ویروس کرونا؛ درمان التهاب ریه با کمک فناوری نانو

دانشمندان دریافتند که با کمک فناوری نانو می‌توان به جنگ با ویروس کرونا رفته و بافت‌های آسیب دیده ریه را ترمیم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،دانشمندان دریافتند که با کمک فناوری نانو می‌توانند به جنگ با ویروس کرونا رفته و بافت‌های آسیب دیده ریه را ترمیم کنند.

زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن در برابر این عامل خارجی فعال شده و مولکول‌هایی به نام سیتوکین را برای مقابله با عفونت به سمت سلول‌ها روانه می‌کند. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه سیتوکین منتشر کرده و خود به تخریب بافت‌های بدن می‌پردازد. به این فرآیند «طوفان سیتوکین» می‌گویند. این فرآیند می‌تواند منجر به التهاب سلول‌ها و نارسایی اندام‌ها و در نهایت مرگ فرد شود.

پزشکان تا کنون روش‌ها و ابزار‌های اندکی برای مقابله با طوفان سیتوکین در اختیار داشته اند، اما به تازگی دانشمندان برزیلی و فرانسوی دریافتند که با کمک فناوری نانو می‌توانند به ترمیم بافت‌های آسیب دیده ریه در پی ابتلای فرد به ویروس کرونا بپردازند. این دانشمندان بر روی نانوذرات تمرکز کرده و به نتایج مثبتی دست یافته اند.

با استفاده از نانوذرات می‌توان یک ترکیب ضد التهابی به وجود آورد که قبل از بیماری به طور طبیعی در بدن فرد تولید می‌شد. این ترکیب ضدالتهابی بسیار قدرتمند بوده و اگر به طور مستقیم به بدن تزریق شوند، باعث ایجاد عوارض جانبی جدی برای بدن می‌شوند. اما استفاده از فناوری نانو این کار را ممکن کرده است. تاثیرات مثبت این دارو تنها پس از ۴ ساعت در ریه و کلیه‌های فرد مشاهده می‌شود.

این روش در حال حاضر تنها روی موش‌ها آزمایش شده و نتایج مثبتی داشته است. دانشمندان معتقدند که استفاده از فناوری نانو می‌تواند روش جدیدی برای مقابله با آسیب‌های ویروس کرونا باشد.

تاثیر این روش در جلوگیری از طوفان سیتوکین و کاهش التهاب در ریه‌های فرد بیمار، بسیار امیدوار کننده بوده و به دلیل اثرات مثبتی که این دارو روی موش‌ها داشته است، پیش بینی می‌شود آزمایش آن به زودی روی انسان انجام شود.


بیشتر بخوانید: 

تشکیل اتحادیه برای توالی‌یابی سریع ژنوم ویروس کرونا با نانوحفره

تشخیص کرونا با استفاده از عینک هوشمند

توسعه فناوری ضدعفونی‌کننده نانو برای پاسخ به نیاز کشور

واکنش رئیس سازمان فضایی کشور به شایعه انحلال این سازمان


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار