وزیر خارجه چین در گفتگو با همتای انگلیسی خود بر تشکیل دولت جدید در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد جهان به جای وارد کردن فشار بیشتر بر افغانستان، باید از این کشور حمایت و آن را به سمت تشکیل دولت جدید هدایت کند.

بر این اساس، این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که گروه طالبان ۲۰ سال پس از آن که در پی تهاجم تحت رهبری آمریکا سرنگون شد، مجددا قدرت را در افغانستان در اختیار گرفته است. وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ اعلام کرد اوضاع افغانستان همچنان بی ثبات و نامشخص است.

براساس بیانیه این وزارتخانه که درباره این گفتگوی تلفنی منتشر شده است، وانگ گفت: "جامعه بین المللی باید به جای اعمال فشار بیشتر، افغانستان را تشویق و در مسیری مثبت هدایت کند" که این اقدام به تثبیت اوضاع منجر خواهد شد.

چین رسما طالبان را به منزله حاکمان جدید افغانستان به رسمیت نشناخته است، ولی وانگ ماه گذشته در تیانجین میزبان ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی این گروه بود و اعلام کرد انتظار می‌رود طالبان نقش مهمی در روند بازسازی و برقراری صلح در افغانستان ایفا کند.

در ادامه این بیانیه آمده است وانگ در گفتگو با راب اعلام کرد جامعه بین المللی نباید از افغانستان به مثابه یک میدان نبرد ژئوپلتیک استفاده کند بلکه باید به استقلال و اراده مردم این کشور احترام بگذارد. چین به طور کلی مخالف اعمال فشار بین المللی بر دیگر کشور‌ها است و آن را مداخله می‌خواند.

پیش از این چین اعلام کرده بود آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد؛ دورنمایی که تلاش‌های دولت بایدن را برای مقابله با شبه‌نظامیان مذکور تضعیف می‌کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، چین ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار