با وجود اینکه اجرای طرح‌های ساماندهی زاینده‌رود، کاهش حوادث غرق‌شدگی را در پی داشت؛ اما گرما سبب روی آوردن افراد بسیاری به تأسیسات آبی فاقد ایمنی و در نهایت غرق‌شدگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سال‌هاست که کم و بیش خبر غم‌انگیز غرق‌شدن افرادی به گوشمان می‌خورد که یا در دام غفلت خودشان گرفتار شدند و یا ایمن نشدن منابع آبی آنان را به کام مرگ کشانده است. 

  امسال نیز به دلایلی همانند خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها، بسته‌شدن استخر‌ها و استفاده از پوشش‌های ژئوممبران در استخر‌ها شاهد چنین اتفاقات ناگواری بوده‌ایم؛ اما به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه زاینده‌رود با هدف پیشگیری از مخاطرات سبب کاهش حوادث غرق‌شدگی نسبت به سال گذشته شده است.

با این وجود نباید فراموش کنیم که هنوز هم غرق‌شدگی موضوعی بسیار جدی است و باید اقدامات لازم برای پیشگیری، کنترل و حتی برطرف‌شدن کامل این معضل انجام شود.

آب، جان ۱۶ نفر را گرفت

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به ۲۳ حادثه از اول امسال تاکنون در منابع آبی استان اصفهان، گفت: باتوجه به گرم‌شدن هوا و بسته بودن استخر‌ها افراد از منابع آبی برای شنا استفاده می‌کنند که متاسفانه ۱۶ نفر بر اثر غرق‌شدگی فوت شدند.

غرق شدگی

او با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۳ هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی است، بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص و حالت لغزندگی این استخر‌ها که خروج افراد از آن‌ها را دشوار می‌سازد؛ برای پیشگیری از غرق‌شدن افراد به همه مالکان استخر‌ها ابلاغ شده که برای نصب تابلوی هشدار شنا، استقرار نردبان و طناب نجات در داخل استخر‌ها و قراردادن فنس و حفاظ در اطراف استخر‌ها اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: استخر‌های ذخیره کشاورزی در اجرای طرح‌های نوین آبیاری برای ذخیره آب در شرایط خشکسالی مؤثر است؛ اما به سبب عمیق بودن و حالت لغزندگی و ذوزنقه‌ای که دارند مانع از خروج افراد از استخر‌ها و حتی غرق‌شدگی می‌شود.

شیشه فروش با اشاره به استخر‌های مراقبت نشده موجود در باغ‌ها که گاه سبب غرق‌شدگی می‌شود، اظهار کرد: به سبب اینکه از ۱۶ نفر فوتی در اثر غرق شدگی، ۶ نفر در استخر‌ها جان خود را از دست دادند، ایمنی این استخر‌ها ضروری است که دستورالعمل آن را به جهاد کشاورزی ابلاغ کردیم تا همه مالکان استخر‌ها موظف به ایمن‌سازی استخر‌ها باشند.

مرگ آفرینی آب سرد سد‌ها و جریان ناپایدار رودخانه‌ها

او با بیان اینکه در سد‌هایی همانند خمیران تیران و کرون، باغکل خوانسار، قره قاچ و حنای سمیرم نیز شاهد حوادث غرق شدگی بودیم، گفت: از اول امسال تاکنون ۳ نفر در سد‌های زاینده رود، قره قاچ و خمیران غرق شدند که ایمن سازی این سد‌ها با شرکت آب منطقه‌ای است و موظف شده که برای نصب تابلو‌های شنا ممنوع در مقاطع اولویت‌دار، استقرار تیم‌های گشت و نظارت و حفاظت آب منطقه‌ای در محل سد‌ها و تثبیت تیم نجات به خصوص در منابع آب منطقه‌ای اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: آب سرد ناشی از ذوب برف و شرایط خاص سد‌ها سبب می‌شود افراد با ورود به آن‌ها دچار تنش و شوک شوند و در نهایت به علت نبود ایمنی، گودی و سنگلاخ‌بودن مخزن سد، غرق شوند که این موضوع را باید شرکت آب منطقه‌ای به مردم اطلاع‌رسانی کند و هشدار دهد.

سدهای کشاورزی

شیشه فروش با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷ نفر در رودخانه‌ها و کانال‌ها غرق شدند و جان خود را از دست داده اند بیان کرد: قرار شده شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها گروه‌های گشت و نظارت خود را در بخش‌هایی از رودخانه‌ها و کانال‌ها فعال، برای ایمن‌سازی کانال‌های آب اقدام و درخصوص شیب کانال‌ها، لغزندگی و خطرآفرین‌بودن آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ناهموار‌بودن و جریان ناپایدار آب در رودخانه زاینده رود، ایجاد حالت گردابی و خطرآفرین‌بودن آن، گفت: برای پیشگیری از حوادث و غرق‌شدگی دستورالعمل ایمنی به شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است؛ بنابراین مدیریت بحران هشدار می‌دهد افراد در منابع آبی شنا نکنند؛ زیرا علاوه بر ایمن‌نبودن این منابع آبی، منجر به حادثه می‌شود.

تجهیز شهرداری‌ها به امکانات غواصی

شیشه فروش در تشریح طرح‌های ساماندهی رودخانه زاینده‌رود گفت: سال گذشته ۲ میلیارد تومان و امسال ۱۵ میلیارد تومان در زمینه ایمن‌سازی کانال‌ها و ساماندهی رودخانه زاینده‌رود به شرکت آب منطقه‌ای تخصیص یافت.

او با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید برای اجرای طرح احیا و ساماندهی رودخانه زاینده‌رود اقدام کند، گفت: وزارت نیرو باید اعتباراتی را به منظور اجرای طرح‌های لایروبی، ساماندهی، حفاظت و نرده گذاری اطراف کانال‌ها، ایمن‌کردن کانال‌ها و رودخانه و سد‌ها در برابر حوادث به استان اصفهان اختصاص دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری‌ها به امکانات غواصی تجهیز شدند، اظهار کرد: امکانات غواصی و قایق‌ها در منابع آبی را پیش‌بینی کرده‌ایم و عوامل شهرداری‌هایی که در مسیر رودخانه زاینده رود هستند با همکاری دفتر شهری استانداری دوره‌های نجات در آب را گذراندند.

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها معضل پیمانکاران

احسان الله امینی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به ایمن‌سازی سد‌ها و شبکه‌ها، اظهار کرد: در هیچ جای کشور مرسوم نیست که دور دریاچه‌ها یا حتی دریاچه‌های مصنوعی و مخازن سد‌ها را کاملاً محصور کنند بلکه در برخی از مواقع ضرورت ایجاب می‌کند که چند ده متر فنس کشی و نرده کشی شود.

او افزود: محصور کردن کامل دریاچه‌ها به لحاظ اقتصادی هزینه بر است و با توجه به نیاز مجاوران همانند عشایر و دامداران، منطقی نیست.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، بیان کرد: امسال با توجه به چند برابر‌شدن قیمت بتن، نرده‌های فلزی و سیمان شاید حدود چند صد متر نیوجرسی نصب یا حدود ۳۰۰ متر نرده گذاری شده است به این شکل که پیمانکار‌ان بر اساس قیمت روز و فهرست بهای موجود در مناقصه شرکت می‌کنند؛ اما به سبب افزایش شدید قیمت‌ها در زمان اجرا با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند.

امینی در خصوص حراست و حفاظت از نرده‌گذاری‌ها و تابلوهای هشدار برای ایمن‌سازی، خاطرنشان کرد: نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوزه زاینده‌رود به شرکتی به نام میراب زاینده‌رود واگذار شده است.

سارقان به نرده‌های فلزی هم رحم نکردند

او ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نرده و فلزات متأسفانه به شدت با سرقت نرده‌ها مواجه هستیم که با دستگاه‌های قضایی و انتظامی هماهنگ شده تا مراحل رسیدگی به پرونده‌های سرقت نرده‌ها سرعت بگیرد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ایجاد تل خاک، نصب علائم هشدار و محصور کردن نقاط حادثه خیز برای ایمن‌سازی سد‌ها صورت می‌گیرد، گفت: قانون کلی در خصوص ایمن‌سازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی این است که این امر در محدوده‌های شهر‌ها و به خصوص مناطق توسعه یافته شهری بر عهده شهرداری‌ها است، اما در خارج از محدوده شهر‌ها در صورتی که رفت و آمدی وجود داشته باشد، بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

امینی ادامه داد: در زمان‌هایی که رها‌سازی آب پیش‌بینی می‌شود، برای جلوگیری از تلفات و ایمن‌سازی کانال‌ها به مردم اصفهان و حتی استان های مجاور همانند چهارمحال بختیاری از طریق شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مرکز مدیریت بحران استانداری اطلاع رسانی می‌شود.

شنا کردن در دریا

او با اشاره به نحوه ایمن‌سازی شبکه‌های آبی، عنوان کرد: نصب علائم هشدار و نرده‌های فلزی، ساخت و نصب نیوجرسی (بلوک‌های بزرگ بتنی) در نقاط حادثه خیز شبکه‌های آبیاری و زهکشی به منظور جلوگیری از سقوط خودرو به داخل این تأسیسات و به منظور کاهش تلفات صورت می‌گیرد.


مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: نصب ۸ هزار و ۵۵۰ متر نیوجرسی در برخوار، نکوآباد، تیران و کرون، نصب هزار و ۳۳۰ متر نرده فلزی در قهدریجان، رودشت و آبشار زیار و نصب ۲۲۰ عدد علائم هشدار دهنده در کل شبکه‌ها از اقداماتی بوده که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است.

حوادث آبی در دوره چند روزه حیات زاینده رود

آتشیار فرهاد کاوه آهنگران سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بخشی از افزایش آمار غرق شدگی را مربوط به دوره دو هفته‌ای بازگشایی رودخانه زاینده رود دانست و گفت: متاسفانه یک نفر در رودخانه زاینده رود غرق شد و چهار نفر دیگر نیز دچار حوادثی مثل گیر افتادن در وسط رودخانه و سقوط در آب شدند.

او افزود: در زمان جاری بودن آب در زاینده رود روزانه ۴۰ نیروی آتش نشان و متخصص در غواصی، با امکانات و تجهیزات کامل نجات از آب، به صورت گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده، ایمنی شهروندان را ۲۴ ساعته تامین می‌کردند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان یادآور شد: پنج ایستگاه در مسیر رودخانه دایر و گروه نجات در آب و خودروی مخصوص غواصی در آن مستقر شده بود.

مقابله با حوادث غرق شدگی علاوه بر تکمیل تجهیزات مناسب به فرهنگ سازی صحیح نیز نیازمند است، مسئولان باید به این باور برسند که صرف یک تابلوی «خطر غرق شدگی» نمی تواند از ورود افراد به آب جلوگیری کند پس فرهنگ سازی باید در جامعه اتفاق بیفتد و در کنار آن تجهیزات لازم وجود داشته باشد تا کمتر شاهد این گونه اتفاقات باشیم.


گزارش از نرجس برهانی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار