به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار مسکن یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود که در چند سال گذشته با چالش های مهم و مشکلاتی از جمله کاهش تولید و افزایش قیمت روبه رو شده است و همین امر باعث شده قدرت خرید مسکن در بین بسیاری از متقاضیان بسیار کمتر شود.
نوسازی بافت های فرسوده، تکمیل واحدهای مسکن مهر، تکمیل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی، افزایش وام خرید، تولید مسکن و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی همگی اهمیت مسکن در رشد اقتصادی را نشان می دهند.
بررسی های آماری در خصوص شاخص های بخش مسکن حاکی از اين است که اين بخش، سهم قابل توجهی در اقتصاد خانوار و شاخص های کلان اقتصادی دارد به گونه ای که حدود 20 درصد از توليد ناخالص داخلی و حدود 13 درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش مسکن است.
داشتن مسکن مناسب همواره یکی از دغدغه های خانوارها در ایران بوده که منجر به افزايش کرامت انسانی و همچنين منجر به تسهيل در شرايط ازدواج می شود.
وام ودیعه مسکن همچنان در مسیر بانک ها!/اطلاعات متقاضیان در سایت پاک شده است؟
در هیچ جای دنیا بهبود مسکن و شهرسازی بدون استفاده از ابزارهای تأمين مالی، مالياتی، فرهنگ سازی، محدوديت ها و فرصت های قانونی انجام نشده و تجربه نشان داده که برای حل مشکلات اساسی مسکن باید نگاه فرا بخشی به اين موضوع از منظر حکمرانی مسکن داشته باشيم.
طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر مسکن از يک کالای مصرفی به يک کالای سرمایه ای تبدیل شده و ديگر نياز واقعی افراد به مسکن تنها مولفه تعيين کننده در این حوزه نيست.
از سوی دیگر نسبت خانه های خالی به کل موجودی واحدهای مسکونی کشور ١١ درصد است که نشان می دهد از هر ١٠ خانه در کشور، حداقل یکی خالی است.
کاهش توليد ساليانه مسکن از متوسط ٧٧٠ هزار واحد در سال ١٣٩٢ به متوسط ساليانه حدود ۴٠٠ هزار واحد جای بسی تامل دارد.
عدم تأمين نياز سالانه حدود یک ميليون واحد مسکونی در کل کشور طی سال های ۹۶ تا کنون ،کاهش پوشش دهی تسهیلات بانکی از هزينه مسکن و سهم بسيار کم بخش مسکن از تسهیلات بانکی و افزايش شاخص طول دوره انتظار مسکن از سال از ١٥ سال به ٣١ سال و همچنین افزايش سهم مسکن از سبد هزينه خانوار در سال های ١٣٧١ تا ١٣٩٩ از ٢٨درصد به ٣٧ درصد، افزايش سهم مستأجران شهری طی سال های۶۵ تا ۹۵ از ١٨ درصد به ٣٧ درصد از جمله مواردی است که باید در این دوره به تمامی این بخش ها نگاه ویژه ای شود.
براساس این گزارش برای بهبود وضعیت کنونی بخش مسکن باید همکاری تمامی بخش ها در دستور کار قرار گیرد، از سوی دیگر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از جمله سازندگان و انبوه سازان هم باید در این دوره بیش از گذشته اجرایی شود.
در حال حاضر بهبود وضعیت بازار اجاره و کاهش و یا حداقل تثبیت قیمت مسکن از مهم ترین دغدغه های حوزه مسکن برای بسیاری از خریداران خانه در کشور است.
استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در این دوره مشکل گشای بخش مسکن
فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تمامی برنامه و راهبردهای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مطالعه کرده ام، گفت: امیدوارم برنامه و شعارهایی که قاسمی در خصوص وضعیت بازار مسکن ارائه کرده است، تنها در حد شعار باقی نماند و بتواند در طول ۴ سال آنها را اجرایی کند.
او ادامه داد: متاسفانه دولت گذشته در حوزه مسکن و شهرسازی نتوانست چندان از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کند که همین امر خود باعث وارد شدن آسیب زیادی به بخش مسکن کشور شد، بنابراین باید در این دولت وزیر راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت بازار مسکن از توانمندی های بخش خصوصی استفاده کند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان توضیح داد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکنون همانند سایر وزرا جلسه و یا هم اندیشی با بخش خصوصی در این مدت نداشت که این خود یکی از نگرانی های بخش خصوصی به شمار می رود، بنابراین امیدواریم در این دوره وزیر راه و شهرسازی جلسات مداومی با بخش خصوصی داشته باشد و از سوی دیگر حتما باید قانون بهبود فضای کسب و کار را برای سازندگان تسهیل کند.
پورحاجت در ادامه مهم ترین راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را افزایش عرضه دانست و گفت: امیدواریم رستم قاسمی در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس بتواند در حوزه ساخت و ساز تحول ایجاد کند.
او گفت: البته تجربه ثابت کرده دولت توان اجرای پروژههای مسکونی را ندارد و باید از بخش خصوصی استفاده کند و سیاست های رقابتی در حوزه بازار مسکن به طور خاص بستههای خدمت را به شکل متنوع ارائه کند تا با احداث سالانه یک میلیون واحد، بازار مسکن مقداری کنترل شود.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان بیان کرد: با توجه به تجربه گذشته در حوزه وزارت، بخش عمرانی کشور و ارتباط خوب با بخش خصوصی از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، شرایط بهتری برای بخش مسکن کشور رقم خواهد خورد. بخشی از مشکلات مسکن به قوانین دست و پا گیر مربوط است که باید در جهت بهبود کسب و کار رفع شود.
پورحاجت با بیان اینکه با توجه به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صورت رای اعتماد مجلس به او، میتوانیم باب همکاری وزارت راه و شهرسازی را سریع باز کنیم، یادآور شد: رئیسجمهور وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده و بخش خصوصی و به طور خاص مجموعه انبوه سازان این توان و پتانسیل را دارند در کنار دولت عقبماندگی بخش مسکن را جبران کنند.
او افزود: امیدوارم وزیر پیشنهادی اعتماد بخش خصوصی را جلب کند تا شرایط بهتری برای بخش مسکن و ساختمان کشور رقم بخورد.
جلوگیری از بروکراسی های وقت گیر بازار مسکن را به ثبات می رساند
همچنین شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان بخش مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازندگان دارای صلاحیت و انبوه سازان تابع برنامه ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی هستند اما باید ساخت مسکن در شهرها مطابق قانون توسط افراد و شرکتهای دارای صلاحیت که این صلاحیت را خود وزارت راه و شهرسازی مطابق قانون داده است، ساخته شود.
رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران با بیان اینکه کار ساخت مسکن توسط افراد و شرکتهای دارای صلاحیت علاوه بر بالا بردن عمر و کیفیت ساختمانها می تواند از جان و مال خریداران ساختمانها نیز محافظت کند، افزود: با ورود افراد دارای صلاحیت شاهد تخریبها و ریزشهای و حوادث ساختمانی کمتری خواهیم بود.
سعادت نژاد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور نباید اجازه دهند که ساختمانهای با کیفیت پایین و ناایمن توسط افراد غیر متخصص ساخته شوند، ادامه داد: در صورتی که حمایتهای لازم از بخش خصوصی انجام شود و موانع سر راه تولید مصالح و ساختار شرکتها و افراد دارای صلاحیت، برداشته شود، شاهد افزایش ساخت و ساز با کیفیت خواهیم بود.
او تاکید کرد: در صورتی که صدور مجوزات لازم و تحویل زمین به سرعت و بدون معارض به سازندگان و انبوه سازان انجام شود، این بخش میتواند کمک بزرگی در تامین مسکن با کیفیت و استاندارد و مقاوم باشد و در کنار وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک بازوی کمکی عمل کند.
رئیس انجمن سازندگان شهر تهران تصریح کرد: اجرای چنین برنامه و اقداماتی می تواند باعث شود که مردم و مصرف کنندگان نهایی در خانههایی ایمن و با کیفیت و طول عمر بالا و قیمتی مناسب قرار گیرند.
او یادآور شد: حضور وزرای کارآمد و قوی در وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و همچنین داشتن پویایی بدنه وزارت و جلوگیری از بروکراسیهای وقت گیر باعث می شود، همکاریهای تازه و خوبی با بخش خصوصی انجام شود تا شاهد ساختمانهای مقاوم با تعداد بالا و قیمتی مناسب در کل کشور باشیم.
مسکن استیجاری را عملیاتی کنند
حسن محتشم کارشناس حوزه مسکن در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر دولت جدید بتواند امسال قیمت خانه و اجاره را افزایش ندهد، میتوانیم بگوییم ميزان تورم اجاره کاهش پیدا خواهد کرد.
او ادامه داد: قیمت گذاری بهتر است بر اساس عرضه و تقاضا باشد اگر قیمت گذاری دستوری باشد در کوتاه مدت شايد بتواند تا حدودی مؤثر باشد ولی در بلند مدت جواب منفی خواهد داشت.
محتشم درباره راهکارها برای حل مشکل اجاره مسکن توضیح داد: دولت میتواند تسهیلاتی را به سازندگان مسکن بدهد که بتوانند برای اجاره قیمت متعادل تری را ارائه دهند، نمیشود قیمت مسکن افزایش پیدا کند و اجاره ثابت بماند. یکی از راهکارهایی که دولت میتواند در خصوص كنترل نرخ اجاره انجام دهد ساخت و احداث مسکنهای اجارهای است كه دولت با كمک شهرداری ها و بخش خصوصی میتواند بسازد و در اجاره آن ها نظارت مستقیم داشته باشد. با اين روش می توان قیمت اجاره را تا حدودی کنترل و مديريت کرد.
این کارشناس مسکن درباره تاثیر قانون مالیات بر خانههای خالی توضیح داد: دولت با اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی مشخص نیست تا چه ميزان بتواند نقش خود را به منظور پايين آوردن و يا كنترل نرخ اجاره اعمال کند؛ چون اجرای اين قانون ممكن است ابتدا و در كوتاه مدت موجب عرضه واحد های خالی به بازار شود اما اين موضوع مطمئنا در توليد مسكن اثر منفی داشته و در بلند مدت برخلاف هدف تعيين شده اثر خود را نمايان میكند. البته برخی از صاحبان این مسکن ها به دلیل اینکه میترسند مشمول جریمه شوند، میتوانند در زمینه عرضه کمک کنند و موثر واقع شوند ولي اين تاثير مقطعی خواهد بود.
بر اساس این گزارش رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکنون برنامه هایی را در خصوص بهبود وضعیت بازار مسکن ارائه کرده است که امیدواریم در طول این مدت بتواند این برنامه ها را به مرحله اجرایی برساند.
رستم قاسمی وزیر پیشنهادی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مسکن در کشور به کاهش حدود 400 هزار واحدی ساخت مسکن طی هشت سال گذشته، کاهش پوشش دهی تسهیلات بانکی از هزینه مسکن و سهم بسیار کم بخش مسکن از تسهیلات بانکی حدود 5 درصد در سال 99 اشاره کرده است.
همچنین در بخش اقدامات پیشران در حوزه مسکن و شهرسازی اجرای چند برنامه از جمله سند ملی آمایش سرزمینی، تکمیل و بهروزرسانی سامان املاک و اسکان، همکاری با قوه قضاییه در جهت تکمیل و به روز رسانی طرح ملی حدنگاری، اولویت روستاها و شهرهای کوچک و متوسط در فرآیند عرضه زمین و مسکن و ...تاکید شده است.
براساس این گزارش در حال حاضر بازار مسکن تشنه مدیریت و افزایش تولید است. امید است در این دوره دولت بتواند با حمایت از بخش خصوصی و افزایش عرضه، جان دوباره ای به آن بخشد.
گزارش از محبوبه کباری
انتهای پیام/
۹۰ درصد مثل من پول برای اجاره نداریم خرید خانه آنطرف اگر قسمت بشه
دراین کشور هیچ چیز پایین نمی اید مگر اعتقادات وارزش انسانی وقیمت جان انسان وقتی توان ثابت نگهداشتن حتی یک قلم جنس راندارن چطور میخوان ارزان کنن بیخود وعده ووعید ندید
وقتی از اول سال تا آخر سال تمام اقلام چند برابر میشه انتظار دارین خونه ارزون بشه .
یه ماشین 1.5 در 2 متری از اول سال تا آخر سال 40 میلیون گرون میشه میخواین خونه متری 3 میلیون گرون نشه
سیمان . سفال . گچ . میلگرد . یونولیت . شن و ماسه . بتن . کارگر . لوله . سیم برق . سنگ . کابینت . کاشی . شیر الات
و کلی چرت و پرت دیگه تو ساخت مسکن دخیله که روز به روز گرون تر میشه . چجوری میخواین مسکن ارزون بشه
شروع به ساخت سیمان رو میخری 35 . وسط کار 65 . آخر کار 100 . خوب گرون نشه کی جبران این همه ضرر رو میده
سازنده 1.5 میلیارد براورد هزینه میکنه آخرش میبینه شده 3.5 این 2 میلیارد رو چجوری جبران کنه تازه هنوز سود نکرده
دولت بسیاری از مصالح مورد نیاز بازار را در اختیار دارد بنابر این می تواند زمین رایگان با مصالح زیر قیمت بازار در اختیار انبوه سازان تحت شرایطی که انبوه سازان هم سود منطقی داشته باشند و مسکن هم خیلی گران تمام نشود مسکن را تحویل دهد. طبیعتا بقیه هم تابع بازار هستند ضمن اینکه ثبت اموال و خانه ها در سامانه خودش باعث می شود از اختکار مسکن خود داری شود خود این هم موجب عرضه بیشتر مسکن شده و به کاهش قیمت کمک میکند.
اگر دولت بتواند قاطعانه قیمت ملک بصورت استانی (هر شهر از استانها ) را در این 4سال شفاف کند و مناطق هر استان تقاوت خیلی فاحش و زیادی هم نداشته باشد کنترل و مدیریت قیمت ها سامان می یابد.
الان در یک منطقه و استان و شهر یک طرف خیابان گرانتر از طرف دیگر خیابان هست!!! نه اقلیم بهتری دارد و امکانات بیشتری هم ندارد حالا چرا باید یک طرف خیابان از طرف دیگه خیابان همان منطقه گرانتر باشد؟
من فروردین آپارتمانی رو که میخواستم 2میلیارد و 300 بخرم. بهم زنگ شده میگه 2 و 100 میخوای؟؟؟
پس میشه که پایین بیاد اگه شماها بزارید.
هویج از موز پیشی گرفت ...