احمد غفارزاده کارشناس مالیاتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح ابلاغیه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها (رسانههای کاربر محور) اظهار کرد: حکمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. طبق این بند کاربران رسانه(اینفلوئنسرها) که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده (Follower) دارند، از محل درآمد تبلیغاتی خود مشمول مالیات میشوند که دستورالعمل اجرایی آن به تازگی به امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی رسیده است.
او در ادامه بیان کرد: اعتقادم این است که ما نیازی به این حکم نداریم و نداشتیم. اکنون در قانون مالیاتهای مستقیم ظرفیت قانونی وصول مالیات از این نوع درآمدها را داریم. اگر اشخاص حقیقی با هر وسیلهای درآمد تبلیغاتی داشته باشند، طبق ماده ۹۳ (مالیات های مستقیم) مشمول مالیات میشوند و اگر اشخاص حقوقی نیز با هر وسیلهای از محل تبلیغات، درآمدی داشته باشند، مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد.
این کارشناس مالیاتی ادامه داد: در حال حاضر میان ظرفیت قانونی مالیاتها و مالیاتهای وصول شده شکاف داریم. اینکه چرا سازمان مالیاتی نیز تا به حال مالیاتی از این مشاغل دریافت نکرده احتمالا اطلاعات کافی را در اختیار نداشته است؛ بنابراین اگر اطلاعات کافی وجود داشته باشد، مالیات درآمد سالهای گذشته این مشاغل را نیز میتواند دریافت کند.
بیشتر بخوانید
این کارشناس مالیاتی ادامه داد: در ماده ۹۳ و ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم نیز هیچ محدودیتی از بابت کمتر یا بیشتر بودن دنبال کننده از ۵۰۰ هزار کاربر نیست. به بیان دیگر، قانونگذار در حکمی که در قانون بودجه امسال آمده، یک حکم تاکیدی گذاشته که سازمان مالیاتی را ملزم کند تا به دنبال این اشخاص برود. زیرا افرادی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشند علی القاعده درآمد قابل توجهی خواهند داشت.
او ادامه داد: چنین احکامی نباید در قانون بودجه بیاید. اگر بخواهیم از چنین افرادی مالیات بگیریم باید یک قانون دائمی در خصوص آن وجود داشته باشد. اما این ابلاغیه جدید فقط برای قانون بودجه امسال و یکساله است.
او گفت: اشخاص حقیقی تا آخر خرداد ماه ۱۴۰۱ باید اظهار نامه ارائه دهند و اشخاص حقوقی نیز چهار ماه پس از انقضای سال مالی باید اظهارنامه خود را ارائه و درآمد خود را در این اظهار نامه مالیاتی ذکر کنند. در واقع سود آن ها، یعنی درآمدها منهای هزینهها مشمول مالیات میشود. منظور درآمدی است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشتند.
این کارشناس مالیاتی با اشاره به ماده (۵) این ابلاغیه بیان کرد: اگر اشخاص حقیقی اظهار نامه خود را ارائه دهند طبق قانون یک معافیت پایه برای هر شخص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال حقوق بگیران امسال به میزان ۴۸ میلیون تومان و مشاغل به میزان ۳۶ میلیون تومان از معافیت پایه برخوردار میشوند؛ در صورتی که اظهارنامه خود را ارائه دهند. این معافیت مالیاتی برای این مشاغل نیز در صورت ارائه اظهارنامه برقرار است.
او در توضیح ماده (۶) این ابلاغیه تصریح کرد: در این ماده، موارد خاصی پیش بینی شده است. در واقع بیان میکند اگر فرد در قبال تبلیغات، ملک، خودرو، ارز و یا سکه دریافت کند و شناسایی شود، این نوع درآمدها نیز مشمول این مالیات خواهند شد.
او ادامه داد: زمانی که یک حکمی ابلاغ میشود به این مفهوم نیست که حتما و صد در صد اجرایی شود و ممکن است مثلا ۱۰ درصد این حکم اجرایی شود. زیرا اگر مودیان خودشان خود اظهاری نکنند و برخی دستگاهها نیز مانند وزارت اطلاعات و ... همکاری نکنند، سازمان مالیاتی به سختی میتواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.
غفارزاده افزود: بنابراین این ماده بیان میکند که اگر اطلاعات مربوط به نوع درآمد تبلیغات مشخص شود یعنی فردی به جای وجوه نقدی، کالایی را دریافت کرده باشد؛ ارزش منصفانه آن کالا به عنوان درآمد فرد محسوب و مشمول مالیات میشود. در واقع این ماده شرایط خاصی را پیش بینی کرده که اگر قابل شناسایی نباشد، این ماده موضوعیت پیدا نمیکند.
این کارشناس مالیاتی در پایان با اشاره به درآمد دولت از این مالیاتها بیان کرد: این مالیات جز درآمدهای عمومی محسوب میشود و درآمدهای عمومی نیز براساس جداول بودجه میان دستگاهها تنظیم میشود. یعنی این درآمد، درآمد اختصاصی نیست. در درآمدهای اختصاصی محل مصرف آن در قانون مشخص میشود. اما از آنجایی که محل مصرف این مالیات مشخص نشده، به عنوان درآمد عمومی دولت محسوب میشود.
انتهای پیام/