اخیرا و با نبود واکسن کرونا برای تزریق در برخی پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون این مسئله موجب نگرانی شهروندان شده، اما آیا تاخیر در مایه کوبی ضرر دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نبود واکسن موضوعی است که طی چند روز گذشته گلایه‌هایی را از سوی برخی شهروندان به دنبال داشته، به ویژه افرادی که تزریق دوز دوم آن‌ها فرا رسیده و حالا مجبورند با تاخیر واکسینه شوند.

بنا بر اطلاعات علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ورود محموله جدید واکسن کرونا به کشور ۳۰ هزار دُز نیز به خوزستان رسید، اما هم اکنون در برخی مناطق این استان از جمله هندیجان با نبود واکسن مواجه هستند.

پیشتر فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود که با اختصاص بیشتر واکسن به استان خوزستان موافقت شده، اما در هر حال نبود واکسن در موقعیت کنونی موجب نگرانی برخی مردم از تاخیر در تزریق واکسن‌ها شده است.

احمد حیاتی یکی از شهروندان بندر هندیجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۲۸ ام تیر ماه اولین دُز واکسن خود را دریافت کردم و حالا وقت تزریق دُز دوم فرا رسیدن اما از ۳ روز پیش هر روز به مرکز تزریق واکسن مراجعه می‌کنم، در پاسخ می‌گویند که فعلا واکسن نیست.

او در ادامه با طرح این سوال که چرا واکسن نیست؟، افزود: اکنون ۴ روز از موعد تزریق دُز دوم گذشته و کارکنان بهداشت می‌گویند یک هفته دیگر مراجعه کنید که احتمالا با ۱۰ روز تاخیر واکسن کرونا دریافت می‌شود.

اگرچه بهداشت خوزستان می‌گوید تمام ۳۰ هزار دُز واکسن اختصاص یافته به خوزستان میان شهر‌های استان توزیع و همین امروز استفاده شدند، اما نبود واکسن مسئله کشوری است و در مدت زمانی محدود تا چند روز آینده با کمبود مواجه هستیم که تا یک هفته دیگر با ورود محموله‌های جدید مشکلات در این زمینه برطرف می‌شوند.

شایان ذکر است که تاکنون مطالعاتی در زمینه عوارض تاخیر در تزریق دُز دوم کرونا انجام نشده و بر اساس گفته‌های یک پژوهشگر مکانیسم‌های کووید۱۹ در سیستم ایمنی بدن پاسخ‌های علمی و قابل قبولی در این زمینه وجود ندارد و آنچه در فضای مجازی مطرح می‌شود اکثرا نادرست و غیر علمی هستند، بنابراین؛ اگرچه توصیه می‌شود فاصله بین تزریق دُز نخست و دوم واکسن بین ۳ تا ۴ هفته باشد، اما همچنان نیز تحقیقات موثقی در خصوص ایجاد مشکل برای افراد پس از زمان مشخص شده وجود ندارد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.