عضو هیأت علمی دانشگاه یزد گفت:کارگاه بین المللی حفاظت معماری خشتی در دانشگاه یزد با هدف افزایش دانش پیمانکاران به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محسن عباسی هرفته عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و دبیر کارگاه، برگزاریکارگاه بین المللی حفاظت معماری خشتی بر اساس تعهدات ایران در زمینه توسعه معماری خشتی در پرونده ثبت جهانی و مسئولیت دانشگاه یزد به عنوان مدیر کارگروه آموزش و پژوهش ستاد راهبردی میراث جهانی شهر تاریخی یزد قلمداد کرد.

او افزود: حدود صد نفر از ایران، فرانسه و امارات متحده عربی در این کارگاه شرکت می‌کنند و ۲۱ مدرس از ایران و فرانسه در طول شش روز به طرح مباحث مختلف نظری تا فنی و اجرایی در خصوص معماری خشتی و نحوه حفاظت از ان می‌پردازند.

این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، خشت را نه فقط یک مصالح ساختمانی تاریخ مصرف گذشته بلکه یک پارادایم و مکتب در حوزه ساختمان مطرح کرد که می‌تواند بسیاری از معضلات زیست محیطی، چون تغیر اقلیم، بحران انرژی، بحران آب و حتی مشکلات روحی_روانی و رفتاری کاربران معماری و شهر را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد.

عباسی هرفته گفت: در دنیای توسعه یافته، دوباره توجه به مصالح ساختمانی پایدار جلب شده است و در این زمینه خشت به پشتوانه عقل جمعی و دانش تاریخی سترگی که در خود دارد پیشتاز است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی بیشتر از معماری خشتی بشنویم. امروزه تحقیقات گسترده‌ای در حوزه روزامدسازی و مقاوم سازی آن در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دنیا در حال انجام است و جای تاسف دارد که کشور ما که روزی پایتخت معماری خشتی جهان بوده است به وارد کننده دانش خشت و معماری خشتی بدل شود.

او اظهار امیدواری کرد با تکیه بر میراث ارزشمند پدرانمان که جهان با ثبت آن در فهرست میراث جهانی در مقابل آن سر تعظیم فرود آورد و با تلاش و کوشش علمی و پژوهشی و بهره مندی از تجارب استادکاران بومی، ایران و یزد محملی برای نشو و نمای معماری نوین خشتی در جهان باشد.

او در پایان از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه یزد و پژوهشکده معماری بومی این دانشگاه که به منظور گره گشایی و پرداختن به یکی از مسایل جدی و اساسی شهر و کشور، در برگزاری این کارگاه نهایت تلاش و همکاری را به عمل آورده اند قدردانی و سپاسگزاری کرد.

عباسی گفت: دانشگاه یزد با هدف افزایش دانش تخصصی کارشناسان و پیمانکاران حوزه معماری خشتی، کارگاه بین المللی حفاظت معماری خشتی به صورت آنلاین از اول شهریور آغاز شده و تا ششم شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار