اصفهان در حالی به ماه پایانی تابستان نزدیک می‌شود که همچنان با مشکل تامین انرژی برق مواجه است و خاموشی‌های مکرر روزهای گذشته گواه این بود که این معضل در اصفهان بیش از پیش رخ نشان می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بر اساس برنامه توسعه پنجم و ششم برای عبور از بحران بی‌برقی در فصول گرم سال بایستی ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش می‌یافت، اما تحریم‌ها مانع دستیابی به این هدف شد و در زمان کوتاه نیز امکان راه‌اندازی نیروگاه جدید وجود ندارد در این شرایط تنها صرفه جویی و مدیریت مصرف می‌تواند استان را از بحران بی برقی خارج سازد.

در این سال‌ها، فرهنگ مدیریت مصرف برق برخلاف آب در استان و کشور شکل نگرفت و امسال در شرایطی که تولید برق در کشور پایین است و خاموشی‌ها، مردم را کلافه کرده است، هنوز با افزایش بی رویه مصرف به ویژه در بخش خانگی مواجه هستیم.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان گفت: ساخت نیروگاه بزرگ برای اصفهان زمانبر است و حتی در صورت تامین اعتبار و تعیین مکان مناسب احداث یک نیروگاه حرارتی بزرگ مقیاس حداقل ۲ سال به درازا می‌کشد.

محمدرضا نوحی افزود: نیروگاه‌های بزرگ بهره وری بیشتری در تولید برق دارند و برق ارزانتری تولید می‌کنند و به برخی دلایل از جمله مباحث پدافند غیر عامل می‌توان در تولید برق به نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیز توجه کرد ولی برق در این نیروگاه‌ها گرانتر تمام می‌شود.

وی افزود: الزامات زیست محیطی و اجرای کامل قوانین مربوط به آن نیز توسعه نیروگاه‌های جدید بویژه نیروگاه‌های بزرگ را دشوار می‌کند و البته سرمایه گذاری در صنعت برق استان ضروری است.

نوحی ادامه داد: گرمای کم سابقه امسال، مصرف برق را افزایش داده و این در حالی است که با کاهش قابل ملاحظه بارندگی، تولید برق از سد زاینده رود و دیگر سد‌های کشور بسیار کم و نزدیک به صفر شده است.

وی یادآور شد: تنها راه کار باقی مانده صرفه جویی و مدیریت مصرف برق است که نیاز به فرهنگ سازی و نهادینه کردن تفکر مصرف بهینه در همه انواع مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی دارد.

نوحی ادامه داد: فرهنگ مدیریت مصرف آب در اصفهان و بسیاری از نقاط کشور تا حدودی ایجاد شد ولی فرهنگ مدیریت مصرف برق هنوز نهادینه نشده و شکل نگرفته است و رسانه‌ها می‌توانند در این فرهنگ سازی نقش مهمی داشته باشند.

وی تاکید کرد: سال‌هاست در کوچه پس کوچه‌های شهر‌های اصفهان کسی را نمی‌توان پیدا کرد که خودرو را با آب شهر بشوید، ولی در خیابان‌های اصفهان بسیاری از مغازه داران مانند لوستر فروشی‌ها تمام لامپ‌های خود را روشن نگه می‌دارند و روشن بودن چراغ مغازه‌ها حتی در زمان تعطیلی این واحد‌ها زیاد به چشم می‌خورد.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان یادآور شد که بار استفاده از کولر‌های آبی و گازی در بخش مشترکان خانگی با وجود خاموشی‌های روز‌های گذشته همچنان بالا ست و این نشان از نهادینه نشدن فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه جویی در برق است.

کارشناس ارشد مهندسی برق نیز در این پیوند به ایرنا گفت: وجود الگو‌های نادرست مصرف انرژی و در راس انرژی برق، باعث شده کشورمان میانگین مصرفی، بالاتری از متوسط استاندارد جهانی داشته باشد.

علی اکبر شمس افزود: با وجود نکوهش اسراف در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی شاهد بی توجهی افراد زیادی درجامعه نسبت به مصرف برق هستیم.

وی افزود: می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، زمینه تولید و انتشار محتوا فرهنگ ساز در زمینه مصرف بهینه انرژی در جامعه را ایجاد کرد و بی شک تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه، می‌تواند ضمن کمک به تحقق اهداف مدیریت مصرف، به نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه برق نیز منجر شود.

وی ادامه داد: نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص راه‌های مدیریت مصرف وتاثیر مطلوب آن بر کاهش مصرف انرژی بر همگان آشکار است. امید می‌رود در سایه تعامل رسانه با صنعت برق، بتوان در زمینه بهینه‌سازی مصرف برق و کاهش مصرف گام‌های موثری برداشت.

شمس تاکید کرد: فرهنگ سازی مدیریت مصرف به راحتی و در طی مدت زمان کوتاهی ممکن نخواهد بود و تغییر سبک زندگی، مستلزم صرف زمان و برنامه ریزی هدفمند بوده تا بتوان از آن نتایج مطلوبی حاصل کرد.

وی یاد آور شد: بی تردید با ساخت و انتشار محتوا‌های تبلیغی مدیریت مصرف؛ به ویژه در زمینه کودکان می‌توان اقدامات موثری را در راستای کاهش، مدیریت و بهینه سازی مصرف برق انجام داد.

کارشناس ارشد مهندسی برق تصریح کرد: از آن جا که در فضای مجازی به طور مستقیم و بی واسطه با مردم روبرو هستیم، می‌توان از این بستر بسیار تاثیرگذار، برای آموزش روش‌های بهینه مصرف، ایجاد پویش‌های مردمی صرفه‌جویی و فرهنگ سازی کاهش مصرف برق بهره گرفت.

اصفهان ۲ نیروگاه بزرگ دارد، نیروگاه حرارتی اصفهان به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود در جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد. این نیروگاه با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات به شبکه سراسری کشور متصل است.

نیروگاه دیگر نیروگاه شهید منتظری در شمال اصفهان با ظرفیت یکهزار و ۶۱۶ مگاوات به شکل حرارتی، بخاری در شمال اصفهان مستقر است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

شهرستان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک برق است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.