درمناطق مختلف برای نشان دادن عشق و ارادت به اهل بیت(ع) از راه های مختلفی بهره می برند، در اینجا به برخی از این آیین ها در طغرالجرد می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید کاظم نوبهار، عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد گفت: محرم، عاشورا، حسینیه، خیمه‌ها، دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری، نوحه‌ها و مرثیه ها، تعزیه‌ها و... شعار‌هایی هستند که با شعور حسینی در آمیخته شده و زندگی شیعه به طرز اسرارآمیزی با آن‌ها عجین شده است.

او افزود: فرزندی در محرم به دنیا می‌آید به یمن قدوم صاحب این ماه نامش را حسین، عباس، علی اکبر، زینب، رقیه و فاطمه می‌گذارند و این می‌شود مبدا تاریخ زندگی او و هر سال که از عمرش می‌گذرد، پابه پای بزرگ تر‌ها در مراسم محرم شرکت می‌کند تا این که در مجالس و‌ محافل اهلبیت (ع) بزرگ و بزرگ تر می‌شود.

آیین های ماه محرم در طغرالجرد

نوبهار بیان داشت: طغرالجرد گوشه‌ای از این جغرافیای بزرگ به وسعت قلوب شیفتگان و شیعیان علوی است و به گواه تاریخ  آیین‌های برجای مانده در این منطقه، اصیل‌ترین و اثرگذارترین مراسم هستند. 

او تصریح کرد: سلسله مراتب و وظایف و مسئولیت‌های هر فرد و طایفه‌ای معلوم و سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است.

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد افزود: حسینیه طغرالجرد به عنوان مرکز ثقل آیین های عزاداری محرم، دارای بخش‌های مختلفی از قبیل صفه سقاخانه، صفه چایخانه، صفه خوانین، صفه علم‌ها و اجاق وسط است.

نوبهار بیان داشت: در این حسینیه‌، عده‌ای در فصل زمستان، مسئول گرم کردن  آن با هیزم بوده اند و مسئول هر کدام از این قسمت‌ها شرح وظایفی هر چند نانوشته؛ ولی مورد قبول همگان داشته و هیچ کس در کار دیگری دخالت نمی‌کرد.

او تصریح کرد: به عنوان مثال: شرح وظیفه مسئول سقاخانه تهیه و آماده کردن مشک‌های آب و پر کردن ۲ سنگ آب بزرگ در سردر حسینیه بوده که امروز تنها یادگار بر جای مانده از آن تاریخ در حسینیه  وجود دارد. 

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد ادامه داد: عوامل سقاخانه با مشک‌هایی پر از آب و به وسیله جام‌های برنجی آب گوارا  را به دست عزاداران می دادند و آن‌ها را به یاد لب تشنه شهیدان کربلا سیراب کرده و بر قاتلان شهدا لعنت می‌فرستادند.

سقایی در محرم

او بیان داشت: در آن زمان شبکه‌های آب شرب وجود نداشته و آب آشامیدنی مردم یا از آب انباری که در کنار مسجد و حسینیه ساخته شده بود و یا از قنوات موجود در روستا تهیه می‌شد.

نوبهار با بیان اینکه بنای حسینیه‌ قدیم نیز به سبک معماری آن روز دارای ۲ طبقه بوده که زمان برگزاری تعزیه عده‌ای به طبقه دوم رفته و نظاره گر تعزیه بودند، تصریح کرد: اشعار، مضامین و نقش‌های اجرا شده در تعزیه طغرالجرد دارای اصالت، عمق ادبی و حماسی بوده است. 

او افزود: هنوز افرادی کمتر از انگشتان یک دست از پیرغلامان تعزیه خوان در طغرالجرد هستند که وظیفه نسل حاضر است تا دیر نشده نسخه‌های شعری و خاطرات آن‌ها را ثبت کنند.

تعزیه خوانی

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد گفت: قدیمی‌ترین هیئت‌های عزاداری شامل هیئت عرب، هیئت یا دسته اجنیان، کاروان اسرا و هیئت جوش دور بود.

او بیان داشت: از حدود ۸۰ سال قبل با آمدن ابزار و آلات جدید از قبیل زنجیر، طبل و سنج، هیئت زنجیر زنی راه اندازی و این هئیت روز عاشورا با اخلاص و ارادت تمام به سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

نوبهار با بیان اینکه هم اکنون ده هیئت در طول دهه محرم و پس از آن مراسم، عزاداری دارند، به مراسم شب عاشورا که اوج عزاداری مردم طغرالجرد است،  اشاره کرد و گفت: در این شب، تمام مردم طغرالجرد و روستا‌های مجاور مقید هستند که شب عاشورای طغرالجرد را درک کنند. 

او ادامه داد: در این مراسم با توجه به فصلی که محرم در آن واقع شده بود، حدود ۲ ساعت بعد از نماز عشاء مراسم شروع می‌شود و  پس از سخنرانی و عزاداری، جوش دور یا جوش دوره آغاز می شود، مسئول هیئت و چند نفر اول صف سمت‌های موروثی داشته و کسی غیر از آن‌ها به خود اجازه ورود را نمی‌دهد.

جوش زنی

عضو کانون مداحان بخش طغرالجرد گفت: این جوش که همراه با نوحه خوانی مخصوص و همراهی افراد هست جمعا ۴۹ دور به حسینیه می‌زنند که پس از هر ۷ دور، کمی استراحت و دوباره شروع هفت دور بعدی و پس از آن مراسم خواندن پوست آهو آغاز می شود که بر اساس یک سنت دیرینه برای تمام شهدا، علما، بزرگان، نقبا، خیران و صاحب منصبان عزاداری که دارفانی را وداع کردند، طلب فاتحه و آمرزش و برای زندگان طلب سلامتی و عافیت می‌شود.

او با بیان اینکه بعد از آن برای فاتحه خوانی به مزار اموات می‌روند، تصریح کرد: از نکات قابل توجه برنامه‌های شب عاشورا و روز عاشورا توجه به این نکته است که مراسم شب عاشورا به اذان صبح و مراسم روز عاشورا به اذان ظهر ختم می‌شود و عزاداران با خواندن نماز اول وقت این سنت حسنه سیدالشهدا را نیز زنده نگه می‌دارند.

نوبهار افزود: گرچه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم خلوت شده است؛ ولی همچنان همان سنت و آیین قدیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجرا می شود و ان شاءالله در سال های آینده با بهبودی شرایط این مراسم به مسیر سنتی و اصیل خود برخواهد گشت.

بخش طغرالجرد یکی از بخش‌های شهرستان کوهبنان در استان کرمان است.

گفت و گو  از صدیقه حاتمی 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
به نظرم محافظه کارانه توضیح دادند. اصلا اصیل ترین رو معرفی نکردند . بسیار ناقص . و بسیار جبهه گیرانه بود.
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه السادات
۲۰:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بسیار عالی وبینظیر بود
Iran (Islamic Republic of)
یزدانی
۱۶:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
بسیار عالی و قابل توجه بود
آخرین اخبار