باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

رکورد بستری‌ها و فوتی‌های کرونا هر روز شکسته می‌شود و هر دقیقه که می‌گذرد، یک ایرانی یا به کرونا مبتلا یا قربانی این ویروس منحوس می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، روایت‌ها درباره این که ویروس کرونا چه زمانی به کشورمان آمد، زیاد است، اما اعلام ورود رسمی اش به کشور روز ۳۰ بهمن ۹۸ بود.

یادمان نرفته که ویروس ووهان اولین بار در شهر قم شناسایی شد و درهمین شهر نیز نخستین قربانیان را صید کرد.

نام بیمارستان کامکار قم که اولین مرکز درمانی در خط مقدم مقابله با شبیخون کرونا بود هم نامی است که در کتابچه تاریخ کرونا در ایران ثبت شده است.


بیشتر بخوانید


حالا دیگر وجود کرونا از پس گذشت روز‌های متمادی برای همه ما عادی شده و دلتا ویروس، ویروس جهش یافته انگلیسی و کرونای چینی را به حاشیه کشانده است.

رکورد بستری‌ها و فوتی‌های کرونا روزبه روز شکسته می‌شود و هر چند ثانیه و دقیقه که می‌گذرد، یک ایرانی یا به کرونا مبتلا یا قربانی این ویروس منحوس می‌شود؛ آمار تأسف باری که قلب هر ایرانی را به درد می‌آورد.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

کرونا، چیز‌های تازه‌ای به زندگی ما تحمیل کرده است؛ برخی چنان به او عادت کرده‌اند که هیچکدام از دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها را کنار نمی‌گذارند، رنگ زندگی آن‌ها تغییر کرده و کرونا جزیی از زندگیشان شده است.

در مقابل برخی دیگر که ممکن است تاکنون به صورت خفیف یا بدون علامت به کرونا مبتلا شده باشند، هیچ اعتقادی به وجود یا خطرناک بودن کرونا ندارند و همین باعث شده که تقریبا دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا نکنند و زندگی عادی پساکرونا را می‌گذرانند.

غیراخلاقی‌ترین بخش این تمرد؛ حذف فاصله‌گذاری اجتماعی و دایر کردن دورهمی‌ها است که سبب شده مردم ایران پنج بار خیز‌های بلند کرونا را تجربه کنند.

کدام نوع کرونا خطرناک‌تر است؟

کرونای چینی، انگلیسی، آفریقایی و اکنون دلتا سختی روزگار را به مردم دو چندان کرده است؛ هرکدام خطرناک‌تر از دیگری است و تاکنون نوع دلتا که کارشناسان می‌گویند ۴۰ درصد از نوع انگلیسی هم مسری‌تر است.

گونه دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد، تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. گونه دلتا به گفته ویروس شناسان حدود ۴۰ جهش کرده است، سازمان جهانی بهداشت که گونه‌های جهش‌یافته مهم ویروس کرونا را بر اساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌کند، گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامید.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: شهر‌های درگیر با کرونای هندی به ویژه در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی افزایش یافته، متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز افت داشته و به کمتر از ۷۰ درصد یعنی ۶۸ تا ۶۹ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونای دلتا در جای جای کشور سرایت کرده است، افزود: قدرت سرایت این ویروس بالا است و میزان همه‌گیری، بستری و مبتلایان را بیشتر می‌کند.

رئیسی اضافه کرد: اکنون اغلب استان‌ها درگیر این ویروس شده‌اند.

دورهمی‌ها بیشترین آسیب را در شیوع کرونا وارد کرد

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، بزرگترین عامل شیوع کرونا در استان را دورهمی‌های فامیلی اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از برگزاری این تجمعات دست‌کم به مدت یک ماه نیازمند نظارت‌های جدی هستیم.

او افزود: استان ما در خصوص شیوع کرونا، بیشترین آسیب را از دورهمی‌ها دیده است و اگر چه دیگر تجمعات و مسافرت‌ها هم در این رابطه تاثیر داشته است، اما نقش دورهمی‌های فامیلی بسیار بیشتر از موارد دیگر است.

شیرانی اضافه کرد: با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا در استان انتظار می‌رود برگزاری هرگونه مراسمات خانوادگی و اجتماعی به مدت یک ماه در استان ممنوع شود.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

او ادامه داد: اعمال محدودیت‌های ۱۰ شب تا سه صبح به منظور جلوگیری از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی شکل گرفت، اما این مصوبه در استان ما به خوبی اجرا نشد که پیشنهاد می‌شود برای اجرای صحیح این مصوبه تنها به دوربین سرچهارراه‌ها بسنده نشود و گشت‌های سیار راه‌اندازی شود.

شیرانی گفت: همچنین برگزاری هرگونه مراسم ترحیم در خانه‌ها و تالار‌ها ممنوع شود و حضور در آرامستان‌ها با تراکم کم و محدود به نیم ساعت باشد.

او افزود: با انتقاد از مطلوب نبودن اجرای مصوبه دو سوم دورکاری کارمندان در شرایط شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: تعهد اجتماعی لازم برای اجرای این مصوبه وجود ندارد و به افزایش مسافرت‌ها و دورهمی‌ها منجر شده است.

شیرانی با بیان اینکه استان در بحرانی‌ترین شرایط در حوزه بهداشت و درمان قرار دارد، اظهار داشت: از یک سو اجرای طرح واکسیناسیون و از سوی دیگر افزایش تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی فشار زیادی بر کادر بهداشت و درمان وارد کرده است که باید هرچه زودتر این موج شکسته و آرامش حاکم شود.

او خاطر نشان کرد: اگر چه با تصمیم ستاد ملی کرونا به زودی اختیارات ستاد‌های استانی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان مقررات سختگیرانه‌تری در خصوص جلوگیری از برگزاری دورهمی‌ها تصویب و به اجرا گذاشت، اما با همین قوانین موجود نیز چنانچه جدیت لازم در نظارت‌ها شکل گیرد می‌توان به بهبود وضعیت کمک بسزایی کرد.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل اعلام شد، این تعطیلی پس از آن اعلام شد که پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای کشور داده شده بود.

در این تعطیلی ممنوعیت تردد اعمال شد و نمی‌بایست ترددی صورت بگیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. این منع تردد سراسری و بین استانی بود.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

تمام مجوز‌هایی که برای تردد صادر شده بود، لغو شدند. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر و حتما هم اخذ می‌شد.

همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل بودند.

تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... بود و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعالیت داشتند.

همراهی ۹۵ درصد اصناف چهارمحال و بختیاری در محدودیت‌های کرونایی

غلامرضا قائدامینی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در اجرای طرح محدودیت‌های اخیر کرونا و تعطیلی ۶ روزه بازار، ۹۵ درصد اصناف استان در اجرای این محدودیت‌ها همراهی داشتند.

او افزود: در این مدت ۶ روزه با نظارت بر بازار استان در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر، میزان رعایت محدودیت‌ها از سوی اصناف ۹۵ درصد گزارش شد که همراهی مطلوبی ارزیابی می‌شود.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

قائدامینی اضافه کرد: در این مدت ۱۰۵ واحد صنفی در استان نسبت به رعایت محدودیت‌ها تخلف کردند که با پلمب روبرو شدند، اما با بازگشایی دوباره بازار این واحد‌ها نیز می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

او در خصوص نحوه فعالیت بازار استان پس از پایان تعطیلات ۶ روزه، تصمیم‌گیری در این خصوص را منوط به مصوبات ستاد کرونا دانست و گفت: این مصوبات به اطلاع اصناف استان رسانده می‌شود.

در این تعطیلی ۶ روزه متاسفانه عده‌ای بی توجه به محدودیت‌ها و شیوع بیماری کرونا بار سفر بستند و به مسافرت رفتند.

هزار و ۱۰۰ خودروی غیربومی در چهارمحال و بختیاری جریمه شدند

سرهنگ غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: مالکان هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی غیربومی در استان از ابتدای اجرای طرح منع سفر به استان از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ مردادماه جریمه شدند.

او افزود: در این مدت ۶۰۰ دستگاه خودروی پلاک غیربومی نیز از ورودی شهر‌های استان بازگردانده شدند.

سرهنگ نوربخش با تاکید بر اینکه رانندگان و مسافران از تردد غیرضروری در این ایام خودداری کنند اظهار داشت: در این ایام خودرو‌های دارای مجوز درمانی، خودرو‌های باربری و حمل و نقل عمومی اجازه تردد دارند و از ورود سایر خودرو‌ها به شهر‌های استان جلوگیری می‌شود.

او ادامه داد: هم اکنون در ۶ نقطه ورودی و خروجی استان از جمله پلیس راه شهرکرد به اصفهان، بازفت، سامان، بروجن، کارون ۴ و محور لردگان به یاسوج نیرو‌های پلیس راه به صورت شبانه روز مستقر هستند.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

سرهنگ نوربخش در خصوص ورود خودرو‌های پلاک غیر بومی به استان از محور‌های فرعی اظهار داشت: نیرو‌های راهور کنترل درون شهر‌ها را برعهده دارند و با مالکان خودرو‌های غیر بومی برخورد می‌شود.

او افزود: کنترل محور‌های مواصلاتی با همکاری ماموران راهور و پلیس راه و سایر یگان‌های امدادی از جمله هلال احمر، اورژانس و بسیج در حال اجراست و از ورود خودرو‌های پلاک غیر بومی به استان جلوگیری می‌شود.

آیا واکسیناسیون تنها راه حل برون رفت از تجربه پیک‌های متعدد بیماری کووید۱۹ است؟

جهش‌ها و تغییرات ساختاری ویروس کرونا در دو راستا عمل می‌کنند؛ در برخی موارد قدرت بیماری‌زایی ویروس به‌دلیل جهش‌ها تغییر می‌کند و گاهی نیز به‌دلیل همین تغییرات ساختاری، سیستم ایمنی بدن را در مقابل پاسخ‌های ایمنی یا واکسیناسیون به چالش می‌کشد.

برای همین نیز کسانی که واکسینه می‌شوند یا عفونت قبلی می‌گیرند هم می‌توانند دوباره مبتلا شوند هم اینکه فرم شدید بیماری را بگیرند.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

با توجه به پلتفرم‌های مختلف واکسن‌های علیه کووید۱۹ انتظاری که از واکسن داریم این است که واکسن بتواند مرگ ناشی از کرونا را به صفر برساند و فرم شدید بیماری را که منجربه بستری می‌شود به حداقل میزان ممکن کاهش دهد هر چند که تأثیر واکسن‌ها در مقابل کاهش مرگ و میر و موارد ابتلای شدید به بیماری متفاوت است با وجود این همه واکسن‌ها مرگ ناشی از ویروس را کم می‌کند.

تزریق ۱۸۳ هزار و ۶۶۳ دوز واکسن کرونا در چهارمحال و بختیاری

سید راشد جزایری رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای طرح واکسیناسیون علیه کرونا تا ۲۲ مرداد ماه ۲۱۰ هزار و ۴۱۳ دوز واکسن تحویل استان داده شده که از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۶۶۳ دوز تزریق شده است.

او افزود: از مجموع واکسن‌های تزریقی در استان ۱۴۳ هزار و ۸۴۴ دوز در نوبت اول و ۳۹ هزار و ۸۱۹ دوز در نوبت دوم تزریق شده است.

جزایری، جمعیت هدف واکسیناسیون استان را ۶۸۸ هزار و ۷۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۱ درصد از این جمعیت زیر پوشش واکسیناسیون علیه کرونا قرار گرفته اند.

او ادامه داد: ۴۸.۶ درصد جمعیت واکسینه شده در استان را مردان و ۵۱.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

جزایری خاطر نشان کرد: درصد پوشش واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۸۰ سال، ۷۹.۶ درصد، گروه سنی بین ۷۵ تا ۷۹ سال ۸۱.۸ درصد، گروه سنی ۷۰ تا ۷۴ سال سن ۸۱.۷ درصد، گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال و گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال ۷۶.۵ درصد و گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال ۵۷.۲ درصد است.

محدودیت‌هایی که اعلام شدند، اعمال شدند؟

او همچنین به درصد واکسن‌های تزریق شده به تفکیک نوع واکسن در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون سینوفارم ۶۷.۸ درصد، آسترازینکا ۲۲.۳ درصد، اسپوتینک ۵.۷ درصد، کووبرکت ۳.۲ درصد و بهارات هشت صدم درصد از مجموع واکسن‌هایی است که در استان تزریق شده است.

زدن واکسن تا زمانی که پاندمی (همه گیری) وجود دارد به تنهایی باعث جلوگیری از انتشار ویروس نیست و باید سایر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود.

با این حال پزشکان توصیه می‌کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می‌توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار