همه پژوهشگران و گردشگران در اماکن و محوطه‌های تاریخی فرهنگی فراهم کند.

دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار بزرگ چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌ است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.