در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش ظرفیت بومی سازی محصولات نانو در بحران کرونا

مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو از افزایش ظرفیت بومی سازی محصولات نانو در بحران کرونا خبر داد.

سیدمهدی رضایت مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که کشور با آن مواجه است، علی رغم تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف فناوری به خصوص فناوری نانو در بخش‌های صنعتی و تجاری سازی داشته ایم، اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم، به عنوان مثال با تحریم‌ها روبه رو هستیم، اما نکته حائز اهمیت این است که توانسته ایم این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و با عدم دسترسی به فناوری‌های پیشرفته و هایتک و به ویژه در حوزه سلامت و دارو‌ها با دست به کار شدن برای حل این مشکل به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم.

او افزود: ما با بیش از ۲۰ کشور دنیا در بحث‌های صادراتی در حال واردات کالا و محصولات فناورانه هستیم که با این کار سبب تقویت درآمد ارزی شده ایم و با ۲۰ کشور دیگر در حال مذاکرات برای شروع این کار هستیم که طبق پیش بینی‌ها با توجه به شرایط کرونا و ظرفیت محدود بازار کشور برای استفاده از محصولات فروش و تجاری سازی آنها، موقعیت خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

او در خصوص کمبود بودجه فناوری نانو تصریح کرد: هرچند فناوری نانو دارای رتبه خوبی در تمام شاخص‌های این حوزه است، اما عدم تخصیص بودجه کافی می‌تواند آسیب بسیاری را برای حوزه فناوری نانو به دانبال داشته باشد. همچنین امیدواریم در دولت جدید با نگاه حمایت گرانه که نسبت به تولید ملی و رفع موانع موجود است مشکلات این حوزه برطرف شود.

رضایت با اشاره به کاهش آمار تولید علم در حوزه فناوری نانو گفت: علت اصلی مواجه شدن با چنین مسئله‌ای تنها کاهش بودجه این حوزه است که نیازمند توجه جدی در این زمینه خواهیم بود تا بتوانیم جایگاه برتر فناوری نانو در جهان را حفظ کنیم.در حال حاضر کرونا در تمام فناوری‌های نو ظهور تاثیراتی را به همراه داشته است، اما در خصوص فناوری نانو ما شاهد تاثیرات دو سویه بوده ایم. هرچند کاهش برخی فعالیت‌ها و ارتباط با دیگر کشور‌ها و همچنین کاهش فعالیت‌های معمول که سبب کاهش گردش مالی در سال ۹۹ شده است  را نادیده بگیریم، اما نمی‌توان فرصت‌های که با شیوع کرونا در این حوزه ایجاد شد چشم پوشی کنیم.

 مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو  افزود: تولید انواع ماسک‌های n۹۵ و ژل‌های ضد عفونی تولید انواع دستگاه‌های مربوط به پیشگیری و درمان این بیماری و حتی واکسن از جمله مزیت‌های کرونا برای حوزه فناوری نانو بوده است. ما ظرفیت بالای انواع ضدعفونی‌ها را داریم که از مواد نانویی ساخته می‌شوند و از قیمت مناسب تری برخوردار هستند و توسط شرکت‌های معتبری ساخته می‌شوند که قابلیت صادرات نیز خواهند داشت.

او درنهایت یادآور شد: با تمام تاثیرات منفی که کرونا در حوزه فناوری نانو داشته است، اما توانسته ایم در مسیر افزایش ظرفیت بومی سازی محصولات، کاهش واردات و افزایش صادرات به خوبی قدم برداریم.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار