یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طرح‌های وزیر اقتصاد در رابطه با بورس بر شکستن سطح مقاومت اثر می‌گذارد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با شرایط این روزهای بورس گفت: دیروز بازار کار خود را منفی آغاز کرد و سپس مثبت شد، علت عمده‌های این مثبت و منفی‌ها را می توان در مجلس و برگزاری جلسات بررسی وزرای پیشنهادی دولت جدید جویا شد.

وی ادامه داد: تمام گفته‌ های رئیس جمهور در رابطه با وزرا و برنامه‌هایی که وزرا در همین وقت کوتاه ارائه می‌کنند، می‌تواند بسیاری از مسائل را برای بازار سرمایه تعیین کند. به عنوان مثال زمانی که وزیر پیشنهادی اقتصاد در رابطه با تامین مالی دولت، از فروش اوراق صحبت می‌کند باعث ترس سهامداران می‌شود. به این علت که سهامداران فکر می‌کنند بازار با فروش اوراق به سمت ریزش حرکت می کند و در نهای p/e آینده بازار را کاهشی می‌بینند و شروع به نقد کردن سهام خود می‌کنند.

آیا وضعیت بورس در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تکرار می شود؟

عمیدی تشریح کرد: در رابطه با رانت و قیمت گذاری دستوری بیشتر شاهد شعار‌هایی مانند زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد هستیم که همین عوامل باعث می‌شود بازار بترسد از اینکه دوباره قیمت گذاری دستوری و فشار  برای کاهش قیمت به سراغ تولید کننده بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین زمزمه‌هایی از مالیات بر عایدی سرمایه، بالاتر بردن نرخ خوراک‌ها و حامل‌های انرژی شنیده می‌شود که این زمزمه‌ها باعث می‌شود بازار با کمی نگرانی همراه باشد.


بیشتر بخوانید 


سهم های شاخص ساز وضعیت خوبی دارند 

عمیدی در رابطه با وضعیت شاخص کل بورس عنوان کرد: سهم‌های شاخص ساز با رشد خوبی همراه بودند و شاخص کل نیز بعد از مدت‌ها رشد خیلی خوبی را در این چند وقت اخیر تجربه کرد و به بالای سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید و در حال تلاش برای تثبیت خود در این محدوده است.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت خوب قیمت جهانی فلزات اساسی و کامودیتی‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت خوب کامودیتی‌ها شرایط روزهای قبلشان را جبران کرده است؛ دلار هم که فضای خوبی دارد، شرکت‌ها نیز از نظر سود سازی مساعد هستند. پس می‌توانیم این منفی شدن و مثبت شدن بازار را به ماجرا‌های مجلس و تایید وزیر‌های پیشنهادی و ارائه طرح هایشان مرتبط بدانیم.

منفی اول بازار حکایت از چه دارد؟ / شاخص کل در حال مبارزه با سطح مقاومت است

وی ادامه داد: البته نباید از خروج پول‌های افراد مبتدی غافل شویم. زیرا افرادی که کمی سود کردند حالا قصد خروج پولشان و سرمایه گذاری آن در دیگر بازار‌ها را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره کرد: برای عبور از این سطح مقاومت و تبدیل به حمایت باید شاهد چندین پولبک به سمت شاخص ۱ میلیون ۵۰۰ هزار واحد باشیم. در حال حاضر شاخص بالا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار واحد است و ۱۵ هزار واحد از این سطح بالاتر است، اما اگر بازار ۲۰ هزار واحد منفی شود این مقاومت که حمایت شده است، شکسته می‌شود. بنابراین این ترس و نگرانی در مورد این سطح مقاومت درست و  به جا است. البته  سهامداران باید به برنامه‌های وزیر در رابطه با وضعیت صنایع، دلار و تورم توجه کنند و اگر برنامه‌های وزیر اقتصاد به صورتی نباشد که فقط به بازار سرمایه برای تامین مالی دولت نگاه کند و به توسعه بازار نیز توجه کند ممکن است شاخص این سطح از مقاومت را به سمت بالا شکانده و حتی به کانال یک میلیون ۷۵۰ هزار واحد نیز برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شاخص کل ، وزیر اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار