هنر فیروزه کوبی اصفهان، چشم نواز اما گران

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی گفت: در بین صنایع دستی موجود در بازار، فیروزه کوبی از نما و جلوه خاصی برخوردار است و اگر کمتر خریداری می شود صرفا به دلیل قیمت آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  بهراد کریمی سرپرست کارگاه فیروزه کوبی گفت: هنر فیروزه کوبی اولین بار در مشهد و روی زیورآلات زنانه انجام شد بعد از آن توسط یک مشهدی به اصفهان آورده شد و به مرور زمان روی ظروف تزئینی زده شد.

او ادامه داد: تاریخچه هنر فیروزه کوبی حدود ۶٠ سال است و هنرمندانی که در این شاخه از هنر فعالیت می‌کنند در حال افزایش هستند چرا که این هنر روز به روز بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد.

کریمی بیان کرد: فیروزه کوبی علاوه بر مس و برنج بر روی طلا و نقره نیز انجام می‌شود و زیبایی بی نظیری روی زیورآلات ایجاد می‌کند به طوریکه کارگاه‌های زرگری نیز در حال انجام فیروزه کوبی روی زیورآلات زنانه هستند.

او افزود: این هنر مانند موزاییک کاری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و در قسمتی از ظرف یا زیورآلات که مشخص و تورفته است نشانده می‌شود برای چسباندن این سنگ از چسب مخصوص استفاده می‌شود.

این هنرمند اصفهانی اذعان کرد: سنگ‌های فیروزه از نیشابور، دامغان و مشهد خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته است همچنین این خرده سنگ‌ها را می‌توان از کارگاه‌های فیروزه تراشی خریداری کرد.

کریمی گفت: سنگ‌های فیروزه کوبی در چند سایز مختلف وجود دارد که فیروزه کوبان هنگام سفارش سایز مورد نظرشان را اعلام می‌کنند که طبیعتا با توجه به سایز اعلامی، سنگ‌ها از ریز تا درشت هستند.

او خاطر نشان کرد: همچنین می‌توان سایز مختلط خریداری کرد که از هر سایزی در آن سفارش وجود دارد و نسبت به سایز‌های تفکیکی قیمت کمتری دارد، ولی اصولا فیروزه کوبان سنگ‌های سایز شده می‌خرند.

کریمی ادامه داد: سنگ‌ها شسته شده، خشک می‌شوند و روی ظرف تزئینی که قسمتی از آن تورفتگی دارد و برای فیروزه کوبیدن اعمال شده چسب مخصوص سیاه رنگ زده می‌شود و با منقاش یا انبرک سنگ‌ها یکی پس از دیگری چسبانده می‌شوند.

این هنرمند اصفهانی اظهار کرد: هنر چسباندن سنگ روی ظروف بسیار وقت گیر و ظریف است به همین جهت تعداد بانوان در این قسمت از کار فیروزه کوبی بیشتر از آقایان است، ولی مراحل بعدی که شامل ساب و پلی استر می‌شود کار آقایان است.

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی عنوان کرد: اگر در این قسمت بانوان به درستی آموزش ندیده باشند می‌توانند سنگ‌ها را طوری کنار هم قرار دهند که ظرف کج به نظر برسد همچنین نباید فضای خالی بین سنگ‌ها زیاد باشد و حتی الامکان باید چسبیده بهم باشند.

کریمی بیان کرد: این کار در خانه نیز انجام می‌شود و بانوان در منزل آن را انجام می‌دهند که تعدادشان نیز کم نیست و تعداد کمتری برای کار در کارگاه‌ها حاضر می‌شوند چرا که وقت گیر است و پس از تکمیل شدن ظرف آن را به کارگاه‌ها تحویل می‌دهند.

او افزود: مرحله بعدی پرداخت است که توسط نیرو‌های آقا و دستگاه‌هایی که کار کردن با آن‌ها خالی از آسیب نیست انجام می‌شود در پرداخت کردن فلز براق می‌شود و جلا پیدا می‌کند و حالتی شبیه به آیینه پیدا می‌کند تا قبل از پرداخت کردن مس به دلیل اکسید شدن با هوا کدر می‌شود.

بهراد کریمی اذعان کرد: اگر سنگ‌های فیروزه به درستی چسبانده نشده باشند در مرحله پرداخت کردن سنگ‌ها کنده می‌شود ارزش ظروف فیروزه به پر بودن سنگ‌های کار شده است، ولی سایز سنگ‌ها ربطی به ارزش کار ندارد و صرفا سلیقه‌ای است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: ساب و پلی استر شامل خدماتی پشت سر هم و سخت است که روی ظرف انجام می‌شود این قسمت از کار بسیار حساس است و در نهایت ظرف با رنگ و جلایی بی نظیر آماده می‌شود.

کریمی گفت: هنرمندان خوبی که کار ساب و پلی استر انجام می‌دهند و کار خوب ارائه می‌دهند تعدادشان انگشت شمار است به واسطه فشاری که روی ظروف انجام می‌شود ممکن است ظروف له شده و از شکل اصلی خود خارج شوند یا حتی هنرمند آسیب ببیند.

او افزود: ما در کارگاه سنگ فیروزه ظروف را چسب می‌زنیم و برای انجام خدمات ساب و پلی استر به کارگاه دیگری می‌فرستیم چرا که دستگاه‌های مخصوص ساب و پلی استر و هنر و جسارت این کار را در کارگاه نداریم.

بهراد کریمی تصریح کرد: در بین صنایع دستی موجود در بازار، فیروزه کوبی از نما و جلوه خاصی برخوردار است و طرفداران بیشتری نیز دارد و اگر کمتر خریداری می‌شود صرفا به دلیل قیمت آن است.

سرپرست کارگاه فیروزه کوبی بیان کرد: قیمت یک قندان پایه دار فیروزی کوبی دو یا سه برابر بیشتر از قندان میناکاری است چرا که علاوه بر اینکه فلز مس فیروزه کوبی ضخیم‌تر از مس میناکاری است، سنگ قیمتی در آن بکار رفته و همچنین خدمات ساب و پلی استر روی آن انجام شده که کارمزد آن بیشتر از کوره کاری است.

کریمی تصریح کرد: امیدوارم در دولت جدید به صنایع دستی بیشتر از گذشته توجه و سعی شود تا این آثار زیبا و چشم نواز به تمام دنیا معرفی شود چرا که اگر تنها این صنعت در دنیا شناخته و اصفهان قطب فروش صنایع دستی شود شرایط به گونه‌ای تغییر می‌کند که از لحاظ ارزآوری و صادرات کشور جهش چشم گیری را تجربه خواهد کرد.


او بیان کرد: در این رشته نیز بخاطر تحریم، افزایش قیمت مواد اولیه و نبود گردشگر در این یکی دو سال شرایط خوبی برای فروش وجود نداشته و باید برنامه و راهکار‌های فراوانی برای خروج این رشته از این وضعیت در نظر گرفته شود.

 

منبع:صاحب نیوز

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.