به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان و رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: انتظار میرفت گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان یک برنامه تحولی در تراز کابینه انقلابی آیت الله رئیسی ارائه میداد، اما با بررسی برنامه ایشان متوجه میشویم که شناخت دقیق و درستی در رابطه با ضرورت چرایی، چیستی و چگونگی تحول در این وزارتخانه اساساً در برنامههای ایشان دیده نشده است.
او افزود: گزینه پیشنهادی این وزارتخانه تلاش کرده است لیستی از برنامههای جاری و ساری وزارتخانه را به عنوان برنامه خود ارائه کند این درحالی است که اگر این لیست برنامهها میتوانست تحول آفرین باشد امروز با حجم انبوهی از مطالبات جبهه انقلاب از این وزارتخانه روبرو نبودیم.
بیشتر بخوانید
راستینه درباره ضرورت چرایی تحول گفت: این وزارتخانه که از ترکیب دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شد انتظار میرفت این ادغام مسیر تحولی خود را تکمیل میکرد و به اهداف ادغام نزدیک میشد! سازمان ملی جوانان که از شبکه بزرگ سازمانهای مردم نهاد تشکیل شده بود میبایست نقش اساسی خود را هم در نقش آفرینی جوانان در جامعه ایفا میکرد و هم با ادغام با سازمان تربیت بدنی تشکیلات ورزشی کشور را به سمت پویایی فراگیری یا همگانی و تخصصی یا حرفهای سوق میداد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ظرفیت بزرگ جوانان در سمنهای غیر تخصصی و سیاسی مفقود شد و خود به یک بروکراسی برای پویایی حرکت جوانان تبدیل شد.
او ادامه داد: به جای بسترسازی برای نقش آفرینی سمن ها، تسهیلگری برای نقش یابی و سیاست گذاری برای هویت یابی واقعی، به سمت اداره دولتی سمنها قدم برداشتیم و نقش دولتها در سازماندهی، هدایت و بهره برداری از آنها آنچنان پر رنگ شد که واژه سمن را بی معنا ساخت و روحیه کار جهادی و مسئولیت پذیری و مشارکت برای حل مسائل جامعه را به شدت تضعیف کرد.
راستینه اضافه کرد: در حالی که امروز باید بزرگترین سمنهای مردمی را خود جوانان برای کارآفرینی، ازدواج و مسکن تشکیل داده باشند هیچ برنامه تحولی را گزینه پیشنهادی وزارت خانه ارائه نداده است این در حالیست که امروز باید بزرگترین نقش آفرینی در توسعه ورزش همگانی از یک سو و ایجاد باشگاههای حرفهای ورزشی از سوی دیگر با یک نگاه تحولی با بکارگیری زنجیره هم افزایی از ظرفیتهای موجود را برای این تحول به وجود آورد که متاسفانه نگاه تحولی دقیقی در این خصوص هم در برنامههای وزیر پیشنهادی کابینه دیده نمیشود.
او درباره چیستی تحول عنوان کرد: وقتی از تحول در این وزارتخانه سخن میگوییم باید برای چیستی این تحول هم نگاه دقیق و درستی داشته باشیم. تحول در سیاست گذاری، راهبری و چابک سازی؛ وقتی سیاستهای کشور در حوزه سلامت درمان محور است، نتیجه آن گسترش روز افزون بیماریهای غیر واگیر و افزایش هزینههای سرسام آور درمان، نگهداری و گسترش تختهای بیمارستانی است.
راستینه گفت: در حالی که وزارتخانه ورزش و جوانان در راهبری و سیاستگذاری حوزه سلامت باید نقش خود را به صورت جدی پیاده نماید و با ایجاد هم افزایی ملی برای تغییر ریل سیاستهای حوزه سلامت قدم بردارد این مهم با توسعه ورزش همگانی، در دستور کار قرار بگیرد، اما مشکل این است وقتی نگاه ما از ورزش همگانی در تعریف یک رشته و فدراسیون معنا پیدا میکند بدیهی است که چیستی این تحول را فهم نکردهایم.
او افزود: در حالیکه توسعه ورزش همگانی به عنوان محور تحرک و سلامت جامعه و همچنین قاعده هرم ورزش حرفهای و قهرمانی نیازمند سیاستگذاری آموزشی (از مدرسه تا دانشگاه) فرهنگی (از خانه، محله تا مسجد) و حاکمیتی (از ساختارهای اداری استخدامی تا گزینشی) دارد و چیستی تحول به فهم درست در نقش راهبری و سیاستگذاری این وزارتخانه باز میگردد برای فهم چیستی تحول در ورزش حرفهای و قهرمانی هم باید نگاه درست و دقیقی در چابک سازی ساختار ورزش حرفهای داشته باشیم تمرکز بر آمایش سرزمینی و استعداد زیست بومی، نظام جامع باشگاه داری، قطب بندی منطقهای و گروهی ورزشی به منظور ایجاد رقابتهای نشاط آفرین و همچنین فهم درست در ساختار سازی نظام رشد و تعالی آموزشی همه عوامل موثر در ورزش حرفهای از مربیان تا هواداران، متناسب با شاخصههای تربیت دینی نگاه دقیقی به چیستی تحول ارائه میدهد که در برنامههای وزیر پیشنهادی این چیستی تحول احصا نگردید.
راستینه درباره چگونگی تحول نیز گفت: تحول با یک برنامه بنیاد افکن شکل نمیگیرد بلکه با یک برنامه بنیاد ساز معنا پیدا میکند تحول با حفظ و ارتقاء نقاط قوت، اصلاح نظام اولویتها و حذف مولفههای فساد زای رانتی در شناسایی و رشد استعدادها شکل میگیرد.
او یادآور شد: تحول در وزارتخانه ورزش و جوانان با حفظ و ارتقاء نقاط قوت آن آغاز میشود، هزاران هیئت ورزشی، سمن ها، خانه جوانان، خانههای ورزش روستایی، مربیان، ورزشکاران و شبکههای هواداری که ظرفیت بزرگی را خلق نموده اند، ولی بدون توجه و تمرکز بر آنها رها شده اند و فقط یک نقش حداقلی برای آنها تعریف شده است.
راستینه افزود: این در حالیست که میتوان با نگاه جامع به این ظرفیت عظیم، اقتصاد ورزش را با سازماندهی درست از شبکههای تولید تا مصرف احیا نمود و با ایجاد و تقویت تعاونیهای خرد و کلان شبکه بزرگ تولید تجهیزات و لوازم مصرفی ورزشی را با سهامداری خود ورزشکاران و هواداران شکل داد و با تکیه بر ظرفیت بزرگ برندهای ورزش کشور رقابتهای سازندهای را برای توسعه اقتصاد ورزش به وجود آورد این تحول را با تعیین نظام اولویتها میتوان سرعت بخشید.
او اضافه کرد: تمرکز بر ورزشهای مورد تایید در گفتمان دینی و آیینی ما میتواند زیر بنای توسعه سلامت و نشاط در جامعه شود سوارکاری، تیراندازی و شنا چگونه باید در نظام اولویتهای ما دیده شود و ورزشهای آیینی از کشتی تا زورخانه و چوگان کجای این نظام اولویتها قرار میگیرد؟ در این نظام اولویتها اقتصاد ورزش و نشر و گسترش فرهنگ ملی و دینی ما چگونه تعریف میشود؟ تحول در نظام اولویتها زنجیرهای از تحولات مختلف را شکل میدهد.
راستینه گفت: تمرکز بر اقتصاد ورزش علاوه بر باز تعریف هزاران فرصت اشتغال، دانشگاههای ما را به سمت رشتههای کاربردی سوق میدهد و با ایجاد قطبهای ورزشی در دایره تمدنی و گفتمانی در مرحله اول قطب بزرگ اقتصاد ورزش میان کشورهای حوزه تمدنی و گفتمانی شکل میگیرد علاوه بر ایجاد این ظرفیت اقتصادی یک ظرفیت بزرگ نشر و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین یک عرصه مهم رقابتهای قهرمانی و ورزشی شکل میگیرد.
او یادآور شد: چگونگی تحول با یک نظام جامع استعداد یابی آغاز میشود این نظام جامع استعدادیابی در همه ابعاد برای این وزارتخانه حائز اهمیت است و این تحول شکل نمیگیرد مگر آنکه مولفههای رانتی را در این نظام جامع حذف کنیم و متاسفانه در برنامههای پیشنهادی برای این وزارتخانه ساز و کارهای چگونگی تحول در قالب برنامه ارائه نشده است.
راستینه تصریح کرد: با تمام احترام به رئیس جمهور محترم از آنجا که ایشان را ظرفیتی بی نظیر برای یک حرکت تحولی در گام دوم انقلاب میدانیم نمیتوانم برنامههای گزینه پیشنهادی این وزارتخانه را که ارائه شده، تحولی بدانم لذا امیدوارم نکات ذکر شده، مورد توجه قرار گیرد.
منبع: خانه ملت
انتهای پیام/ف