قطع برق و مشکلات حاصل از آن چند وقتی است نه تنها نفس مازندرانی‌ها بلکه یک ایران را بریده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، داستان زندگی انسان‌هایی که در برابر سختی و ناملایمات صبر پیشه کردند و حریفی از پیش شکست خورده‌ای برای روزگار نبوده‌اند همیشه شیرین است، کافیست سرمان را کمی بالاتر بیاوریم تا مشاهده کنیم هر آدمی که از کنارمان خواسته یا ناخواسته رد می‌شود همین ویژگی را دارد مردمانی که آنقدر سختی و مشقت زندگی بر آنان چیره شده است که به جای مبارزه ترجیح می‌دهند در این شرایط لذت ببرند.

قطع برق که این روز‌ها امان مردم مازندران را گرفته است قطعی آب را نیز به دنبال دارد، این دور باطل زمانی کامل می‌گردد که به دلیل قطعی برق سیستم‌های مخابراتی نیز به درستی کار نمی‌کند و شهروندان در این زمان حتی از اینترنت درست و حسابی نیز محرومند.

مردم مسئولین را عامل این معضلات می‌دانند و مسئولین مصرف بیش از حد مردم را دلیلی برای قطع برق و این دور باطل نیز چندین سال است ادامه دارد.

حیف بستنی‌هایی که آب می‌شوند

تابستان است و هوای گرم طاقت همگان را طاق کرده است کافیست فقط چند لحظه پایتان را بیرون از خانه بگذارید تا بفهمید که دیگر مجالی برای راه رفتن نیز برای آدم نمی‌ماند.  

در لابلای سر و صدای بی حد و اندازه شهر و گرمایی که انگار بارانی از گلوله‌های آتش را به همراه دارد سری به بستنی فروشی آقای قاسمی می‌زنم، بستنی‌ها رنگ و وارنگ با طعم‌های مختلف در کنار هم توی یخچال مخصوص خودشان چیده شده اند، از آقای قاسمی که مرد قدبلند بود و پیشبند نیز بسته بود تقاضای بستنی می‌کنم، اما در عین ناباوری با این جمله این فروشنده زحمتکش مواجه می‌شوم " شرمنده بستنی‌ها آب شدن و کیفیت خوبی ندارند ببخشید "

بستنی
با تعجب به صورتش نگاه می‌کنم ادامه می‌دهد: به خاطر قطع مکرر برق یخچال نمی‌تواند بستنی‌ها را خنک کند و تا برق بیاید بستنی‌ها آب می‌شوند.

با گلایه صحبت می‌کند انگار این قطعی‌های مکرر برق ضرر زیادی را نصیب این فروشنده کرده است.

قاسمی می‌گوید چند روز پیش بود که به اداره برق مراجعه کردم تا دلیل این قطعی را جویا شوم از مشکلاتم به آن‌ها گفتم از اینکه کاسبی در خطر است و مشتریان هم روز به روز کمتر می‌شوند، لبخند تلخ آقای قاسمی برایم آزاردهنده است ادامه می‌دهد، اما آن‌ها گفتند به ما ربطی ندارد در مصرف برق صرفه جویی کن تا قطع نشود.

به راستی این مسئله دقیقا به چه کسی مربوط است دولت، اداره برق، مردم، کدام یک؟

رویای برای زنده ماندن

معضل قطع برق تنها داد کسبه بازار را در نیاورده است تمام اقشار جامعه درگیر این مشکل هستند حتی بیماران کرونایی نیز از شر این مصیبت در امان نیستند از کنار بیمارستان امام خمینی ساری رد می شوم پیرمردی تنها زیر درخت با حالتی غمناک نشسته است، به سراغش می‌روم و حالش را جویا می‌شوم با بغضی که در گلو دارد می‌گوید: همسرم مریض است و کرونا گرفته است با دستگاه اکسیژن نفس می‌کشد هر بار که برق‌ها قطع می‌شود می‌میرد و زنده می‌شود و من در کنارش از اینکه نمی‌توانم کاری انجام دهم  شرمنده ام.


بیشتر بخوانید 

 


شرمساری را می توان از چین‌های عرق کرده روی پیشانی‌اش به وضوح دید ادامه می‌دهد، خانه ما در طبقه پنجم است، خدا نکند روزی برق برود، تنها راه پله است آخر من پیرمرد چند طبقه می‌توانم از پله بالا بروم اکثر اوقات یک گوشه کنار پارکینگ می‌نشینم تا برق بیاید بتوانم با آسانسور به خانه ام بروم.


بیشتر بخوانید 


هرلحظه کنار این پیرمرد بودن برایم سخت است با دستمالی صورتش را پاک می‌کند و می‌گوید: دیروز سه بار برق خانه مان رفت مجبور شدم خانم خود را به بیمارستان ببرم یکی نیست به آن‌ها بگوید مگر ما چه هیزم تری به شما فروختم که اینقدر ما را اذیت می‌کنید.

صحبت‌های به حق آن پیرمرد خمیده در لابلای سر و صدای ماشین‌هایی که با سرعت از کنارمان رد می‌شوند گم می‌شود و من این سوال را هر لحظه تکرار می‌کردم که واقعاً این مردم که روزی، ولی نعمتان این کشور بودند چه گناه کبیره‌ای مرتکب شدند که اینگونه عذاب می شوند.

رمز ارز یا فرسودگی شاید هر دو

برق‌ها قطع شده است لامپ‌ها خاموش است، دستگاه‌های اکسیژن ساز کار نمی‌کنند، آب‌ها قطع شده است، این‌ها فقط بخش کوچکی از مصائب قطعی برق است، برای دانستن واقعیت این ماجرا با آقای رحمانی کارشناس مهندسی برق تماس می‌گیرم و علل قطعی‌های مکرر برق را جویا می‌شوم.

می‌گوید سال گذشته طبق اعلام وزارت نیرو ظرفیت تولید برق ۸۵ هزار مگاوات اعلام شد این بدان معناست که پتانسیل تولید برق و با توجه به زیرساخت‌ها ۸۵ هزار مگاوات است، اما متاسفانه به دلایل متعدد در روز‌های اخیر فقط ۵۶ هزار مگاوات تولید شده است طبق نظر کارشناسان این میزان تولید نشان می‌دهد که ایران با ۱۰ هزار مگاوات کسری مواجه است

مهندس رحمانی با بیان اینکه ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق ما مربوط به سد‌ها و نیروگاه‌های آبی است گفت خشکسالی‌های است رده سال‌های اخیر و مدیریت نادرست و نامتوازن در این زمینه مشکلات زیادی را نه تنها در امسال بلکه در سال‌های آینده نیز ایجاد خواهد کرد.

از مهندس رحمانی در ارتباط با مزارع بیت کوین و میزان مصرف این مزارع و دستگاه‌ها می‌پرسم و می‌گویم بسیاری از مردم این دیدگاه را دارند که یکی از علل قطع برق دستگاه‌های تولید رمز ارز است این نظر تا چه اندازه می‌تواند درست باشد.

بیت کوین
با خنده می‌گوید مسئله رمز ارز موضوع مهمی است، اما همانطور که اشاره شد ما ظرفیت تولید بالایی داریم، اما در عمل نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم یکی از دلایل آن تلفات انرژی است، وزارت نیرو اعلام کرده است که ۴۴ درصد ظرفیت تولید برق مربوط به نیروگاه‌های حرارتی گازی است که میزان راندمان آن فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد است در حالی که با تبدیل این نیروگاه به نیروگاه‌های چرخه ترکیبی یا به اصطلاح سیکل ترکیبی راندمان آن به ۴۵ درصد خواهد رسید.

این کارشناس انرژی ادامه داد: این مسئله که با چند مزرعه بیت کوین برق یک کشور دچار اختلال شود بیشتر یک شیطنت از جانب برخی‌ها است که نتوانستند مسئله تولید برق را ریشه‌ای حل کنند.

ماموریم و معذور

به هر جای دنیا هر کاری متعلق به خودش را دارد وقتی کاری به شما محول می‌شود شما وظیفه دارید نه تنها آن کار را درست و بدون هیچ ایرادی انجام دهید که حتی باید برای آن کار پاسخگو نیز باشید، در ایران، اما انگار این مقوله زیاد هم مورد قبول مسئولین نیست این را می‌توان از صحبت‌های سخنگوی شرکت توزیع برق مازندران فهمید.

فرحزاد گفت: ذخایر آبی پشت سد‌ها کاهش یافته، میزان مصرف برق خانوار در استان بالاتر از توان تولیدی نیروگاه‌ها است و مردم باید در مصرف برق صرفه جویی کنند است.

او در پاسخ به پرسش ما در ارتباط با اینکه چه افرادی مسئول برنامه ریزی و زمانبندی قطعی برق در استان هستند گفت ما فقط متولی الگوی مصرف برق هستیم و مردم باید با صرفه جویی در مصرف برق ما را در این زمینه کمک کند.

سد
سخنگوی شرکت توزیع برق مازندران نیز افزایش دما و افزایش مصرف برق را عامل برهم خوردن توازن تولید و مصرف می‌داند و باز به مردم توصیه می‌کند مصرف برق را بگونه‌ای برنامه ریزی کنند تا همه از برق بهره‌مند شوند.

یک ماهی به پایان فصل گرما مانده است روز‌های داغ تابستان همراه با تاریکی و گرما و کرونا، ارمغان نامبارکی که می‌تواند جان بیماران را به خظر بیندازد خطری که با چاره آن شاید توصیه‌های نخ نما شده مسئولان برای کاهش مصرف برقی که ندارند نباشد.

گزارش: محمدی حسین رمدانی
انتهای پیام / ک

برچسب ها: قطع برق ، خاموشی برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.